محمد غفاری معروف به کمال الملک نقاش مشهور ایرانی در سال 1224 در کاشان به دنیا آمد و تعدادی از اعضای خانواده او هنرمند و نقاش بودند و محمد حساس و لاغر در روستایی سرسبز بزرگ شد که کوه با شکوه آن می درخشید. . چشم و دلش پر از عشق به طبیعت بود.
یک تکه زغال از اجاق میگرفت و روی دیوارها، کتابها و کتابهای پدرش، زین اسبها و حتی گاهی دور از چشم پدر و مادرش، روی دیوار نقاشی شده اتاق نقاشی میکرد. جریان محمد در آن سن کم از سال دهم بیرون آمد. و روی تصویر موج دار درختی که روی سطح صاف جویبار می افتاد، سپس سرش را برگرداند و با دیدن کوه دلش لرزید. آنقدر هیجان زده و رنگ پریده از هیجان بود که صدای مادرش را نمی شنید. محمد … محمد جان …. کجایی؟ چرا جواب نمیدی ؟ مادر می دانست که پسرش مثل همیشه در کنار صنوبر طبیعت را تماشا می کند. “خدا نکنه اگه اینطوری بشه…پس چیکار کنم؟” و هر بار که محمد به جای جواب دادن به مادرش از کشف تبر که ساخته بود صحبت می کرد و عصبانیت مادرش تبدیل به غرور شیرین می شد و با عجله فرود می آمد. بدون بال زدن زمین و فرود آمد. اما پدرش سر او را نوازش می کرد و با دادن کاغذ و مداد خوب او را تشویق می کرد.در خانواده اش هنر و به ویژه نقاشی از اهمیت بالایی برخوردار بود.
نقاشی های او به قدری جذاب بود که بینندگان آنها را تحسین می کردند. پدر محمد در طراحی، نقاشی و چاپ سنگی نیز استاد بود، به همین دلیل به سرعت استعداد محمد را شناخت و او را تشویق و راهنمایی کرد که نقاشی را جدی بگیرد. . پدرش به دقت نقاشی های او را مرور می کرد و در صورت لزوم به او یاد می داد که چه کار کند و او را راهنمایی می کرد. آموزه های پدرش با رشد محمد سازگار بود. وقتی پدر متقاعد شد که این نقاشی بخشی از وجود پسرش شده است و او نمی تواند تا آخر عمر از آن لذت ببرد، نکاتی را که تا آخر عمر گوش محمد بود را به او یادآوری کرد:
«محمد جان، اگر میخواهی نقاش خوبی باشی، باید مدام کار کنی و تا میتوانی طراحی و نقاشی کنی. عموی او صنیع الملک یکی از مشهورترین نقاشان زمان خود بود.
کمال الملک در نوجوانی به تهران رفت و در مدت اقامتش در تهران چند تابلو به سفارش ناصرالدین شاه کشید. او چندین سال را در اروپا گذراند و با نقاشان متعدد اروپایی مطالعه کرد و آثار نقاشان بزرگ اروپایی را در موزه های مختلف اروپا مطالعه کرد.
کمال الملک پس از بازگشت به ایران، مدرسه صنایع مستظرفه را تأسیس کرد و مدیریت آن را بر عهده گرفت.
وی در سال 1307 به حسین آباد نیشابور رفت و دوازده سال آخر عمر خود را در انزوا در این روستا گذراند و در سال 1319 در سن 95 سالگی درگذشت.
آرامگاه کمال الملک در کنار آرامگاه شیخ فرید الدین عطار نیشابوری قرار دارد. از او آثار معروفی چون تالار آیینه کاخ گلستان به یادگار مانده است.
محمد غفاری (کمال الملک) یکی از هنرمندان عصر کیار است که عملکردش در عرصه نقاشی با نوآوری ها و نوآوری هایش در سبک و روش، فصل جدیدی را در عرصه هنرهای تجسمی ایران گشود. ناصرالدین شاه با کشیدن نقاشی در تالار آینه به او لقب کمال الملک را داد.
آرامگاه کمال الملک در کنار آرامگاه عطار نیشابور و در میان باغی در حاشیه شهر نیشابور در دو کیلومتری غرب آرامگاه خیام قرار دارد. طراح این بنای تاریخی هوشنگ سیحون است.
این ساختمان روی نقشه از دو مدول مربع (پیمونا) تشکیل شده است و یک مستطیل را به نسبت 1: 2 تشکیل می دهد. حجم بنا از طاق هایی نشأت می گیرد که به قطر مربع تلاقی می کنند که تداعی کننده «طاق های چهار بخشی» است که اغلب در معماری سنتی ایران دیده می شود و شاید منبع الهام طراح بوده باشد. طراح با استفاده خلاقانه از قوس ها و پیچاندن کل ایده، به نتیجه ای ظاهرا متفاوت با هندسه پیچیده دست یافت. این طرح به صورت مبتکرانه با کمک پوسته های بتنی اجرا شده است.
در بنای کمال الملک دو نوع طاق به شرح زیر دیده می شود.
شش قوس نیم دایره با نسبت برد و ارتفاع از 1 تا 1.2 چهار قوس که در قطر با هم برخورد می کنند …. در واقع مقاطع عرضی قوس هایی که همدیگر را قطع می کنند چقدر است. می توان گفت حجم کل بنا از پوسته های سه بعدی موجود در فضا به دست آمده است که با حرکتی نرم دو نوع طاق را به هم متصل می کنند.
این طاقها و پوشش آنها در بالا، اشکال هندسی مخروطی شکلی ایجاد کردهاند که از نظر هندسی نوآورانه هستند و اوج خلاقیت معماری را در استفاده از عناصر معماری سنتی ایران در ترکیبی جدید و هماهنگ نشان میدهند. در این بنا نیز مانند آرامگاه خیام، هندسه نقش بسزایی دارد و پیوند عمیقی بین این بنا و نظام معماری ایران برقرار کرده است.
تزیینات بکار رفته در آرامگاه کمال الملک کاشی معرق است که نقوش آن بسیار هنرمندانه بر روی سطوح منحنی نما اعمال شده و این نقوش در امتداد خط تقارن طاق ها در حال کوچکتر شدن است. به گفته طراح، موزاییک کاشی ها یادآور معماری کاشان زادگاه کمال الملک است.
شکل کلی بنا و تزئینات و همچنین رنگ کاشی ها هماهنگی بسیار عجیبی با بنای همسایه یعنی آرامگاه آتار دارد به طوری که بازدیدکننده می تواند آندو را به عنوان دو قسمت از بنا در ابتدای بنا درک کند. ورود. باغ!
سنگ قبر کمال الملک و سایر سنگ قبرهای طراحی شده توسط سیحون در مقبره ظهیرالدوله تهران از سنگ گرانیت ساخته شده و بافتی خشن دارد. وجان استاد ابوالحسن صدیقی است.
فهرست مقالات
اعمال کمال الملک از سال 1290 هجری قمری به آسیب چشم:
1- مرد برهنه 2- چشم انداز دماوند 3- منظر دوم دماوند 4- آخوند رمال 5- نقاشی نیم تنه ناصرالدین شاه 6- تصویر مشهدی ناصر 7- زن در پای چراغ 8- خانه سنگی 9 – مزرعه 10- منظر دیگر باغ مهران 11- کپی تابلو مزین الدوله (نقاشی میوه) 12- سن متیو 13- نسخه سکوت 14- رمال بغدادی 15- تصویر عضدالملک 16- منظر مقناکه 17- پیرمرد ( ناتمام) 18- مصری 19- عکس دیگری از مصریان 20- فانتان لاتور 21- بی جان کبک 22- عکس پروفایل اتابک 23- چهره جوانی کمال الملک 24- رمال 25- تصویر کمال الملک در حال خنده 26- زرگر 27- کمال -چهره مُلک با کلاه 28- بنزور 29- پورتیه 30- صورت دیگر کمال الملک با خرقه 31- تصویر زن (مداد 32- جواهرات جهاد عراق 33- چهره دیگر کمال آل -جوانی الملک 34) – زنجیر 35 – تصویر زن (با همکاری گوردیان) 36 – تصویر مرحوم ذکاء الملکی 37 – تصویر رامبراند 38 – تصویر دوم کمال الملک 39 – منظر نورها 40 – بازار مرغداری 41- چهره سردار اسد 42- چهره رامبراند 43- قالیچه صورت کمال الملک 44- منظره شمیران 45- تصویر مرحوم حاج نصرالله تقوی 46- قالی گرد نمایی از جهچی آباد 47- رونوشت رافائل 48- کپی تابلوی دیگر از تیسنا 49- کپی زهره 50- تصویر مظفرالدین شاه 51- تصویر احمدشاه 52- عکس کمال الملک (آبرنگ) 53- تصویر مولانا (آبرنگ) 54- عرب خفته ( آبرنگ) 55- حوض صاحبقرانیه 56- دولت پشتیبانی 57- نمای قلعه 58- نمایی از زانوس 59- آینه های تالار 60- نمای لار 61- صورت ناصرالملک 62- ناصرالملک پسر شکل 63- مشیر آل. -دوله شکل 64- وثوق الدوله تصویر 65- ضیاء الدوله تصویر 66- پرنده رنگارنگ (آبرنگ 67- نمای شهر از پشت صاحبقرانیه 68- نمای کوه شمیران از پشت مدرسه (ناتمام) 69 – نمای خیابان شمیران 70- زن 71- نسخه بسمه فرنگی (به دستور احمدشاه) 72- نسخه باسمه دوم (به دستور احمدشاه) 73- نوازندگان 74- تصویر ایستاده یکی از میخانه های دربار. آرس ۷۵- نیمی از بدن یکی از درباریان (آبرنگ) ۷۶- کربلای کربلا ۷۷- منظره آبشار دوقلو ۷۸- نمای حوض و چشمه کاخ گلستان ۷۹- تصویر میرزا علی اصغر خان اتابکه (تنه) 80- تصویر میرزا علی اصغر خان تمام قد) 81- نقاشی آکا علی معین الحزور (آبرنگ)
منبع: Bitotech