به پایان فرصت های باقی مانده برای احیای برجام نزدیک می شویم/تصمیم برای بازگشت به توافق هسته ای تا چند هفته دیگر گرفته می شود.



وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای اظهاراتی علیه نقش ایران در منطقه و برنامه هسته ای این کشور بیان کرد و موضع دولت آمریکا را درباره اهمیت احیای توافق هسته ای بیان کرد.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که در حال حاضر دولت آمریکا تا چه حد به توافق با ایران نزدیک است و آیا به غروب آفتاب و مسائل موشکی رسیدگی می کند یا خیر، مهم است. به این نتیجه رسید که چرا، “او گفت، ادعاهایی علیه ایران داشت. دولت اوباما هم از این کار پیروی کرد و این کار را کرد.

وی در ادامه مدعی شد که دلیل این امر صرفاً به دلیل آنچه وی همه فعالیت های مخرب ایران در خاورمیانه و فراتر از آن می نامد، بوده است.

به گفته وی، ایرانیان دارای سلاح هسته ای یا با توانایی تولید یکی از آنها [تسلیحات هسته‌ای] در مدت زمان بسیار کوتاه، [ایرانی] ایرانی که در همه این زمینه ها با مصونیت بیشتر عمل کند، می تواند خیلی سریع به چنین سلاح هایی دست پیدا کند. همچنین ایران با داشتن یک سلاح هسته‌ای موجودیت اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه را تهدید می‌کند و ما را نه تنها در منطقه، بلکه در اینجا نیز یک تهدید بالقوه جدی می‌سازد. [آمریکا].

اهمیت توافق هسته ای برای ایالات متحده
بلینکن گفت: «پس دولت [آمریکا] او بر اطمینان از اینکه ما می‌توانیم هر کاری که می‌توانیم و هر کاری لازم است برای جلوگیری از دستیابی ایران به چنین سلاح‌هایی انجام دهیم، تمرکز کرد. دولت همچنین تمام راه‌های ممکن را برای انجام این کار در نظر گرفت و به این نتیجه رسید که کارآمدترین و پایدارترین راه برای انجام این کار از طریق توافقی است که سخت‌ترین قوانین بازرسی را در هر توافقنامه کنترل تسلیحاتی به دست آورد. البته توانایی انجام کاری در صورت خروج ایران از توافق، زیرا در قلب توافق یک طرح اساسی وجود داشت که اگر ایران تصمیم به شکستن محدودیت های اعمال شده بر خود بگیرد، تلاش می کند مواد شکافت پذیر مورد نیاز برای سلاح های هسته ای تولید کند. حداقل یک سال طول کشید، و ما زمان زیادی برای انجام کاری در مورد آن داشتیم. ما بر تولید مواد شکافت متمرکز شدیم زیرا برای استخراج مواد خام، ساخت سانتریفیوژها، فرآوری همه آنها در نیروگاه های هسته ای بسیار بزرگ به زنجیره تولید عظیمی نیاز است و همه اینها قابل مشاهده است و ما می توانیم کاری برای آن انجام دهیم. لازم است.

بیشتر بخوانید  مصرف این نوشیدنی، روزانه ۹ دقیقه به عمرتان اضافه می‌کند!

وزیر امور خارجه همچنین درباره مفاد معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) صحبت کرد. [به دست آوردن] این یک سلاح یا سلاح واقعی است. شما مواد شکافت پذیر دارید، اما برای قرار دادن آن مواد در داخل باید سلاح های انفجاری داشته باشید. در این راستا، بر اساس گزارش‌های عمومی، برآوردها حاکی از آن بود که ایران تا رسیدن به فرصت برای دستیابی به سلاح فاصله زیادی دارد. بر اساس گزارش های مردمی، [ایران] برنامه سلاح [هسته‌ای‌اش] در سال 2003 متوقف شد. اما اگر دوباره از آن استفاده کنید، محفظه سلاح دور از دسترس خواهد بود و انجام آن سخت تر خواهد بود، زیرا اگر سلاح مناسب را تهیه می کردید، احتمالاً آن را در جایی در اتاق پشت کامپیوتر انجام می دادید و در امکانات نسبتاً کوچکتری کار می کردید. .

پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته ای در دولت دونالد ترامپ
علیرغم اینکه ایران پس از گذشت حدود یک سال و نیم از خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای و اعمال تحریم های ظالمانه که بازگردانده شد، وزیر امور خارجه اعلام کرد که از تعهدات داوطلبانه خود صرف نظر می کند. در توافقنامه اگر همه طرف‌های توافق به تعهدات خود بازگردند، این اقدامات را به حالت اولیه خود بازمی‌گردانند و به فعالیت‌های هسته‌ای ایران در این مدت می‌پردازند و می‌گویند: «بنابراین توافق حاصل شده بر مواد شکافت‌پذیر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به نحو احسن مدیریت می‌شود.» برنامه هسته ای. و باید بگویم، از بین تمام تصمیماتی که در سیاست خارجی آمریکا در پنج تا ده سال گذشته گرفته شد، فکر می کنم بدترین آن احتمالاً خروج از این توافق بود. به ما قول داده شده بود که این توافق با توافق قوی تر جایگزین شود. برعکس، ایران از آن زمان این اقدام را بهانه‌ای برای ادامه خطرناک‌ترین جنبه‌های برنامه خود، یعنی شروع تولید مواد شکافت‌پذیر تا 20 درصد، 60 درصد و تهدید به انجام تا 90 درصد کرده است. ٪ مواد در سطح سلاح می توانند بسیار، بسیار، بسیار سریع تولید کنند.[ایران] آنها شروع به استفاده از سانتریفیوژهای پیچیده تری کردند و همه آنها در توافقنامه ممنوع شدند. همچنین شروع به ایجاد اختلال در کار بازرسان بین المللی کرد که به ما دید کلی بسیار بالایی از تمام جنبه های برنامه دادند.

بیشتر بخوانید  پیشنهاد هسته‌ای ایران به عربستان

وزیر امور خارجه با ادعای نقش ایران در منطقه در نتیجه خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای، مدعی شد: مواد شکافت‌پذیر او بدتر از قبل از دستیابی به توافق در حال حرکت است و ما را حمل می‌کند. دوم اینکه قول داده شده که ایران به اقدامات خصمانه خود در منطقه پایان دهد. آیا این امر محقق شده است؟ نه. دقیقا برعکس در جریان مذاکرات بر سر توافق اصلی و در دوره قبل از خروج ما، کاهش قابل توجهی در حملات ایران یا نیروهای نماینده آن به ما در منطقه مشاهده شد. حملات به سعودی‌ها و امارات هم‌اکنون در سوریه و عراق و همچنین در یمن و از طریق شرکای حوثی‌شان افزایش یافته است.

موضع کنونی آمریکا در قبال موضوع هسته ای

بلانکن در مورد موضع جو بایدن وزیر امور خارجه آمریکا در مورد احیای توافق هسته ای گفت: اکنون در حال بررسی هستیم که آیا امکان بازگشت به تعامل دوجانبه با برجام وجود دارد، زیرا ارزیابی ما این است که همه گزینه های ناقص همچنان بهترین راه هستند. برنامه هسته ای به صندوق باز می گردد و در عین حال به ما اجازه می دهد با تمام افراط های دیگر در سیاست ایران مقابله کنیم، زیرا هیچ چیز در توافق ما را از ادامه آن باز نمی دارد. بایکوت و عدم پرداختن به کارهای دیگری که ایران انجام می دهد و ما عمیقا با آنها مخالفیم.

وی گفت: از نظر امکان بازگشت به این توافق به پایان احتمال باقی مانده بسیار بسیار نزدیک هستیم، زیرا ایران در برنامه خود پیشرفت کرده است. دو استدلال برای این وجود دارد. [ایران] به جایی می رسد که زمان فرار آن یعنی زمان لازم برای تولید مواد شکافت پذیر مورد نیاز بمب به چند هفته کاهش می یابد و این خود چیزی است که نباید از آن غافل شد. چنین دنیایی آن دنیایی نیست که ما بخواهیم در آن زندگی کنیم. دوما، [ایران] به کسب دانش و ایجاد تخصص ادامه دهید[ در این زمینه] در ادامه آمده است که در مقطعی در آینده نزدیک، حتی بازگشت به تمام محدودیت های برجام نیز نمی تواند مزایای انتشار ناکافی را برگرداند. چون هر کاری که ایران آموخته و اجازه انجامش را داده است، حتی با وجود محدودیت های برجام، سریعتر است. [از محدودیت‌هایش] برای فرار. بنابراین، به قسمتی می رسیم که در مورد حد وسط صحبت می کنیم.

بیشتر بخوانید  سازمان ملل خواستار جلوگیری از بروز فاجعه علیه مردم افغانستان شد

او گفت: «تا زمانی که امشب اینجا هستیم، نمی‌توانم به شما بگویم که آیا به تعامل دوجانبه بازمی‌گردیم یا خیر». من فکر می‌کنم تا چند هفته دیگر تصمیم گرفته می‌شود، زیرا با توجه به کاری که ایران انجام می‌دهد، نمی‌توانیم اجازه دهیم این روند ادامه پیدا کند. متحدان و شرکای ما در اروپا نیز همین فکر را می کنند. می توانم بگویم روس ها نیز بخشی از این روند هستند[مذاکرات وین] آنها نیز چنین فوریتی را احساس می کنند. باید ببینیم چه می شود. اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، روی کارهایی که باید از طریق کارهای دیگر برای مقابله با این مشکل انجام دهیم، سخت کار کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید