بر اساس گزارش ها شمانیوز: انجمن مدیران رسانه در بیانیه ای نسبت به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که شامل مالیات بر آگهی در روزنامه ها و مجلات (کاغذی و الکترونیکی) می شود اعتراض کرد و خواستار بررسی، بازنگری و اصلاح این قانون شد.
در متن این بیانیه آمده است:
جناب دکتر کلیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
سلام و خداحافظ
در مورد بند دوم اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطبوعات و خبرگزاری ها نقش مؤثری در توسعه اطلاع رسانی و پیشبرد اهداف و راهبردهای کشور دارند.
همانطور که می دانید قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب 2 خرداد 1400 از 13 دی ماه سال جاری لازم الاجرا شده است. بر اساس بند (3) بند (ب) ماده (9) این قانون، «تبلیغات کالاها و خدمات داخلی روزنامه ها و مجلات» مشمول مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد است.
با توجه به ابهامات موجود در تفسیر مفاد این ماده قانونی، دستور فرمایید در موارد زیر مشکلات رسانه ها بررسی و برای رفع این مشکلات مساعدت لازم به عمل آید.
1- انواع آگهی های دولتی از قبیل مزایده، مناقصه، آگهی های اجرایی، رای، فراخوان، ابطال، اخطار، ثبت نام و …. آگهی کالا و خدمات داخلی محسوب نمی شود و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشریات ارائه می شود. شایان ذکر است که مبلغ این گونه تبلیغات توسط سازمان ها و شرکت های دولتی پرداخت می شود و مالیات معادل پرداخت مالیات از دولت به دولت است.
۲- گزارش ها، تولید محتوا و اخبار سفارشی شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی، تبلیغ کالاها و خدمات لوکس محسوب نمی شود.
3- با توجه به اینکه نشریات الکترونیکی نیز جزء معافیت بندهای الف و ب ماده (9) قانون مذکور و همچنین جزء 3 بند (ب) این قانون، خدمات زینک، چاپ و انتشار روزنامه ها می باشد. اعم از کاغذی یا الکترونیکی، خدمات نشر و انتشارات و توزیع از آن مستثنی بوده و خدمات نگهداری سرور و هاست خدمات انتشاراتی محسوب می شود.
4- با توجه به بند (3) بند (ب) ماده 9 قانون مذکور، خدمات نشر روزنامه اعم از کاغذی و الکترونیکی، نشر و خدمات نشر و توزیع آنها مشمول معافیت می باشد. بنابراین فعالیت آژانس ها و نظارت بر رسانه های ملی ارائه دهنده این خدمات نیز مستثنی خواهد بود.
5- ضعف اقتصاد رسانه ای از یک سو و شرایط بسیار بد اقتصادی حاکم بر مجموعه رسانه ای کشور از سوی دیگر به هیچ وجه با تلاش و توان اصحاب رسانه مطابقت ندارد. اما هیچ مشکل اقتصادی و سیاسی باعث نشده است که خبرنگاران یا مدیران رسانه از رسالت خطیر خود دست بکشند.
6- مشکلات اقتصادی این بخش هر سال باعث کوچکتر شدن جدول درآمد آنها شده است. در چنین شرایطی دولت و مجلس قبلی با تصویب بند (3) بند (ب) ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده، 9 درصد بابت تبلیغات و خدمات داخلی – که عموماً باید از طرف مقابل دریافت کنند، پرداخت می کردند. معمولاً صاحبان کالاها و خدمات نیز هزینه اصلی تبلیغات خود را چند ماه پس از انتشار آگهی پرداخت می کنند – این 9 درصد از هزینه های اضافی عملاً توسط مدیران رسانه تقبل می شود.
7- اجرای شتابزده این قانون در پایان سال مالی (14 دی ماه 1400) اجرای این امر را با مشکل مواجه کرد. از آنجایی که مطبوعات به دلیل رقابت شغلی در فراخوان ثبت ارزش هشتگانه گنجانده نشده اند، اجرای آن در دو ماه و روز باقی مانده از سال جاری عملا غیرممکن است و پیشنهاد می شود قانون بودجه 1401 ساکت بماند. انشاءالله با استعانت از جناب عالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قسمت آخر جزء 3 بند ب ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می گردد.
انتهای پیام/