بیماری نرم تنان


برای اطلاعات بیشتر در بیماری نرم تنان با دلگرم کننده با من باش.

بیماری نرم تنان

بیماری نرم تنان

بیماری مولوسکوم مسری چگونه است؟

(Molluscum contagiosum) (Molluscum contagiosumاین یک بیماری پوستی ویروسی است و می‌تواند به صورت دانه‌های کوچک، نرم، سفت سفید یا صورتی، به صورت جداگانه یا گروهی روی پوست ظاهر شود.

این بیماری فقط پوست خارجی را درگیر می کند و در افراد سالم به سایر قسمت های پوست سرایت نمی کند و معمولاً طی چند هفته یا 6 ماه تا یک سال خودبه خود بروز می کند و ناپدید می شود، البته در برخی افراد می تواند بیش از 4 سال طول بکشد. در پوست آنها بماند.

این ویروس از طریق تماس مستقیم منتقل می شود و در کودکان شایع تر است. اما این ویروس می تواند از طریق تماس جنسی نیز سرایت کند و در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز رخ دهد. مولوسکوم واگیردار نیز می تواند از طریق خراشیدن یا مالش ضایعات منتقل شود.

بیماری نرم تنان

نرم تنان در صورت

نرم تنان یکی از شایع ترین بیماری ها در کودکان است و در فصول گرم سال شیوع بیشتری دارد. بسیاری از مادران به دلیل ظاهر آن می توانند آن را با سایر بیماری ها یا آلرژی ها اشتباه بگیرند. به همین منظور با دکتر حسنعلی صابری، متخصص اطفال گفت و گو کردیم و در این باره از وی جویا شدیم.

دکتر صابری می گوید: نرم تنان یک بیماری پوستی است که توسط ویروس مولوسکوم کونتاژیوزوم ایجاد می شود. (Molluscum contagiosum) ایجاد شد. این بیماری در کودکان شایع تر و در پسران بیشتر از دختران است، اما در کودکان زیر یک سال شیوع کمتری دارد. زیرا نوعی مصونیت از مادر به فرزند منتقل می شود که فرصتی برای بروز بیماری نمی دهد. اما اگر این ویروس در بزرگسالان دیده شود، باید آن را یک بیماری مقاربتی در نظر گرفت.

بیماری نرم تنان

علائم رایج نرم تنان

برجستگی های کوچک روی پوست (پاپول) با مشخصات زیر: این برجستگی ها سفت، صاف، همرنگ پوست یا سفید، بیضی شکل با فرورفتگی مرکزی هستند. پوست پوشاننده این ضایعات تمیز و نازک است. این برجستگی ها معمولاً 2-3 میلی متر قطر دارند اما تعداد کمی از آنها می تواند تا 10 میلی متر قطر داشته باشد. اگر روی پلک ها ظاهر شوند، چشم را تحریک می کنند. این ضایعات خارش و سوزش ندارند.

بیماری نرم تنان

علل و علل نرم تنان

مواد ژنتیکی ویروسی از گروه آبله. این ویروس می تواند از طریق جنسی منتقل شود. دوره کمون آن از دو هفته تا شش ماه است.

بیماری نرم تنان

راه های انتقال بیماری نرم تنان چیست؟

بیماری نرم تنان

این بیماری پوستی از طریق تماس و تماس با پوست آلوده منتقل می شود و قدرت مسری آن به حدی است که حتی اگر فرد سالم با حوله، لباس و حتی اسباب بازی تماس پیدا کند، دانه های نرم تن روی بدن او ظاهر می شود. وجود دارد همچنین فرد مبتلا نباید بیش از حد به آن دست بزند و توصیه می شود از خاراندن آن خودداری شود زیرا مشاهده می شود که به سایر نقاط بدن سرایت کرده است.

بیشتر بخوانید  ۲۰ مورد از مهمترین نشانه های بیماری ام اس

استفاده از خالکوبی و خالکوبی را نیز می توان به عنوان سایر عوامل انتقال شناسایی کرد. مورد دیگر این است که انتقال نرم تنان با نشستن در توالت هنوز ثابت نشده است.

در بزرگسالان، می تواند از طریق جنسی منتقل شود و شایع ترین محل عفونت با نرم تنان، آلت تناسلی مردان است. در واقع آمیزش جنسی یکی از راه های اصلی انتقال است که معمولاً از طریق نرم تنان بالغ منتقل می شود، زیرا یکی از قسمت هایی است که دانه های نرم تنان اندام تناسلی در آن قرار دارند.

که ممکن است شامل یا اطراف آلت تناسلی، واژن، واژن و نواحی اطراف آن باشد و محققان همچنین پیشنهاد می کنند که بیماری پوستی می تواند از طریق حمام، سونا و استخرهای شنا عمومی منتقل شود، اگرچه این نظریه هنوز از نظر علمی اثبات نشده است.

بیماری نرم تنان

چگونه یک متخصص پوست زگیل آب را تشخیص می دهد؟

متخصص پوست اغلب می تواند زگیل را با نگاه کردن به پوست تشخیص دهد. متخصص پوست می تواند برجستگی های پوستی مانند زگیل را تشخیص دهد.
زگیل های آبی گاهی شبیه سایر بیماری های پوستی مانند زگیل، آبله و حتی سرطان پوست هستند. در این مورد، متخصص پوست نمونه ای از پوست آسیب دیده را برای بررسی زیر میکروسکوپ می گیرد.

بیماری نرم تنان

نرم تنان روی آلت تناسلی

اندازه نرم تنان می تواند به اندازه سر سوزن یا بزرگتر (حدود 2 تا 5 میلی متر) باشد. این جوش ها در هر قسمتی از بدن یافت می شوند اما معمولا بیشتر روی گردن، بازوها، شکم، صورت، زانوها و اندام تناسلی رشد می کنند و البته باید توجه داشت که به ندرت در کف دست و پا دیده می شود. نیز ظاهر شد.

محل‌های شایع ضایعات مولوسکوم کونتاژیوزوم روی صورت، تنه، بازوها و پاهای کودکان و همچنین روی آلت تناسلی، شکم و ران‌های داخلی بزرگسالان است. این عارضه معمولاً منجر به زخم هایی می شود که:

  • معمولاً درد ندارد، اما ممکن است خارش داشته باشد.
  • ضایعات برجسته ناف به شکل گنبدی
  • آنها کوچک هستند (قطر 2 تا 5 میلی متر)
  • در وسط یک فرورفتگی دارند
  • در ابتدا سفت، گنبدی شکل و گوشتی رنگ هستند
  • آنها با گذشت زمان نرم تر می شوند
  • با گذشت زمان، آنها می توانند مایع داخل را سرخ کرده و خشک کنند
  • هسته مرکزی آنها یک ماده مومی سفید رنگ است

در افراد با سیستم ایمنی طبیعی، مولوسکوم کونتاژیوزوم معمولاً پس از یک دوره چند ماهه تا چند ساله خودبه‌خود ناپدید می‌شود. در افراد مبتلا به ایدز یا سایر عوارضی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد، زخم های مرتبط با مولوسکوم کونتاژیوزوم می توانند گسترده و به ویژه مزمن باشند.

بیماری نرم تنان

ممکن است نیاز به بیوپسی از ضایعه باشد

تشخیص مولوسکوم کونتاژیوزوم بر اساس ظاهر مشخص زخم است. اگر تشخیص مشکوک باشد، پزشک می تواند با نمونه برداری از ضایعه و بررسی سیتوپاتولوژی، تشخیص را تایید کند. اگر نگران مشکلات سلامتی خود هستید، پزشک می تواند اختلالات نهفته را بررسی کند.

بیماری نرم تنان

درمان بیماری های نرم تنان

ضایعات تناسلی باید درمان شوند زیرا می توان از تماس جنسی جلوگیری کرد.

در مورد اثربخشی آنها در درمان نرم تنان تردید وجود دارد.

پاپول های کوچک را می توان به سرعت با کورت، با یا بدون بی حسی موضعی برداشت. خونریزی با فشار مستقیم گاز طبی روی زخم یا محلول مانسل کنترل می شود.قبل از مصرف باید به بیمار گفته شود که محلول مانسل می تواند دردناک باشد.

یک اسکار کوچک می تواند در محل ضایعه ایجاد شود، بنابراین بهتر است آن را در قسمت هایی از بدن که از نظر زیبایی مهم هستند استفاده نکنید. در کودکان می توان از کرم لیدوکائین نیم ساعت تا یک ساعت قبل از مصرف قرص استفاده کرد تا برای کودکان دردناک نباشد.

کرایوتراپی بهترین درمان برای بیمارانی است که می توانند درد را تحمل کنند. نیتروژن مایع روی ضایعه اسپری می شود تا زمانی که لبه سفید منجمد یک هاله 1 میلی متری روی پوست سالم اطراف ضایعه ایجاد کند. رسیدن به این اندازه حدود 5 ثانیه طول می کشد. البته باید مراقب بود زیرا یخ زدگی بیش از حد باعث پررنگ یا رنگ پریدگی ناحیه می شود.

داروهای ضد ویروسی و تنظیم کننده های سیستم ایمنی

کرم امی کیمود 5 درصد برای آقایان 9 تا 27 سال سه بار در روز تا 5 روز متوالی در هفته به مدت 4 هفته در 80 درصد موارد موثر است. در کودکان اگر کرم یک روز در میان یا یک بار در روز استفاده شود، التهاب محل مالیدن کرم کاهش می یابد. برای کودکان حدود 7 سال، کرم هر شب تا 4 هفته استفاده می شود. عوارض جانبی محدود به محل استفاده از کرم است و سیستمیک نیستند (در تمام بدن ایجاد نمی شوند). Amy Kimud در بیماران مبتلا به HIV-1 بسیار موثر بود و همچنین در ناحیه تناسلی بیماران با سیستم ایمنی طبیعی استفاده می شود.

کانتاریدین

کانتاریدین یک درمان موثر و بدون عارضه است. یک قطره کوچک کانتاریدین 7 درصد روی ضایعه زده می شود و مراقب است که روی پوست سالم اطراف ضایعه مالیده نشود. درد گذرا، گزگز، قرمزی و خارش ممکن است رخ دهد، اما عفونت باکتریایی ثانویه وجود نخواهد داشت. ضایعات تاول تشکیل می دهند و بدون بافت اسکار پاک می شوند

. با این حال، ضایعات تازه نرم تنان ممکن است در همان محل تاول کانتاریدین ظاهر شوند. روش دیگر این است که کانتاریدین یا وروسول (که قوی تر است) روی ضایعه بمالید و به مدت یک روز روی آن را با نوار چسب بپوشانید. تاول کوچکی تشکیل می شود و با پولیاسپیرین پوشانده می شود تا زمانی که ناپدید شود.

پتاسیم هیدروکسید

محلول آبی هیدروکسید پتاسیم (KOH) 10 درصد روی هر ضایعه دو بار در روز مالیده می شود. این کار تا زمانی ادامه می یابد که زخم ملتهب شود و سطح ضایعه آسیب ببیند. به طور متوسط ​​در 30 روز، 32 کودک از 35 کودک شرکت کننده در این آزمایش به طور کامل بهبود یافتند. اسکار هایپرتروفیک در یک بیمار و تغییرات رنگدانه در 9 بیمار مشاهده شد.

سایمتیدین خوراکی

کودکان با یک دوره 2 ماهه سایمتیدین خوراکی با 40 میلی گرم بر کیلوگرم در روز (40 میلی گرم بر کیلوگرم در روز) تحت درمان قرار گرفتند. به استثنای سه کودک، همه کودکانی که درمان را کامل کردند، بهبودی کامل از تمام ضایعات دریافت کردند. هیچگونه اثرات جانبی مشاهده نشد. در مقایسه با بیماران آتوپیک و غیر آتوپیک، بیماران آتوپیک بهتر به سایمتیدین پاسخ دادند.

لیزر

درمان عفونت نرم تن با لیزر رنگی با طول موج 585 نانومتر کارآمد، قابل تحمل و سریع است.

لایه برداری با اسید تری کلرواستیک

لایه برداری با اسید تری کلرواستیک[یادداشت ۱۸] کاهش 25 تا 50 درصدی (متوسط ​​35 درصد) که هر دو هفته یک بار در صورت نیاز تکرار می شود، منجر به کاهش 40.5 درصدی ضایعات نرم تنان در بیماران آلوده به HIV با ضایعات گسترده مولوسکوم سرایتی شد. در پیگیری 2 ماه پس از درمان، هیچ موردی از ضایعات نرم تنان، عفونت ثانویه یا اسکار مشاهده نشد.

ملاحظات درمانی در کودکان

خود تلقیح اطراف چشم به خصوص در کودکان شایع است. بهتر است این ضایعات را رها کنید تا خودشان بهبود پیدا کنند
با فعال کردن ایمنی سلولی، ضایعات به خودی خود بهبود می یابند، بنابراین درمان همیشه ضروری نیست.
اگر درمان نشود، بهترین گزینه‌های درمانی برای کودکان، اختلال در استفاده آگاهانه از کانتاریدین، ایمی چیمود یا ترتینوئین است.
شصت تا نود دقیقه قبل از جراحی (با احترام و کرایو)، از بی حس کننده های موضعی (لیدوکائین 4 درصد یا EMLA) در کودکان استفاده می شود.
استفاده از کرم EMLA به خصوص در نوزادان و خردسالان نامحدود نیست، زیرا خطر ابتلا به متائموگلوبینمی کم است.
Molluscum contagiosum یک بیماری مقاربتی در بزرگسالان جوان است.
در بزرگسالان جوان، ضایعات معمولاً در قسمت تحتانی شکم، ناحیه شرمگاهی (از جمله اندام تناسلی) و ران ها ظاهر می شود.

بیماری نرم تنان

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  کو فنوتروپ چیست و چرا تجویز می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید