مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیماری سادومازوخیسم چیست و چه علائمی دارد ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



بیماری سادومازوخیسم چیست ؟


سادومازوخیسم به معنای آزار دادن دیگران یا مورد بی‌احترامی و تحقیر دیگران قرار گرفتن که سبب ارضای روانی می‌شود. این نابِهنجاری، به تعاملاتی گفته می‌شود که در آن، یک شخص، با آزار دادن فرد دیگری که از درد کشیدن لذت می‌برد، ارضا می‌شود.


سادیسم


سادیسم به معنای تمرین و فعالیتی برای کسب لذت با ایجاد درد و آزار دادن فردی دیگر است. سادیسم می تواند طبیعتی جنسی داشته باشد با نه. فردی که کارهای سادیسمی انجام می دهد سادیست نامیده می شود. نام سادیسم از نام شخصیت بزرگی در قرن هجده گرفته شده است، که مرد بزرگ فرانسوی که رمان هایی در مورد خشونت های جنسی و ظلم علیه دیگران نوشته است.


مازوخیسم


مازوخیسم نوعی تمرین کسب لذت با تحمیل درد و رنج روی خود فرد است. مازوخیسم می تواند دارای طبیعت جنسی باشد یا نه. کسی که به تمرین مازوخیسم می پردازد مازوخیست نام دارد. کلمه ی مازوخیست نیز از نام نویسنده ای گرفته شده است که در مورد اجبار و تحمیل جنسی می نوشته است.


سادومازوخیسم


سادومازوخیسم تمرین و فعالیتی برای کسب لذت با هردو تحمیل درد به دیگران و همچنین آزار دادن خود است.


سادومازوخیسم تقریبا همیشه طبیعتی جنسی دارد. کسی که این کار را انجام می دهد سادومازوخیسم نامیده خواهد شد.


لغت سادومازوخیسم اولین بار در سال 1916 به عنوان ترکیبی از سادیسم و مازوخیسم نمودار شد. این لغت اغلب به شکل ساده و بدون هیچ خط یا علامت دیگری نوشته می شود.

بیشتر بخوانید  علت حمله اضطراب + بهترین راه درمان حملات پانیک و اضطرابی


سادومازوخیسم


آشنایی با اصطلاح مردم آزاری


رفتارهای سادومازوخیستی


رفتارهای سادومازوخیستی از ابتدای کار در جوامع انسانی وجود داشته اند. یعنی میل غریب به آزار دادن دیگری یا میل غریب تر آزار دیدن از دیگری انگار در تمام دوران ها در تمام جوامع وجود داشته است.


بسیاری از موارد دگرآزاری و آزارطلبی چهار ویژگی عمده دارند :


  1. منش بیش از حد مردانه و قلدری کردن.

  2. آزار دادن یا آزار دیدن.

  3. محدودسازی فیزیکی یک نفر توسط دیگری.

  4. تحقیر شدن یا تحقیر کردن.


آزارگری و آزارطلبی جنسی هر دو ماهیتی مزمن دارند. درحالت شدید این فعالیت، قربانی ممکن است متحمل جراحات جدی شده یا جان خود را از دست بدهد.


برخی متخصصان روانشناسی و روانپزشکی بر این باورند که ریشه‌های آزارگری و آزارطلبی را باید در دوران کودکی جستجو کرد و برخی دیگر به نقش احتمالی عوامل زیستی اشاره کرده‌اند.


فرد آزارطلب از طریق آزار دیدن، ترجیحاً تحقیر شدن و کتک خوردن به ارضای روحی می‌رسد. افراد آزارطلب خیالپردازی‌هایی دارند که اغلب در دوران کودکی آغاز می‌شوند.


در این خیال‌پردازی‌ها آن‌ها به بند کشیده می‌شوند، شکنجه می‌شوند، مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، یا به طریق دیگری با آن‌ها بدرفتاری می‌شود. فراوانی این خیالپردازی‌ها و اعمال در زنان خیلی بیشتر از مردان است.


ویژگی‌های افراد سادومازوخیسم


برای آزارگری و آزارطلبی پنج ویژگی را می‌توان شاهد بود:


  1. توافق در مورد اینکه کدام یک مسلط و کدام یک مطیع باشند.

  2. آگاهی هر دو شریک جنسی از نقشی که بر عهده دارند.

  3. رضایت هر دو طرف.

  4. حال و هوای جنسی.

  5. آگاهی هر دو طرف از اینکه رفتارشان ماهیتی آزارگرانه-آزار طلبانه دارد


سادومازوخیسم


اختلال شخصیت مازوخیستی


از نظر “زیگموند فروید” آزارخواهی ناشی از برگشت تخیلات تخریبی به طرف خود است.


سادومازوخیسم را می توان به طور قابل توجهی به شکل اذیت و ارعاب در زندگی روزمره مشاهده کرد به این گونه که در یک رابطه به جای همکاری و همدلی طرفی از رابطه تمایل دارد از دیگری ضعیف تر باشد زیرا این گونه خود را از خودگذشته و در نتیجه جذاب می داند و در مقابل طرف دوم از قدرت داشتن و آزار دیگری لذت می برد. ممکن است شخص آزار خواه به دلیل ترس از خشم و یا جلوگیری از ناراحتی طرف مقابل تسلیم خواسته های او می شود.


هیچ نظریه علمی و قطعی مبتنی بر توضیح ریشه ی سادومازوخیسم وجود ندارد. برخی، آسیب های دوران کودکی مانند سوءاستفاده ی جنسی را از دلایل آن می دانند با این وجود گاه می توان نشانه هایی از آن را در کودکی مشاهده کرد برای مثال کودکی که همیشه در بازی های جنگی تمایل به دستگیر و یا شکنجه شدن دارد.


نتیجه :


سادومازوخیسم، تنها بعد جنسی ندارد بلکه آزار خواهی و آزارگری می تواند به صورت آزارهای جسمی مانند کتک خوردن و کتک زدن و آزارهای روانی مانند انکار خود، منع لذت برای خود، از خودگذشتگی های افراطی و اجبار خود به خوب بودن با وجود آزار دیدن باشد.


حتی تحمل رنج و آسیب های یک رژیم غذایی سخت با وجود آن که از آسیب های آن مطلع هستید نیز نوعی آزارخواهی به شمار می آید.


بیشتر بخوانید  اهمیت غیرتی بودن شوهر نسبت به زن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *