بیانیه خاتمی امروز شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱


بیانیه خاتمی امروز شنبه 31 مرداد 1401 پیام امروز سید محمد خاتمی خاتمی امروز چه گفت؟

سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران امروز در پیامی سخنان مهمی را بیان کرد. با ما بمان.

پیام سید محمد خاتمی به این شرح است:

حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود، به دلیل مرد بودن، حق طبیعی است و از نظر مؤمنان عمیق و عاقل، حق الهی است که در اصل 56 قانون اساسی آمده است و شرط آن است که فرد باید تجربه تاریخی خود و راه انباشته خود را برای دستیابی به آن دنبال کند. سیستم مناسب تری برای زندگی جمعی پدید آمده است.

انسان گروهی زندگی می کند و گروهی با قدرت سازمان یافته پدید می آید و پایدار می شود. مهم این است که دولت متعلق به مردم باشد و حکومت متمرکز و متشکل از دولت پراکنده (یعنی مردم) باشد و نماینده آن تحت نظارت آن باشد.

یکی از عوامل اصلی بدبختی و بدبختی بشر در تاریخ این است که حکومت متمرکز از کنترل خارج شد و به جای اینکه نتیجه اراده و رضایت مردم و نمایندگان آنها باشد، خود را ارباب مردم و فرمان می‌داند. مطلق خود و خود را فرمانده مطلق می دانست و منطق ویرانگر «الحق لمان قلب» بر منطق «فاعرف الحق تعریف اهله» غلبه کرد. و در زمان پرشور و هوشیارتر عاشورا توجه به فلسفه عاشورا و بینش و سیرت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که مظهر ایمان به خدا بود بسیار مهم است. ، اخلاق با محوریت مردم و ایثار.

امام شهید با فریاد بلندی که در راهروی تاریخ طوفانی به گوش می رسید، خطاب به مردمی که برای کشتن او آمده بودند، فرمودند: «اگر ایمان ندارید و از فردا نمی ترسید، در دنیای خود آزاده باشید». آزادی را وابسته به دینداری ندانست، بلکه دینداری را پاسدار و تقویت کننده آزادی که جوهره انسان است می دانست.

بیشتر بخوانید  وزیر ارتباطات از کندی اینترنت دفاع کرد! -

این پیام بلند و آموزه درخشان عاشورا برای مردم سرافراز ایران که انقلابی عظیم خلق کردند که جنبه منفی آن نفی استبداد، نفی استعمار و نفی عقب ماندگی و عقب ماندگی و جنبه مثبت آن استقلال است. آزادی و جمهوری اسلامی مردم مدار مرکز عدالت. این از دو جهت اهمیت دارد.

عدالت زمانی محقق می شود که به هر صاحبی حق داده شود که این حق از حق انسان در اداره سرنوشت خود بیشتر است، اگر بود فساد ریشه کن می شد و فقر و کمبود و تبعیض از بین می رفت و پیشرفت همه جانبه می شد. و مقاومت به دست خواهد آمد و به مقابله ای پایدار با ارائه نادرست ها، رفتارهای نادرست و توطئه هایی با هدف رفاه مردم و اعتلای میهن از بیرون و درون تبدیل خواهد شد.

سعی کنیم جمهوری اسلامی را چنین ببینیم و بخواهیم و برای استقرار و برخورد با انحرافاتی که ممکن است به وجود آمده و خواهد آمد و در جهت خواست تاریخی این قوم بزرگ و مستأصل اصلاح کنیم. و از بین بردن غرور و سعادت و سربلندی ملت ما را خنثی کنیم و نمی خواهند ما تلاش فکری و عملی کنیم.

ضمن ارج نهادن به انجمن اسلامی مهندسین ایران و کلیه نهادهای خیرخواه عمرانی، توفیق این انجمن شریف را در گردهمایی ملی خود جهت تأمین خیر و مصلحت ملت و کشور و به رسمیت شناختن و به رسمیت شناختن «اسلامی» خواستارم. جمهوری» همانطور که باید.

در حال به روز رسانی هستیم…

دیدگاهتان را بنویسید