مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیماری های عفونی فصل بهار

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


شهید بهشتی، مؤسس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در برنامه ایمن‌سازی کودکان ایرانی علیه آبله، سرخجه و اوریون، این سه بیماری ویروسی واکسینه شده‌اند، گفت: وی به عنوان یک بیماری واگیردار فصل بهار افزود: در ایران واکسنی برای آبله مرغان وجود ندارد.
بیماری های عفونی فصل بهار

بیماری های عفونی فصل بهار

دکتر مسعود مردانی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه با ارتقای سطح سلامت ایرانیان در سال های اخیر، کمتر به آبله در کودکان مبتلا می شویم، گفت: او کودک نیست و به یک بیماری بالغ تبدیل شده است.

وی گفت: واریل در حال حاضر دانش آموزان و دانشجویان را تحت تاثیر قرار داده است.

بیماری های عفونی فصل بهار

این متخصص عفونی با اشاره به تولید واکسن آبله مرغان در کشورهای غربی، زمان تجویز آن را یکساله دانست و افزود: به نظر می رسد تزریق همزمان واکسن آبله و سرخجه امنیت را تا پایان عمر به ارمغان می آورد. اما امروزه موارد جدیدی از این بیماری ها در کشورهای اروپای غربی با سابقه 20 ساله واکسن سرخجه و آبله گزارش شده است. بنابراین در کشورهای پیشرفته تزریق دوز یادآور توصیه می شود.
دکتر مردانی با بیان اینکه در سال 84 تعداد زیادی از زنان و کودکان در برابر سرخک و سرخجه در برنامه کشوری واکسینه شدند و هم اکنون واکسیناسیون علیه این دو بیماری ویروسی و اوریون جزو برنامه کشوری واکسیناسیون است، افزود: اوریون یک ویروس حاد تنفسی است که عمدتاً غدد بزاقی گوش را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: این افراد هنگام مصرف غذاهای تند، ترش و شور دچار درد شدید داخل گونه می شوند و گونه ها متورم می شود.

بیشتر بخوانید  ۱۷ تکنیک طلایی درمان بیخوابی در خانه

شهید بهشتی موسس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی گفت: درگیری دوطرفه بیضه در پسران و تخریب بیش از نیمی از بافت بیضه در اوریون می‌تواند منجر به ناباروری مردان (آزواسپرمی) شود.

وی گفت: 90 درصد بیماران بدون هیچ عارضه ای در حال بهبودی هستند. درمان این بیماری نیازی به آنتی بیوتیک ندارد و علائم بیماری با تب و داروهای ضد التهاب کاهش می یابد.

وی پانکراتیت، سیستم عصبی مرکزی (CNS)، مننژیت، آنسفالیت، مننژوانسفالیت با علائم سردرد، تب و استفراغ را از عوارض ویروس اوریون برشمرد و یادآور شد: در ایران واکسن MMR سه گانه (سرخک، اوریون و سرخجه) پس از آن تجویز می شود. یک سال.

نتایج مطالعه انجام شده توسط گروهی از محققان کانادایی نشان می دهد که با تغییر سبک زندگی افراد می توان از خطر بیش از 90 درصد سکته های مغزی پیشگیری کرد.

این مطالعه تاکید می کند که سکته مغزی در افراد مبتلا به فشار خون بالا و سایر عوامل خطر مرتبط است.

دکتر مارتین جی. اودانل و دکتر سلیم یوسف، محققان دانشگاه مک مستر در همیلتون، انتاریو، کانادا، و همکاران، از 2 مارس تا 2 آوریل، اطلاعاتی را در مورد 3000 بیمار سکته مغزی و داده هایی در مورد 3000 نفر در یک سال و نیم ارائه کردند. سکته مغزی نداشتند در 9 کشور توسعه یافته و در حال توسعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نویسندگان این تحقیق نتیجه گیری می کنند: «یافته های ما نشان می دهد که 90 درصد موارد سکته مغزی با ده عامل خطر مرتبط است. اقداماتی مانند کاهش سیگار، کنترل فشار خون و افزایش فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم می تواند خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید  هیتون درمانی چیست؟ مزایا و کاربردها

این مطالعه به این نکته اشاره می کند که فشار خون بالا مهم ترین علت سکته مغزی است که در مقایسه با افرادی که سابقه فشار خون بالا ندارند، خطر سکته را 4 برابر افزایش می دهد.

دکتر آنتوان حکیم، مدیر علمی و مدیر اجرایی شبکه مراکز سکته مغزی کانادا در اتاوا، که بخشی از هزینه این مطالعه را پرداخت کرد، فشار خون بالا را یک قاتل خاموش خواند که چندین گزینه درمانی برای آن وجود دارد.

وی خاطرنشان می کند که در ده سال گذشته، شیوع فشار خون بالا در بین نسل جوان و افراد زیر 2 سال در کانادا سه برابر شده است.

محققان کانادایی ترک سیگار و مصرف بیشتر ماهی و میوه ها را از مهم ترین عواملی که از بروز انواع سکته مغزی جلوگیری می کند ذکر کرده اند.

این مقاله تحقیقاتی که در 9 ژوئن در مجله پزشکی The Lancet منتشر شد، اطلاعات مهمی مانند عواملی که خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهند، در اختیار پزشکان و محققان پزشکی قرار می‌دهد.

آنها تاکید می کنند که فشار خون بالا مهم ترین عامل خطر سکته مغزی است و لیپیدهای خون مهم ترین عامل حمله قلبی هستند.

بودجه این مطالعه جامع توسط مؤسسه تحقیقات بهداشتی کانادا، بنیاد قلب و سکته مغزی کانادا، جایزه قلب و عروق فایزر و چندین مرکز تحقیقاتی دیگر در سراسر کشور تامین شده است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *