مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیانیه تروئیکای اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک پیش‌ از آغاز نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ، سند قانونی توافق هسته‌ای، مدعی شدند: ایران دو سال است که در حال انجام دادن اقداماتی بی‌سابقه است و اخیرا حساس‌ترین تخطی‌ها از برجام[توافق هسته‌ای] را سرعت بخشیده است. ایران همچنین نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده و باعث شده است جامعه بین‌المللی اطلاع کمتری از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. برنامه هسته‌ای ایران هیچ‌گاه به اندازه امروز پیش‌رفته نبوده است. این توسعه هسته‌ای در حال تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی و نظام جهانی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.

این بیانیه می‌افزاید: فرانسه، آلمان و انگلیس به اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند هستند. ما به طور خستگی‌ناپذیر و با حسن نیت با تمامی شرکایمان در وین در تلاشین توافقی برای حفظ و احیای برجام حاصل کنیم. ایران از توافقاتی که به سختی و پس از هفته‌ها مذاکرات چالش‌برانگیز ایجاد شده بودند، فاصله گرفته است، در حالی که خواسته‌های بیشینه‌گرایانه دیگری را مطرح می‌کند. ما در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که توسعه برنامه هسته‌ای ایران کاملا برجام را از هم خواهد گسیخت.

این سه کشور که تلاش دارند مقصر سازی کنند و توپی که در زمین خودشان است را به زمین ایران بیندازند، همچنین مطرح کردند: در دیپلماسی هنوز کاملا برای ایران باز است تا یک توافق انجام دهد. ایران باید میان فروپاشی برجام و توافقی منصفانه و جامع که به نفع مردم ایران باشد، یکی را انتخاب کند. توسعه مداوم هسته‌ای ایران به معنای این است که ما به سرعت در حال نزدیک شدن به آخر راه هستیم.

بیشتر بخوانید  داستان تسنیم درباره امامزاده هایی که به سپری برای مردم روستا تبدیل شده اند + تصاویر - کرمان نیوز

به گزارش ایسنا، بیانیه این سه کشور اروپایی در حالی مطرح می شود که ایران در پی خروج یک جانبه آمریکا ار توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، یک سال تحمل تحریم های سخت و بدعهدی کشورهای اروپایی در ارائه راهکارهایی عملی برای عادی سازی روابط تجاری با ایران و کاهش تاثیر تحریم ها، اعلام کرد طبق مفاد برجام، طی چند گام تعیین شده در پاسخ به این اقدامات ناقض توافق، از اجرای تعهدات داوطلبانه اش در توافق فاصله می گیرد.

این اقدامات شامل نصب سانتریفیوژهای بیشتر و پیش رفته در تاسیسات هسته ای ایران و از سرگیری و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم بوده است.

پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۱ در آمریکا و اعلام تصمیم این کشور برای بازگشت به توافق هسته ای، مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین در حال برگزاری است.

ایران گفته است تنها با هدف رسیدن به توافقی خوب برای لغو کلیه تحریم های غیرقانونی آمریکا در مذاکرات وین مشارکت می کند.

دولت آمریکا نیز از آغاز این مذاکرات در ماه مارس بر به کار بردن دیپلماسی برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق هسته ای تاکید کرده است در حالیکه این آمریکا بود که به طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد.

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *