مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیوگرافی دیلیپ کومار بازیگر کلاسیک سینمای هند + داستان مرگ

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بیوگرافی دیلیپ کومار

محمد یوسف خان یکی از مشهورترین بازیگران هند و صنعت سینمای هند است که به نام خود شناخته می شود. دیلیپ کومار او را می شناسند و در دنیای بالیوود لقب سلطان تراژدی را به او دادند.

او یکی از بازیگرانی است که به طور کاملا تصادفی وارد دنیای سینما شد اما با تلاش و کوشش فراوان توانست به جایگاه بسیار بالایی در صنعت پر رونق سینمای بالیوود دست یابد. به این ترتیب او یکی از اسطوره های زنده این سینما محسوب می شد.

در این مطلب شما را با زندگی شخصی این ستاره آشنا می کنیم.


دیلیپ کومار کیست؟

آغاز فعالیت هنری دیلیپ کومار

دیلیپ کومار پسر غلام سرور، مبارز و تاجر انقلابی هندی است که بازیگری را از سال 1944 آغاز کرد. این بازیگر تا اوایل دهه 1990 یکی از هنرمندان قدرتمند و تاثیرگذار سینمای بالیوود بود.

دیلیپ کومار در سال 1922 در شهر پیشاور به دنیا آمد. او در یک خانواده پشتون متولد شد و یازده خواهر و برادر دارد. کومار در دهه 1930 با خانواده اش به بمبئی رفت.


دیلیپ کومار با کمک بازیگر او توانست دنیای سینما را ترک کند. در همان زمان نام هنری دیلیپ کومار را انتخاب کرد. نام اصلی او «محمد یوسف خان» است.

اولین فیلم او “جوار باتا” در سال 1944 اکران شد. اما بازی او در این فیلم چندان مورد توجه قرار نگرفت. در سال 1947 و پس از بازی در “یگنا” ورت به چهره ای برجسته تبدیل شد. این فیلم در گیشه سینمای هند فروش خوبی داشت.

بیشتر بخوانید  ازدواج آذر ماهی با ماه چه بهتر؟


بیوگرافی دیلیپ کومار

بیوگرافی دیلیپ کومار

اوج شهرت دیلیپ کومار

در سال 1941، کومار با راج کاپور در ملودرام آناز بازی کرد. موفقیت پرفروش Kalan Maadi، کومار را به یک ستاره درجه یک تبدیل کرد و در دهه 1950 او در کنار راج کاپور و دو آناند به یکی از بزرگترین ستاره های بالیوود تبدیل شد.

منتقدان سینمای هند دیلیپ کومار را یکی از بزرگترین بازیگران تاریخ سینمای هند می دانند. بسیاری از فیلم های این بازیگر در دهه های 40، 50، 60، 80 جزو پرفروش ترین آثار سینمای بالیوود بودند.

و عاشقان سینما دیلیپ کومار را استاد نقش های دراماتیک احساسی می دانند. دیلیپ کومار تنها بازیگر هندی است که بیشترین جوایز فیلم فیر را دریافت کرده است.

آن (1952)، دوداس (1955)، آزاد (1956) و مغول اعظم (1957) از پرفروش‌ترین آثار صنعت سینمای هند هستند. او در سال ۱۳۵۵ بازیگری را به طور موقت کنار گذاشت و پنج سال از دنیای سینما دور ماند.

او در سال 1981 با فیلم پرفروش «کرانتی» به سینما بازگشت. در آن زمان، با وجود سن بالای دیلیپ کومار، او در فیلم های پرفروشی مانند Shakti (قانون) (1982)، کارما (1986) و سوداگار بازی کرد.

آخرین فیلم کومار به نام “کبالا” در سال 1998 اکران شد و پس از آن او رسماً بازنشستگی خود را اعلام کرد.


بیوگرافی دیلیپ کومار

ازدواج و همسر دیلیپ کومار

دیلیپ کومار در سال 1966 زمانی که 44 سال داشت با سارا بانو ازدواج کرد. 14 سال بعد، در سال 1980 ازدواج دیلیپ کومار او با زنی به نام اسما روی آنتن رفت و معلوم شد 3 سال از ازدواجشان می گذرد.

بیشتر بخوانید  30 متن و پیام بسیار زیبا تبریک روز جهانی پدر (مرد)

این خبر چهره دیلیپ کومار را خدشه دار کرد و (همچنین به دلیل رابطه مداوم اسما با همسر سابقش) او در اواسط سال 1980 از همسر جدیدش طلاق گرفت. ساره بانو همچنان همسر دیلیپ کومار است.


بیوگرافی دیلیپ کومار

ضربه غافلگیرکننده دیلیپ کومار

دیلیپ کومار در سن 91 سالگی پس از بدتر شدن ناگهانی وضعیتش به سرعت به بیمارستان منتقل شد. پزشکان تشخیص دادند که او سکته قلبی دارد، اما پس از آن دوستانش به رسانه ها اطلاع دادند که “او بهتر است، حالش رو به بهبود است.”

او مدتی را در بخش مراقبت های ویژه گذراند، اما وضعیت او رضایت بخش شد.


زندگی شخصی دیلیپ کومار

بیوگرافی و عکس های دیلیپ کومار

دیلیپ کومار درگذشت


دیلیپ کومار، ستاره بزرگ سینمای هندکه در بین مردم ایران به ویژه با پخش تلویزیونی فیلم قانون در دهه 1360 به شهرت رسید. سرانجام در سن 98 سالگی درگذشت.

او در دوران شکوفایی سینمای هند از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بود و یکی از اسطوره های زنده این فیلم به شمار می رفت. دیلیپ کومار که در بیمارستانی در بمبئی بستری شده بود به دلیل کهولت سن و مشکلات تنفسی درگذشت.

وی که در بخش مراقبت های ویژه بستری بود روز گذشته درگذشت. این خبر توسط خانواده و دوستان وی در توییتر تایید شده است.

این بازیگر که یکی از نمادهای بالیوود محسوب می شد، در پایان ماه ژوئن پس از قطع تنفس به بیمارستانی عاری از کووید-19 منتقل شد. او سپس پس از خارج کردن مایع اضافی از ریه هایش از بیمارستان مرخص شد.


بیوگرافی دیلیپ کومار

فیلم های دیلیپ کومار


دیلیپ کومار در کارنامه هنری خود او در 60 فیلم ایفای نقش کرد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قانون
  • رام و شام
  • میلان
  • پیام
  • معامله گر
  • یه یهودی
  • دوداس
  • رایگان
  • قانون مال ماست
  • مغول اعظم
  • سبک
  • غرور
  • مادومتی
  • مشعل
  • شهید
  • شغل ما
  • عصر جدید


بیوگرافی دیلیپ کومار

افتخارات و قدردانی های دیلیپ کومار


دیلیپ کومار او اولین بازیگری است که برنده جایزه فیلم فیر بهترین بازیگر مرد شده است. او با دریافت 8 جایزه فیلم فیر به همراه شاهرخ خان رکورددار سینمای بالیوود است.


دیلیپ کومار کیست؟

گالری تصاویر دیلیپ کومار


بیوگرافی دیلیپ کومار


بیوگرافی دیلیپ کومار


بیوگرافی دیلیپ کومار


بیوگرافی دیلیپ کومار


بیوگرافی دیلیپ کومار


بیوگرافی و عکس های دیلیپ کومار


بیوگرافی دیلیپ کومار


عکس جدید دیلیپ کومار


عکس از دیلیپ کومار


دیلیپ کومار و همسرش


جدیدترین عکس دیلیپ کومار


دیلیپ کومار کیست؟


بیشتر بخوانید  عطسه یک دختر 10 میلیون بازدید کننده داشت !
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *