مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیماری پتوز چشم (شل شدن پلک)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


شل شدن پلک ها یا پتوز

به پتوز پلک فوقانی تماس گرفت. این پاییز ممکن است خفیف یا کل مردمک است پوشاندن. در برخی موارد، پتوز ممکن است دید طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل مسدود کند. پتوز می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند، به ارث برده باش، تو آنها در هنگام تولد یا در سنین بالا رخ می دهند اتفاق افتادن.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید راه های مناسب برای درمان افتادگی پلک یا پتوز آن ها ملاقات می کنند.

 در مورد بیماری پتوز چشم چه می دانید؟

پایین آوردن پلک بالا و باریک شدن شکاف پلک

بیماری به پایین آوردن پلک بالا و باریک شدن شکاف پلک اعمال می شود و می تواند یک یا هر دو چشم گرفتن شل شدن پلک ها می تواند از مقدار کمی که تشخیص آن دشوار است تا ریزش کامل که کل مردمک را می پوشاند متغیر باشد. زتوزيس هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ می دهد، اما بیشتر موارد ایجاد می شود سالخورده است.

در شکل خفیف بیماری افتادگی پلک در حدی که بله یک دانش آموز پوشیده نیست، اما در موارد پایین آوردن قوی تر درب منجر به بخشی از مردمک را بپوشانید به طوری که میدان دید کاهش می یابد. پتوز هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ می دهد، اما اغلب به دلیل افزایش سن ایجاد می شود

افتادن پتوز پلک فوقانی گفته می شود. این آرامش می تواند خفیف باشد یا کل مردمک را بپوشاند. در برخی موارد پتوز می تواند دید طبیعی را محدود کند یا حتی آن را به طور کامل مسدود کند.این بیماری می تواند در بدو تولد به دلیل رشد ناکافی ماهیچه هایی که پلک ها را بالا می برند یا سایر بیماری های مادرزادی رخ دهد که به آن افتادگی پلک مادرزادی می گویند.

انواع اکتسابی این بیماری می تواند نتیجه اختلال در عضلات بالابرنده پلک فوقانی به دلیل افزایش سن باشد.شایع ترین علتاعصاب مرتبط با این ماهیچه ها یا درگیری مکانیکی پلک به دلیل تومور و التهاب و ضربه به پلک افتادگی پلک رخ می دهد که معمولاً در افراد 50-45 ساله دیده می شود.

انواع پتوز

1. پتوز نوروژنیک

2. پتوز میوژنیک (به ویژه در کودکان)

بیشتر بخوانید  فواید مصرف کپسول گیاهی ثعلب

3. پتوز آپونورتیک (به ویژه در افراد مسن)

4. پتوز مکانیکی

5. پتوز نوروتوکسیک

————————————————- ———————–

پتوز می تواند:

  • این یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • ارثی باشد.
  • در بدو تولد رخ می دهد.
  • در سنین بالا بروز می کنند.

پتوز در کودکان

  • پتوز مادرزادی به معنای وجود پتوز در بدو تولد است. اگر کودکی با پتوز متوسط ​​تا شدید متولد شود، ممکن است برای رشد بینایی نیاز به درمان فوری داشته باشد.
  • پتوز مادرزادی اغلب نتیجه نقص در رشد بدن است

در بالا کشیدن پلک فوقانی که به آن عضله بالابرنده می گویند، رخ می دهد. اگرچه معمولاً یک اختلال خاص است، اما در موارد مادرزادی می تواند با اختلالات زیر همراه باشد:

  • اختلالات حرکتی چشم
  • بیماری های عضلانی
  • تومورهای پلک یا تومورهای دیگر
  • اختلالات عصبی
  • عیوب انکساری
  • پتوز مادرزادی معمولاً با گذشت زمان بهبود نمی یابد.

————————————————- ———————–

علائم و نشانه های پتوز چیست؟

شایع ترین علامت آشکار پتوز در کودکان، کرکره های آتش نشانی است. در پتوز مادرزادی، اغلب عدم تقارن چین های پلک بالایی وجود دارد. کودکان مبتلا به پتوز ممکن است نیاز به خم کردن گردن یا بالا بردن ابروهای خود برای دیدن داشته باشند. این مانورهای سر و صورت نشان می دهد که کودک سعی دارد از هر دو چشم برای دیدن استفاده کند. پس از چند سال، این وضعیت های غیر طبیعی سر می تواند منجر به اختلالاتی در ظاهر سر و گردن شود.

————————————————- ———————–

مشکلات ناشی از پتوز در کودکان چیست؟

شایع ترین اختلال جدی مرتبط با پتوز در دوران کودکی آمبلیوپی (تنبلی چشم) است. تنبلی چشم به دو دلیل می تواند باعث پتوز شود:

  • انسداد مسیر بینایی در موارد پتوز شدید
  • علل آستیگماتیسم و ​​تاری دید
  • علاوه بر این، پتوز در صورت وجود می تواند انحراف چشم را بپوشاند، که همچنین می تواند منجر به تنبلی چشم شود.

————————————————- ———————–

پتوز مادرزادی چگونه درمان می شود؟

در بیشتر موارد پتوز کودکان با جراحی درمان می شود. اگر تنبلی چشم نیز وجود داشته باشد، درمان با عینک سالم، عینک یا قطره چشم ممکن است مورد نیاز باشد. تشخیص نیاز به جراحی و انتخاب روش مناسب بر اساس عوامل زیر است:

  1. یک کودک
  2. یک یا هر دو پلک را بگیرید
  3. شدت پتوز
  4. قدرت ماهیچه هایی که پلک را بالا و پایین می کنند
  5. وضعیت حرکت چشم
بیشتر بخوانید  علت و درمان گرفتگی عضلات پا در خواب

اوایل زندگی معمولاً برای موارد خفیف تا متوسط ​​پتوز نیازی به جراحی ندارد. در این موارد و همچنین در موارد شدیدی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، به دلیل تنبلی چشم، عیوب انکساری و بیماری های مربوطه باید به طور مرتب توسط چشم پزشک معاینه شوند و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند.

————————————————- ———————–

علل پتوز در بزرگسالان چیست؟

شایع ترین علت پتوز در بزرگسالان کشیدگی یا جدا شدن تاندون بالابر از پلک است. وقوع این فرآیند می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

افزایش سن

  • پس از جراحی آب مروارید یا سایر جراحی های چشم
  • ضربه ای به چشم
  • پتوز در بزرگسالان همچنین می تواند عارضه سایر بیماری ها مانند بیماری های عصبی یا عضلانی و در موارد نادر تومورهای چشمی باشد که عضله یا عصب پلک را درگیر می کند.

————————————————- ———————–

پتوز در بزرگسالان چگونه درمان می شود؟

یک چشم پزشک می تواند یک بررسی جامع از مشکل شما انجام دهد و اطلاعاتی در مورد درمان های مختلف و عوارض جانبی و خطرات احتمالی آنها در اختیار شما قرار دهد.
ممکن است برای تشخیص علت پتوز و انتخاب بهترین درمان، آزمایش خون، اشعه ایکس ویژه یا آزمایش‌های دیگر مورد نیاز باشد. اگر علت زمینه ای پیدا شد، ابتدا باید آن را اصلاح کرد، اما در بیشتر موارد درمان نهایی جراحی است و نوع جراحی بر اساس شدت پتوز و سایر یافته های بالینی تعیین می شود.
یک چشم پزشک می تواند یک بررسی جامع از مشکل شما انجام دهد و اطلاعاتی در مورد درمان های مختلف و عوارض جانبی و خطرات احتمالی آنها در اختیار شما قرار دهد.
ممکن است برای تشخیص علت پتوز و انتخاب بهترین درمان، آزمایش خون، اشعه ایکس ویژه یا آزمایش‌های دیگر مورد نیاز باشد. اگر علت زمینه ای پیدا شد، ابتدا باید آن را اصلاح کرد، اما در بیشتر موارد درمان نهایی جراحی است و نوع جراحی بر اساس شدت پتوز و سایر یافته های بالینی تعیین می شود.

————————————————- ———————–

خطرات جراحی پتوز چیست؟

خطرات جراحی پتوز شامل عفونت، خونریزی و از دست دادن بینایی است، اما این عوارض بسیار نادر هستند. بلافاصله پس از عمل، چشم ممکن است به طور کامل بسته نشود، اما این عارضه معمولاً گهگاهی است. در این مدت می توان از قطره و پماد برای محافظت از چشم استفاده کرد. اگرچه ظاهر پلک ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما ممکن است پلک ها کاملاً متقارن به نظر نرسند. در اغلب موارد بعد از عمل، قسمت پایین پلک عمل شده کمی بالاتر از سمت مقابل است و شب ها کمی باز می ماند که مشکلی ایجاد نمی کند. در موارد نادر، حرکات کامل پلک قابل برگشت نیست. در برخی موارد، جراحی ممکن است بیش از یک بار مورد نیاز باشد.

بیشتر بخوانید  6 ماده غذایی مرتبط با تب یونجه

————————————————- ———————–

خلاصه

پتوز را می توان در بزرگسالان و کودکان با جراحی درمان کرد و این درمان علاوه بر بهبود ظاهر، باعث بهبود بینایی نیز می شود. در پتوز کودکان، معاینات منظم چشم پزشکی در سال های اول زندگی برای پیشگیری و درمان تنبلی احتمالی چشم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

————————————————- ———————–

توصیه ها:

کودکانی که با پتوز متوسط ​​یا شدید متولد می شوند باید تحت درمان قرار گیرند زیرا میدان دید محدود و بینایی ضعیف می تواند باعث تنبلی چشم (آمبلیوپی) شود. همه کودکان مبتلا به پتوز (حتی در موارد خفیف) باید هر ساله توسط چشم پزشک معاینه شوند. بدتر شدن پتوز در طول زمان می تواند باعث بدشکلی چشم به دلیل رشد کودک و بزرگ شدن چشم ها و گاهی اوقات مشکلات بینایی شود.

بیمار باید از داروهایی مانند دو هفته قبل از جراحی استفاده کند دیکلوفناک، ایبوپروفن، آسپرین و وارفارین که احتمال خونریزی حین یا بعد از جراحی را افزایش می دهد. روز بعد از عمل می توانید دوباره مصرف آنها را شروع کنید.

در 10 تا 20 درصد موارد نیاز به جراحی روتوش است تا در نهایت موقعیت پلک اصلاح شود. این تنظیم معمولاً چند هفته تا چند ماه بعد انجام می شود و هدف این است که در نهایت عضله را در محل مناسب تنظیم کنید.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید شل شدن پلک ها یا پتوز

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: ویکی پدیا

————————————————- ———————–

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *