بیماری هاری به تهران رسید | علائم بیماری هاری در انسان


هاری وارد تهران شد علائم هاری در انسان هاری چیست:

هاری یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت عدم دریافت به موقع خدمات پزشکی منجر به مرگ می شود. چندی پیش دو نفر در شبکه بهداشت و درمان استان تهران بر اثر بیماری هاری جان باختند که با 21 تا 25 روز تأخیر قابل توجه پس از گازگرفتگی توسط سگ هار و در شرایط وخیم به مراکز درمانی مراجعه کردند و در نهایت جان خود را از دست دادند.

این دو حادثه در شهرستان های ملارد و رباط کریم در غرب استان تهران رخ داده است. یکی از این افراد مردی بود که به داروهای خواب آور معتاد بود سگ های ولگرد او بیمار است و دیگری باغبانی است که توسط سگ نگهبان هار گاز گرفته شده است.

نگهداری از سگ در شهرهای غربی تهران به دلیل وجود مزارع، واحدهای دامداری، صنعتی و تولیدی امری رایج است و صاحبان این سگ ها برای اطمینان از سلامت خود ملزم به واکسینه و بازرسی دوره ای هستند، اما گاهی اوقات برخی از افراد در ترک آن بی احتیاطی می کنند. سگ ها به دلیل بیماری، پیری یا ناتوانی.

رهاسازی سگ ها در محافل مختلف مطرح شده است و از آنجایی که این حیوانات ولگرد به صورت دوره ای واکسینه نمی شوند، می توانند با حیوانات وحشی و بیمار جفت گیری کنند و با خطر گرسنگی و سرما وارد زیستگاه انسان شوند.

در پی ثبت دو مورد مرگ ناشی از بیماری هاری در شهرهای غرب تهران، اخیرا نامه ای از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در فضای مجازی منتشر شده است که در استان تهران به دلیل این بیماری وضعیت اضطراری اعلام شده است.

بیشتر بخوانید  آمار امروز کرونا در ایران وزارت بهداشت جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید