مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیماری آمیبیازیس چیست و چه علائمی دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



درباره بیماری آمیبیازیس


علائم این بیماری شامل اسهال، درد در ناحیه شکم و معده می‌شود. البته بیشتر مردم هیچ‌گونه علامت و نشانه‌ای از این بیماری را تجربه نمی‌کنند.


علائم و نشانه ‌های بیماری آمیبیازیس


بعد از ورود کیست انتامیبا هیستولیتیکا به بدن، بین یک تا چهار هفته طول می‌کشد تا علائم بروز کنند. طبق آمار، تنها بین 10 تا 20 درصد افرادی که دچار عفونت آمیبی می‌شوند نشانه‌های آن را بروز می‌دهند. نشانه‌های آمیبیازیس در ابتدا خفیف و در حد اسهال و معده درد هستند.


وقتی تخم این انگل در دیواره روده‌ها فعال شود، می‌تواند وارد جریان خون شده و به اندام‌های داخلی بدن سرایت کند. درنتیجه، این انگل در کبد، قلب، ریه‌ها، مغز یا دیگر اندام‌ها می‌تواند وجود داشته باشد.


اگر شکل فعال این انگل یا همان تروفوزوئیت آن وارد اندامی شود، می‌تواند باعث به وجود آمدن نشانه‌های زیر شود:


  • آبسه

  • عفونت

  • بیماری‌های وخیم

  • مرگ


اگر انگل به دیوانه داخلی روده حمله کند، باعث به وجود آمدن دیسانتری آمیبی (یا همان خونریزی روده) شود. دیسانتری آمیبی نوع خطرناک‌تری از آمیبیازیس است که در آن اسهال شدید خونی و درد شدید معده دیده می‌شود.


کبد معمولاً مقصد نهایی این انگل است. نشانه‌های کبد آلوده به آمیب شامل تب و احساس گرفتگی در قسمت سمت راست و بالای شکم است.


انتاموبا هیستولیتیکا پروتوزوئنی تک‌سلولی است که وقتی فردی تخم این انگل را از طریق آب یا غذا ببلعد، وارد بدن می‌شود. همچنین این انگل می‌تواند از طریق مدفوع نیز وارد بدن شود.


کیست یا تخم انگل حالتی غیرفعال است که می‌تواند ماه‌ها در خاک یا محیط مدفوع دفن شده بافی بماند. تخم های میکروسکوپی عفونت آمیبی در خاک، کود آب یا دیگر مواد ترکیب شده با مدفوع وجود دارد. کسانی که مواد غذایی مثل میوه‌ها و سبزی‌ها را جا‌به‌جا می‌کنند، ممکن است در حین جابجایی به این انگل مبتلا شده و دچار اسهال آمیبی شوند.


انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی مقعدی، رابطه جنسی دهانی و چکاپ مقعد نیز می‌تواند منتقل شود.

وقتی کیست وارد بدن می‌شود، در سیستم گوارشی جاگیر می‌شود و می‌توانند حالتی تهاجمی و فعال از انگل که به آن تروفوزوئیت گفته می‌شود، تولید کنند.


انگل در سیستم گوارشی تولید مثل کرده و به روده بزرگ منتقل می‌شود و از آنجا انگل می‌تواند وارد دیواره روده شود. همه این موارد در کنار یکدیگر موجب بروز اسهال خونی، کولیت روده و تخریب بافت می‌شوند. فرد مبتلا به عفونت آمیبی می‌تواند با پراکنده کردن مدفوع آلوده به تخم این انگل، بیماری را منتقل نماید.



تشخیص بیماری آمیبیازیس


پزشک با جمع‌آوری اطلاعات در مورد سوابق بیماری و سفرهای اخیر شما ابتلا به آمیبیازیس را تشخیص می‌دهد. شاید لازم باشد برای تشخیص بیماری چند روز آزمایش مدفوع انجام دهید. همچنین ممکن است آزمایشی برای سنجش عملکرد کبد نیز تجویز شود که اطمینان حاصل شود انگل به کبد نفوذ نکرده است.


وقتی انگل به خارج از روده‌ها منتقل شود، معمولاً در مدفوع ردی به جای نمی‌گذارد. پس پزشک ممکن است سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن برای تشخیص وجود انگل توصیه کند. اگر انگل در کبد وجود داشته باشد، پزشک معاینات دیگری انجام می‌دهد تا متوجه شود که آیا کبد دچار آبسه شده است یا خیر. وجود آبسه داخل کبد از عوارض جدی عفونت آمیبی تلقی می‌شود.در نهایت برای تشخیص قطعی اینکه آیا انگل در روده وجود دارد یا خیر، کولونوسکوپی انجام می‌شود.



درمان بیماری آمیبیازیس


برای درمان عفونت آمیبی ،معمولاً فرد بیمار طی ده روز داروی مترونیدازول با شکل دارویی کپسول را مصرف می‌کند. ممکن است برای کنترل حالت تهوع نیز دارو دریافت کنید.


اگر انگل در بافت روده‌ها وجود داشته باشد، درمان نه تنها برای از بین بردن انگل موجود بلکه برای ترمیم بافت آسیب دیده نیز انجام می‌شود. اگر روده‌ها دچار عفونت یا تخریب بافت شدید شده باشند، عمل جراحی انجام می‌شود.



پیشگیری از بیماری آمیبیازیس


رعایت بهداشت بهترین راه پیشگیری از عفونت آمیبی یا آمیبیازیس است. یک قانون کلی وجود دارد که بعد از استفاده از توالت و قبل از تماس دست با غذا، حتماً دست‌ها را با آب و صابون به‌خوبی بشویید.


اگر به نقاطی سفر می‌کنید که عفونت آمیبی شایع است، موارد زیر را در مورد غذاها رعایت کنید:


  • پیش از خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها آن‌ها را کاملاً بشویید.

  • اگر میوه‌ای را خودتان نشسته‌اید یا خودتان پوست‌ نکنده‌اید، آن را نخورید.

  • از آب‌معدنی و نوشیدنی‌های بسته بندی شده استفاده نمایید.

  • اگر باید آب بنوشید، آب را از قبل بجوشانید یا به آن ید بزنید.

  • از نوشیدن آب آب‌نماها یا قالب‌های یخی خودداری نمایید.

  • از مصرف شیر، پنیر یا دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه خودداری کنید.

  • از دست‌فروش‌های خیابان غذا نخرید.


اگر شخصی می خواهد که به یک کشور که شرایط نامناسب بهداشتی دارد سفر کند، برای اینکه به انگل انتاموبا هیستولیتیکا و سایر میکروب ها آلوده نشود، چه باید بخورد و بیاشامد؟


موارد سالم برای نوشیدن عبارت اند از:


بطری آب با مهر و موم ناگسستنی • آب لوله کشی که برای حداقل ۱ دقیقه جوشیده شود • آب گازدار از قوطی یا بطری مهر و موم شده • نوشیدنی (مانند سودا) از قوطی یا بطری مهر و موم شده شما همچنین می توانید آب سالم برای نوشیدن را از طریق فیلتر کردن آن از طریق یک فیلتر “۱ میکرون یا کمتر” و یا انحلال کلر، دی اکسید کلر، و یا قرص ید در آب تهیه کنید.


موارد زیر برای نوشیدن ایمن نیستند:


آب نوشیدنی و یا هر نوشیدنی همراه با تکه های یخ • میوه تازه یا سبزیجات که شما خودتان پوست نگرفته اید • محصولات شیر، پنیر، و یا فراورده های لبنی که ممکن است پاستوریزه نشده باشند. • محصولات غذایی و یا نوشیدنی های فروخته شده توسط فروشندگان خیابانی


آیا فرد باید نگران گسترش آلودگی به دیگران باشد؟


بله، اما اگر فرد آلوده با آنتی بیوتیک ها و روش بهداشت شخصی خوب درمان شود،خطر انتشار عفونت کم است . این موارد شامل شستن کامل دست ها با آب و صابون پس از استفاده از توالت یا بعد از تعویض پوشک بچه و قبل از دست زدن و یا آماده کردن غذا است.


همچنین بخوانید:


درمان عفونت ادراری: ۲۶ راهکار خانگی درمان عفونت مجاری ادراری


عفونت باکتریایی و روشهای ساده درمان خانگی آن


علل و راههای پیشگیری از عفونت قارچی واژن در استخر کدامند ؟


بهترین درمانها برای رفع عفونت زنانه


همه چیز در مورد عفونت کلیه


علل، علائم و تشخیص عفونت و التهاب گوش میانی


بیشتر بخوانید  با دریا رفتن به این ۱۲ بیماری مبتلا می شوید !
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *