طبق گزارشات خبرگزاری مهر به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج ، مرکز تحقیقات و تحقیقات سراج بیانیه ای در مورد طرح حمایت از مصرف کنندگان و خدمات اصلی برنامه های کاربردی فضای مجازی منتشر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
به نام خدا تو را حفظ کند
فضای مجازی یکی از مهمترین و پیچیده ترین تحولات این قرن است که مقدمه ای برای ورود به عصر جدیدی از تمدن بشری است و بر مناطق مختلف زندگی بشر تأثیر گذاشته است ، در حالی که فرصتهای زیادی وجود دارد از نظر تکنولوژیکی این (مانند هوش مصنوعی ، اینترنت اشیاء و غیره) محقق نشده است و. این فضا با لایه های مختلف (شامل زیرساخت ها ، خدمات ، محتوا ، کاربران و سیستم ها) در همه زمینه های زندگی فردی و اجتماعی انسان در حال تغییر است. فضای مجازی یک جهان رو به رشد غیرقابل توقف است ، اولین و آخرین پدیده و فضای زندگی واقعی است که به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.
س Theال این است که انقلاب اسلامی ، به عنوان یک حرکت مترقی به سوی تمدن جدید اسلامی ، چگونه باید ارتباط خود را با فضای مجازی (به عنوان یکی از زیرساخت های آینده تمدن) تعریف کند؟ سه رویکرد برای این موضوع در کشور وجود دارد:
اول ، جریان مجذوب و مسحور در فضای مجازی ، که سعی می کند خوش بینی کودکانه را القا کند ، فضای مجازی را به عنوان یک فرصت کامل و نامحدود تعریف می کند و بدون هیچ گونه سیستم و درهای کشور را به روی این پدیده باز می کند. فرآیند بازکردن و عملاً تسریع در جذب و حذف هویت بی نظیر ایرانی در مواجهه با جریان اطلاعات. در حالی که همه کشورهای جهان فضای مجازی خود را اداره می کنند ، آنها افتخار می کنند که فضای مجازی را در ایران ترک کرده اند. و. در نتیجه مدیریت این رویکرد ، پس از سالها شبکه ملی اطلاعات در کشور اجرا نشده است و در دراز مدت هیچ نتیجه ای جز سیر قهقرایی فرهنگ و آموزش جامعه در کنار اقتصادی و امنیتی جدی نخواهد داشت. ضربه ای برای کشور
دوم ، جریان بدبینانه و ترسناک فضای مجازی ، که در غیاب درک مناسب و طولانی مدت از فضای مجازی و رویکرد توطئه افراطی ، بر اجتناب از صددرصد هرگونه حضور در فضای مجازی به هر شکل و کیفیت اصرار دارد. نتیجه این رویکرد ساده سازی در مواجهه با دشمن و پاکسازی صورت مشکل است که در درازمدت منجر به از دست دادن فرصت حضور جریان انقلابی در شکل گیری قوانین دنیای سایبری آینده می شود. یعنی در حالی که حرکت علیه دشمن در فضای مجازی باید مصمم و با تدبیر باشد ، باید به صورت معقول و نه به راحتی انجام شود. متفکر.
سوم ، روندی که دید متمدنی نسبت به فضای مجازی دارد. بر اساس این دیدگاه که بسیاری از حامیان دوراندیش انقلاب و نظام نیز آن را پذیرفته اند ، فضای مجازی نه تنها یک فرصت یا تهدید نیست ، بلکه پدیده ای است که ساختارهای اساسی جوامع در سراسر جهان را تغییر داده و پدیده جدیدی را ایجاد می کند. جهان حوزه های مختلف مانند اقتصاد ، فرهنگ ، سیاست و غیره را پوشش خواهد داد. بنابراین ما در آستانه دوران جدیدی پس از دوران صنعتی هستیم. در این شرایط انقلاب اسلامی چه باید بکند؟ وی با تکیه بر دانش وسیع خود باید در شکل دهی و ایجاد این جهان جدید و قوانین آن نقش فعال و هوشمندانه ایفا کند و ورودی مستقل ، خردمند ، قدرتمند ، جامع و م effectiveثر در این فضا داشته باشد.
در روزهای اخیر ، موضوع پروژه “حمایت از حقوق مصرف کننده و خدمات اولیه فضای مجازی” در فضای رسانه ای کشور ، محل مناقشه ، و گاه تحلیل های غیرحرفه ای و بی دلیل بوده است. منفعلانه از او دفاع کنید یا به او حمله کنید. مرکز تحقیقات سراج و آینده فضای مجازی از ایجاد سر و صدا (و بدون پرداختن به مسائل رسانه ای ، اطلاع رسانی و ترغیب افکار عمومی و اساساً توجیه نخبگان پروژه قبل از ارائه به عموم و عموم.) اطلاعات و غیره) بسیار دور است. تحقیقات اولیه درباره جایگاه پروژه در سیستم مدیریت فضای مجازی در کشور ، نکاتی را برای شنیدن و نظر همه مخاطبان ، از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، بیان می کند:
1- بدون شک قانونی وجود دارد مربوط به فضای مجازی کشور امری بسیار ارزشمند و آینده ساز است و تجربه ای است که سایر کشورها نیز کم و بیش از آن بهره مند شده اند. و. با تشکر از توجه مجلس شورای اسلامی به مساله فضای مجازی ، پیشنهاد می شود از این فرصت برای تدوین یک قانون جامع و اساسی ، با رویکردی جامع و حمایتی استفاده شود تا زمینه ساز آینده فضای مجازی در کشور شود. تصویب قوانین جزئی و ناقص بارها در کشور تجربه شده است که منجر به سردرگمی در درخواست و نیاز به توقف قوانین قضایی می شود. بنابراین ، برنامه فعلی باید به یک قانون اساسی تبدیل شود و بیش از قبل از خدمات اولیه ، خدمات فضای مجازی در کشور به عنوان یک قانون کلان که ابعاد مختلف فضای مجازی را در بر می گیرد.
2- این طرح عمدتاً به برخی مصوبات شورای عالی فضای مجازی مربوط می شود (مانند شرح وظایف و اختیارات اعضای کمیسیون عالی تنظیم فضای مجازی ، تدوین اصول و الزامات حاکم بر شبکه ملی اطلاعات ، تصمیم گیری توسط عالی شوراها ، به موازات شورای عالی فضای مجازی ، سند سیاست ها و اقدامات سازماندهی رسانه های اجتماعی ، سند سیستم هویت معتبر در فضای مجازی کشور و 2) است که در سال 1991 توسط شورا به تصویب رسید. و اما به دلیل ضعف در ضمانت عملکرد ، از طریق این طرح به تصویب قانون می رسد. در واقع این طرح چیزی فراتر از یک قانون کامل و مادرانه است مربوط به فضای مجازی “فقط” منجر به ترتیب اثر حقوقی مصوبات مذکور می شود.
3- به منظور تدوین یک قانون جامع ، پیشنهاد می شود مواضع زیر را با رویکرد مثبت در نظر بگیرید:
– تعیین مرز در فضای مجازی و تعیین تکلیف پورتال او اظهار می دارد
– اطمینان از اجرای مصوبات شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در مورد تشویق و مجازات لازم برای نهادهای مجری
– شناسایی تسهیل کنندگان ، مروجین ، شتاب دهنده ها و سازوکارهای حمایت از افراد برای استفاده فعال در فضای مجازی و به گونه ای که همه بتوانند مطابق قوانین کشور در فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، علمی و سایبری خود شرکت کنند.
– ایجاد مبانی استقلال کشور در زمینه فضای مجازی (مانند تجربه استقلال کشور در ملی شدن صنعت نفت) که می تواند فرصتی برای حکمرانی در این زمینه فراهم آورد.
– توجه به تمام لایه های فضای مجازی (از جمله زیرساخت ها ، خدمات ، محتوا ، کاربران و سیستم ها) هنگام تدوین طرحی که از ایجاد بخشی جلوگیری می کند. نگری کار می کند.
– توجه به همه جنبه های مدیریت فضای مجازی (از جمله سیاستگذاری ، مقررات ، اجرا و نظارت) و تعیین حدود ، و حذف ها و شرکت کنندگان اصلی در هر یک از این مسائل
– به ابعاد بین آنها توجه کنید بین المللی که می تواند خدمات بین المللی ایران در خارج از ایران را پشتیبانی کند و محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نباشد.
– توسعه زیرساخت ها و فناوری های محلی و صنایع فضای مجازی در کشور
– محدود کردن پیشرفت کشور بر اساس خدمات اساسی برنامه
– و در نهایت تبدیل این پروژه به شتابدهنده و پروژه توسعه دهنده که منجر به “فرصت” می شود .ای “جدید اقتصادی و فرهنگی” برای “مصرف کنندگان فردی”
4- هنگام تدوین قانون برای پدیده ای مانند فضای مجازی (که هنوز عینی سازی می کند و جلوه های آن را افزایش می دهد از نظر تکنولوژیکی و شبکه های اجتماعی این روز روز به روز به روز می شود) باید رویکرد آینده باشد ناگار تدابیری اتخاذ کنید که از ثبات قانون برای مدت حداقل بیست سال اطمینان حاصل شود. با عنوان نمونه ای از ساختار خدمات اساسی در آینده ای نه چندان دور بطور کلی تغییر خواهد کرد (ادغام تاسیسات اساسی در اکوسیستم های متمرکز غیر رقابتی یا نیمه رقابتی) و اگر به تحولات آینده توجه نشود این قانون بی ربط می شود.
5- با توجه به ماهیت بین رشته ای و چند وجهی فضای مجازی ، پیشنهاد می شود که یک کمیته ویژه پارلمانی با حضور کارشناسان مختلف از جمله امنیت فرهنگی ، تکنولوژیکی ، اقتصادی ، سیاسی و غیره به منظور غنی سازی طرح نهایی حداکثر سازی ، بین رشته ای ایجاد شود. .
6- تدوین و تصویب طرحی که چنین تأثیرات گسترده ای بر فضای اجتماعی کشور داشته باشد ، باید با دلبستگی رسانه ای و شفافیت کامل همراه باشد تا بتواند افکار عمومی را متقاعد کند تا نتایج اجرای آن به صورت مطمئن ایجاد شود. و یک محیط تجاری امن. پایا برای نشان دادن اعضای جامعه و در نتیجه مطالبه عموم مردم .ر و از تصویب چنین قانونی حمایت می کنند و در اجرای آن همراه خواهند بود.
من امیدوارم که قوانین دقیق ، جامع و آینده وجود داشته باشد ناگار و بر اساس الگوی انقلاب اسلامی می توان گامی در جهت دستیابی به تمدن جدید اسلامی برداشت