به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس ، قانون تمرکز عوارض گمرکی در بخش کشاورزی در سال 1991 تصویب و در سال 1992 اجرایی شد. این قانون به تجارت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی اختیار می دهد. وزارت کشاورزی این انتقال منجر به تغییرات مثبت در مدیریت تولید و بازار محصولات کشاورزی شده است. این قانون در تابستان 1998 به درخواست رئیس جمهور حسن روحانی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی اجرا شد. در قالب به طور موقت تعلیق شد. در طی این دو سال ، بازار محصولات کشاورزی با نوسانات و اختلالات زیادی روبرو شد و اکنون ، با پایان دو سال تعلیق (لغو) قانون تمرکز 13 جولای 1400 ، این قانون باید دوباره اعمال شود.
علیرضا عباسی ، نایب رئیس کمیته کشاورزی مجلس وی در گفت وگو با فارس در مورد اهمیت اجرای قانون تمرکز ، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بخش کشاورزی تعداد زیادی از مراکز تصمیم گیری است ، گفت: یکی از مسائل کشاورزی این است که انسان تولید می کند. کشاورز برنج می کارد ، اما در ماه سپتامبر همزمان برداشت می کند واردات برنج همچنین صادر می شود و کشاورز مجبور می شود برنج را پس از شش ماه تا یک سال کار سخت با قیمت پایین تری بفروشد. او سود خود را می برد ، ضرر خود را کشاورز می کند.
عباسی ادامه داد: این قانون بر قدرت تمرکز دارد وزارت تجارت قبلاً به وزارت جهادکشاورزی واگذار شد ، منتقل شد ، اما وزارت جهاد نتوانست از آن به درستی استفاده کند و برخی از مردم گفتند اگر قانون تمرکز را روشن می کند باید قانون تمرکز را به طور کامل لغو کنیم و باید در وزارتخانه رها شود جهاد اصلاح شد و وقتی اجرا شد ، ما توانستیم در برخی از محصولات خودکفا شویم. بنابراین ما لازم می دانیم که قانون تمرکز را به نفع تولید کننده اعمال کنیم.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از مشکلات بازار در سال 1999 از جمله افزایش قیمت مرغ ، تخم مرغ ، فرآورده های لبنی و انبار پیاز کرمان ، با لغو قانون تمرکز مرتبط بود ، در حالی که تاکید بر اهمیت قانون تمرکز و پیامدهای آن. وی به مدل کشت اشاره کرد و گفت: بیشتر مشکلات ناشی از لغو قانون است ، اما قبل از آن ما نتوانستیم در مورد مدل کشت در وزارت جهاد کشاورزی بحث کنیم و در این مورد ما با کشاورز ، که یک بخش خصوصی است ، طرف هستیم. و ما باید این مقدار را تشویق کنیم. ما به یک محصول یا آن مقدار هکتار پیاز و سیب زمینی و چیزهای دیگر احتیاج داریم ، اما موضوع مرغ ، تخم مرغ و پیاز در قسمتی که باید واردات و صادرات را در جایی باز کنیم به قانون غلظت و واردات و صادرات مربوط می شود. محصولات کشاورزی در وزارت جهاد
عباسی در مورد دلیل تعلیق قانون تمرکز در مرداد 98 افزود: “بخشی از این موضوع این بود که وزارت جهاد کشاورزی وظایف خود را به درستی و شاید انجام نمی داد ، اما این یک کمبود بود. آنها گفتند ما باید قانون تمرکز را به طور کامل لغو کنیم. اگر باید به خوبی اجرا می شد ، که این اتفاق نیفتاد و حذف آن شرایط را بدتر می کند ، ما مجبور بودیم مشکل را در جایی که بود برطرف کنیم. اگر این کار را انجام می دادیم ، قطعاً این قانون به نفع کشاورز و تولید کننده خواهد بود. علاوه بر این ، دولت در سالهای 1997 و 1998 تلاش کرد وزارت بازرگانی را احیا کند ، اما شورای نگهبان مخالفت کرد و دولت که نتوانست وزارت بازرگانی را احیا کند ، موفق شد قانون تمرکز را از طریق شورای حکام که مخصوص قدرت ها طبق قانون ، آنها نمی توانند وزارت تجارت را احیا کنند.
نایب رئیس کمیته کشاورزی مجلس در مورد دوره مجلس یازدهم برای اصلاح وضعیت افزود: “ما به عنوان مجلس یازدهم با لغو قانون تمرکز مخالف بودیم و حتی یکی از سوالات ما از وزیر جدید رویکرد آنها بود. من این قانون را به طور کامل اجرا خواهم کرد و وزیر کشاورزی این اراده را داشت ، در اینجا فقط چهره رئیس جمهور است که هنوز پای صحبت های خود ایستاده و می گوید اگر وزارت تجارت بود ، ما اینها را نخواهیم داشت. مشکلات موجود در بازار ؛ یعنی همه مشکلات را ناشی از نبود وزارت تجارت می دانند ، بنابراین آقای روحانی از قدرت خود در مواجهه با تحریم ها در هیات رئیسه سه قوه استفاده می کند. علاوه بر این ، ما قانون 234 را در پارلمان معرفی کرده ایم که در مورد مقاماتی است که وظایف خود را به درستی انجام می دهند. آنها آنچه را که به دستگاه قضایی ارجاع داده شده انجام نمی دهند.
عباسی ، در مورد انقضای مصوبه سران قوا در 13 ژوئیه 1400 و اقدامات مجلس برای اجرای مجدد این قانون ، با اشاره به طرح امنیت غذایی که مجلس می خواهد تصویب کند ، گفت: دوازدهمی که مقاومت نشان داد به زودی پایان می یابد و انشاءالله ما این مشکل را با دولت بعدی نخواهیم داشت. اما بقیه زمان ، ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا قانون تمرکز برای ما ، مجلس و شرکت دولتی برای بازگشت از وزارت صمت به وزارت جهاد به یک الزام جدی تبدیل شود.
وی در مورد اصلاح قانون بودجه 1400 مبنی بر بازگشت شرکت دولتی به وزارت جهاد ، افزود: از آنجا که این امر در بودجه 1400 پیش بینی نشده بود ، طبق قانون می توانیم دو کار انجام دهیم. یکی این است که این قانون از سال 1401 اعمال می شود. “یا پیشنهاد دهید اصلاح بودجه بدهیم.
انتهای پیام /