بیش از 2 میلیون قطعه از اجداد آریایی در خراسان شمالی تولید شده است



علیرضا صادق روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با تأکید بر اینکه از مرغ آرین برای تولیدات محلی حمایت می کند ، اظهار داشت: برای حمایت از تولیدکنندگان این طرح ، وزارت جهاد کشاورزی جهاد تولید گوشت و خرید تضمینی تا 28 درصد بالاتر را امضا کرد از قیمت مصوب ، پرداخت تجهیزات سرمایه در گردش به میزان 6٪ و 50٪ معافیت از بیمه ، تحویل منبع لازم با تأمین تجهیزات طولانی مدت ، افزایش جوجه ریزی جوجه های گوشتی به 30٪ بیشتر از ظرفیت مجوز .

وی افزود: تسهیل معیارهای فنی و بهداشتی با هماهنگی اداره کل دامپزشکی از دیگر اقدامات وزارتخانه مربوطه برای حمایت از محصولات محلی است.

صادق گفت: “البته ، برخی از مشکلات در پرورش نژادهای آریان توسط برخی از مرغداران مطرح می شود ، اما در هر صورت ما برای آماده سازی و کاهش وابستگی در مواقع بحرانی و تحریم های ظالمانه باید به تولیدات محلی اعتماد کنیم. از نظر تولید با مشکل و چالش روبرو نشوید.

وی عدم وابستگی به نژادهای خارجی را از دیگر اهداف حمایت از مرغ ایرانی آریان لاین دانست و افزود: نباید به نژادهای خارجی وابسته باشیم زیرا تحت هرگونه تحریم از کمبود مرغ جدی رنج خواهیم برد ، اکنون به دلیل با توجه به ظرفیت لازم ، باید از ظرفیت داخلی کشور به روشی بهینه استفاده کنیم.

صادق در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید به تدریج مشکلات مرغ ایرانی را به صورت خطی حل کنیم ، اظهار داشت: “در حال حاضر 6 کشور در جهان مرغ تولید می کنند. ایران یکی از این کشورها است و می توان ادعا کرد با حمایت و “ما قادر خواهیم بود نه تنها بخش قابل توجهی از نیاز به تخمك بارور و جوجه های گوشتی یك روزه در مزارع كشور ، بلكه با گسترش و توسعه مزارع اجدادی و مرغداری ، در زمینه صادرات روزانه – مرغ های قدیمی آرین به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه و منطقه می توانند گام های موثری بردارند.

بیشتر بخوانید  شناسایی 217 بیمار جدید مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته

وی با بیان اینکه کلیه دستگاه های ذیربط و بانک کشاورزی به عنوان بانکی فعال موظف به حمایت از واحدهای تولیدی خط مرغ ایرانی هستند ، افزود: اولین واحد پرورش مرغ از اجداد مادری در خراسان شمالی در سال گذشته با ظرفیت تولید 29 هزار فعالیت کرد

صادق گفت: این واحد توسط تعاونی مصرف کننده اتکا در شهرک پیشقاله در شهر مانه و سملقان تأسیس شده و کلیه حمایت های لازم از جمله تهیه مواد اولیه مصرفی مورد نیاز را انجام داده است.

صادق با اشاره به خصوصیات اجداد ایرانی و مرغ مادر افزود: 45 قطعه مرغ اجدادی از یک ردیف مرغ ؛ حداقل 135 قطعه مرغ گوشتی در سال از هر قطعه مرغ اجدادی ، 50 قطعه مرغ گوشتی و از هر مرغ زایمان استخراج می شود.

وی با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی کشور در تولید مرغ گوشتی ، اظهار داشت: برای تأمین گوشت مرغ در استان افزایش تولید مرغ گوشتی در خراسان شمالی برنامه ریزی شده است.

“خط” به جمعیت خالصی از حیوانات خاص از جمله دام و طیور اطلاق می شود که متعلق به نژادی خاص با ویژگی های ژنتیکی کاملاً مشخص هستند و فقط با حیوانات نژادی از نژاد خود مخلوط می شوند و قادر به تولید چنین حیواناتی هستند. هر یک از حیوانات ردیف دارای یک شناسنامه و شناسنامه شناخته شده هستند و کلیه اطلاعات مربوط به خویشاوندی آنها با سایر اعضای خانواده ثبت و قابل ردیابی است.

میزان گوشت مرغ مصرفی در خراسان شمالی 29000 تن در سال است که 21000 تن آن در استان تولید می شود و مابقی از استان های دیگر تأمین می شود.

بیشتر بخوانید  کرونا 7 فوت دیگر در هرمزگان / 3849 دوز واکسن در یک روز مصرف کرد

تعداد کل پرندگان مرغ گوشتی در استان 105 واحد است که از این تعداد 92 واحد فعال و 13 واحد غیرفعال است. مقدمات بازگشت به تولید سه واحد غیرفعال با ظرفیت 150،000 واحد فراهم شده است.

863،000 استان خراسان شمالی در قسمت شمال شرقی کشور واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید