مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیماری زونا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


منطقه این یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس واریسلا زوستر (عامل آبله مرغان) ایجاد می شود.

منطقه یک بیماری بسیار خطرناک در این قسمت یک مجله اینترنتی دلگرم کننده ما شما را با راه های پیشگیری از زونا و همراه با آن آشنا می کنیم. به ما بپیوند.

بیماری زونا

بیماری زونا

آشنایی با بیماری خطرناک هرپس زوستر

اگر قبلاً هرگز به آبله مبتلا نشده اید، دیگر لازم نیست نگران این ویروس باشید و بدن شما مصون است. تبخال یک بیماری پوستی است که علت ویروسی دارد.

اما افرادی که در سنین کودکی یا نوجوانی به این بیماری مبتلا می شوند، ویروس را به صورت نهفته و غیرفعال در بدنشان وجود دارد و در اولین فرصت بیشتر در سنین بالا به زونا مبتلا می شوند که نتیجه عفونت با این بیماری است. همان ویروس آبله را کشف می کند.

تبخال یک بثورات دردناک و تاول های روی پوست است که توسط ویروس آبله در برخی از قسمت های بدن ایجاد می شود.

بیماری زونا

زونا چیست؟

سرخک این یک عفونت بسیار مسری است که با ضایعات پوستی (بثورات تاولی واریسلا زوستر) مشخص می شود.

آبله توسط یک ویروس ایجاد می شود واریسلا زوستر اون از طرف خانواده ویروس هرپس بله، ایجاد شد. پس از ایجاد آبله مرغان، ویروس در همه افراد نهفته است و جایگزین رشته های عصبی خارج شده از نخاع می شود و فعال شدن مجدد آن می تواند منجر به زونا یا زونا شود.

تبخال در اثر فعال شدن مجدد و تکثیر ویروس های خفته در سلول های نخاع ایجاد می شود. دیده شده است که افرادی که هرگز آبله نداشته اند دچار زونا می شوند و بهبودی آنها بسیار بیشتر از افرادی که قبلا آبله مرغان داشته اند طول می کشد.

این ویروس از طریق قطرات هوا و یا تماس با ضایعات پوستی از فرد بیمار منتقل می شود.انسان تنها مخزن ویروس واریسلا است. این یک بیماری بسیار مسری است که حداقل 90 درصد از افراد آسیب پذیر را تحت تأثیر قرار می دهد. عمدتاً در اواخر زمستان و اوایل بهار در مناطق معتدل رخ می دهد.

اکثر گروه های سنی 5 تا 9 سال و بقیه بیشتر کودکان تا 15 سال هستند. حدود 10 درصد از افراد بالای 15 سال را مبتلا می کند. در مناطق معتدل، 95 تا 90 درصد افراد معمولاً در دوران کودکی به ویروس واریسلا زوستر مبتلا می شوند. استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  علت بی ثباتی زانو چیست؟

بیماری زونا

جوش های زونا چیست؟

جوش های زونا چیست؟

منطقه جوش های دردناک روی پوستجاش زون این می تواند مجموعه خاصی از تاول های پر از مایع باشد که اغلب به صورت نواری در اطراف یک طرف کمر دیده می شود. شایع ترین محل برای تاول های زونا در یک طرف پیشانی یا اطراف یک چشم است، اما این تاول ها می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند.

بیماری زونا

علائم و نشانه های زونا چیست؟

علائم و نشانه های زونا معمولا در قسمت کوچکی از بدن ظاهر می شود. این علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • سوزش
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن بثورات قرمز که چند روز پس از درد ظاهر می شود تاول های پر از مایع که ممکن است بترکند.

برخی از افراد نیز موارد زیر را تجربه می کنند:

  • آگوه
  • درد و خشکی عمومی
  • سردرد
  • خستگی

درد معمولا اولین نشانه زونا است. در برخی افراد، درد ممکن است شدید باشد. بسته به محل درد، گاهی اوقات ممکن است با مشکلات سایر قسمت های بدن مانند بیماری قلبی، ریوی یا کلیوی اشتباه گرفته شود. برخی افراد حتی بدون بثورات پوستی نیز درد زونا را تجربه می کنند.

اگر مشکوک به زونا هستید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، مخصوصاً اگر درد یا بثورات نزدیک چشم دارید. منتشر و دردناک

بیماری زونا

علل زونا

ویروس واریسلا زوستر عامل ایجاد آبله و زونا شناخته شده است. اولین باری که فرد به این ویروس مبتلا می شود، باعث ایجاد جوش و تاول های چرکی در قسمت بزرگی از بدن می شود که به آبله معروف است.

هنگامی که بهبود می یابد، ویروس نمی میرد بلکه کمین می کند تا حمله خود را در موقعیت مناسب ادامه دهد.این ویروس به عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می شود، اما از نوع ویروس تبخال نیست که دستگاه تناسلی را آلوده می کند. تصور می شود که ویروس واریسلا زوستر باعث آبله و زونا می شود.

بیماری زونا

راه های تشخیص زونا

پزشک معمولاً با یک معاینه کوچک و بررسی تاریخچه و علائم بیمار به راحتی می تواند بیماری را تشخیص دهد. اگر علائمی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. تبخال در صورتی که خفیف باشد قابل چشم پوشی است اما به سرعت می تواند حادتر شود بنابراین بهتر است درمان زودتر شروع شود.

بیماری زونا

انتقال یا انتقال زونا

محتمل ترین راه انتقال بیماری از طریق سیستم ترشحات تنفسی و تنفسی است. راه دیگر انتقال تماس مستقیم با ضایعات پوستی بیمار مبتلا به آبله مرغان یا زونا است. میزان انتقال در تماس های خانوادگی 90-80٪ است.

سیر انتقال آبله مرغان 24 تا 48 ساعت قبل از ظهور ضایعات پوستی شروع می شود و تا زمانی که تمام تاول های ضایعات پوستی بسته و خشک شود و ضایعات آبدار وجود نداشته باشد ادامه می یابد.

دوره کمون (کمون) بیماری بین 10-10 روز است، اما معمولاً 14-17 روز طول می کشد.

بیماری زونا

عوارض آبله مرغان

عفونت پوست

شایع ترین عارضه عفونی آبله مرغان اضافه شدن یک عفونت باکتریایی ثانویه به ضایعات پوستی است. علت این عفونت خاراندن آنها پس از خاراندن است. همچنین گاهی اوقات در صورت عفونی شدن تاول ها تاول باقی می ماند.

عفونت های ریه

آبله جدی ترین عارضه است و اغلب بزرگسالان را درگیر می کند. معمولاً 5-2 روز پس از شروع بیماری با علائم تنگی نفس، سرفه، تنفس سریع و تب بروز می کند و می تواند باعث نارسایی تنفسی شود.

بیماری زونا

گاهی اوقات، پس از ظهور آبله، ویروس در بدن خفته باقی می ماند (احتمالاً در ریشه عصب نزدیک نخاع). این ویروس خفته می تواند سال ها بعد دوباره ظاهر شود و باعث زونا شود.این بیماری در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر در عصب نخاعی ایجاد می شود که با درد شدید و ضایعات پوستی مشخص می شود.

عفونت مغز یا ساقه مغز

ویروس واریسلا زوستر

التهاب قلب

قرنیه

مفاصل، کبد و پانکراس.

بیماری زونا

زونا جاری می شود

بهبودی خودبخودی در کودکان معمولاً در عرض 10-7 روز می‌گذرد، در بزرگسالان بیشتر طول می‌کشد و احتمال بروز عوارض بیشتر است. زمانی که فرد درمان می شود، تا آخر عمر در برابر آبله مصون می ماند.

آبله در بارداری

در موارد نادر، آبله منجر به سندرم واریسلا مادرزادی می شود که با علائمی مانند میکروسفالی، ناهنجاری در یک اندام، نقص چشم و ضایعات پوستی در بدو تولد مشخص می شود. هنگامی که مادر بین 5 روز قبل از تولد تا 2 روز پس از تولد به آبله مبتلا می شود، نوزاد مبتلا به آبله مرغان پیشرفت می کند و میزان مرگ و میر بالاست.

بیماری زونا

درمان زونا

مورد تاول

لوسیون های خارش آور و مسکن های بدون نسخه مانند کالامین می توانند درد و خارش زونا را تسکین دهند. اگر درد شدید است یا تاول هایی در نزدیکی چشم یا گوش وجود دارد، سریعا با پزشک مشورت کنید. داروهای دیگری مانند کورتیکواستروئیدها ممکن است برای کاهش التهاب تجویز شوند.

مراقبت از زونا در منزل

حمام کلوئیدی یا حمام پودر بلغور جو دوسر یک مرهم قدیمی برای رفع خارش آبله مرغان است و می تواند برای زونا مفید باشد. برای سرعت بخشیدن به خشک شدن تاول ها، از یک پارچه خنک و مرطوب استفاده کنید (اما نه هنگام استفاده از لوسیون کالامین یا سایر کرم ها). اگر پزشک شما اجازه می دهد، در دوران نقاهت از زونا فعال باشید. ورزش ملایم یا یک فعالیت مورد علاقه می تواند ذهن شما را از ناراحتی منحرف کند.

واکسن علیه آبله

مرکز کنترل بیماری توصیه می کند که افراد بالای 60 سال واکسن زوستاواک را دریافت کنند. در آزمایش‌های بزرگ، واکسن خطر ابتلا به زونا را به نصف و خطر درد پس از زونا را تا ۶۷ درصد کاهش داد. اگر زونا دارید، این واکسن آن را درمان نمی کند، اما اگر قبلاً تبخال داشته اید، می تواند از حملات بعدی جلوگیری کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیز زوستاواک را برای افراد زیر 50 سال در صورت تجویز پزشک تایید کرده است.

بیماری زونا

پیشگیری از زونا

تنها راه کاهش خطر ابتلا به زونا و نورالژی پس از زونا، واکسینه شدن است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توصیه می کند که افراد بالای 60 سال یک دوز از واکسن زونا را دریافت کنند. اگر در مورد واکسن تبخال و زونا سوالی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

واکسن زونا توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای افراد بالای 50 سال تایید شده است. این واکسن تبخال را به طور کامل رد نمی کند، اما از شدت بیماری می کاهد و خطر ابتلا به تبخال بعد از عمل را کاهش می دهد. این واکسن ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده می شوند و برای درمان افراد آلوده استفاده نمی شوند.

واکسن آبله مرغان برای کودکان و بزرگسالانی که آبله ندارند توصیه می شود. اگرچه این واکسن 100 درصد پیشگیرانه نیست، اما از شدت و عوارض آبله و زونا می کاهد.

بیماری زونا

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  از فواید و عوارض تزریق بوتاکس بیشتر بدانید!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *