به عکس منتسب به بحران اخیر آب در خوزستان و هشدار نگاهی بیندازید


انتشار عکسی منتسب به بحران اخیر آب در خوزستان و بازنشر آن در فضای مجازی بازهم یادآوری مهمی در رسانه ها با عنوان “توجه به اصالت اخبار و عکس ها” است ؛ نکته ای که توسط یک عکاس ایرانی نیز برجسته شد.

مجید ساعدی یادآور می شود: رسانه ها موظف هستند از انتشار هر تصویری که بیننده را گمراه کند خودداری کنند. در واقع ، اگر فیلم و عکس همزمان با خبر ضبط شده باشد ، اما موضوع مناسبی ندارند و مخاطب را گمراه می کنند ، باید از این امر خودداری شود.

در یادداشت ایسنا ، این عکاس با تأکید بر “توجه به اصالت اخبار و عکس ها” ، آن را مهمترین وظیفه رسانه ها می داند و می افزاید: “در سال های اخیر ، رشد دوربین های دیجیتال و تلفن های همراه منجر به رشد شده است. شهروند بسیاری از روزنامه نگاران و هر روز رسانه های زیادی فیلم هایی با اخبار و عکس های شهروندان را به صورت اخبار شبانه ، سایت های خبرگزاری و شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. اما نکته مهمی که تاکنون کمتر به آن توجه شده است ، صحت محتوای روزنامه نگاران شهروند است. “آیا رسانه ها قبل از انتشار خبر به صحت و اصالت اخبار توجه می کنند؟”

وی افزود: “ارسال اخبار شهروندان در شبکه های اجتماعی موج عظیمی از احساسات را در جامعه ایجاد می کند ، مانند ویدئویی از کشته شدن جورج فلوید توسط یک فرد عادی در ایالات متحده و باعث بزرگترین مورد.” جنبش اعتراضی ضد نژادپرستی قرن گذشته ایالات متحده و اکثر کشورهای جهان بود. با این حال ، این حرکات قبلاً فعال بوده و توسط عکاسان حرفه ای عکسبرداری و منتشر شده است.
در ایران نیز به دلیل محدودیت در پوشش اخبار ، شهروندخبرنگار رشد چشمگیری داشته است. تا آنجا که در برخی موارد این امر منجر به مسئولیت مسئولان یا افراد نادرست شده است ، اما علاوه بر خوب و موثر بودن ، ممکن است اتفاقات بد نیز رخ دهد. “اخبار جعلی یا اخبار جعلی نیز باید منتشر شود.”

این عکاس نوشت: “اخبار و فیلم های جعلی باعث سردرگمی مردم می شود.” به عنوان مثال ، در مورد بحران آب خوزستان و موج اعتراضات در شبکه های اجتماعی ، صدها فیلم و عکس بدون اصالت و بدون بررسی زمان و مکان حادثه منتشر شد. در نمونه مذکور ، به دلیل حجم زیاد ، تصاویر در صفحات افرادی که مخاطبان در مورد آنها فرصتی برای تفکر نداشتند و بدون توجه به نکات ذکر شده ، بازنشر شدند.
در روزهای اخیر ، در میان تصاویری که این روزها برای تأیید صحت آنها در مورد بحران خوزستان برای من ارسال شده است ، باید بگویم که برخی از این تصاویر مربوط به خوزستان نبوده و مربوط به عراق و اعتراضات آن به شباهت های فرهنگی ، زبان و لباس در فیلم ها یا عکس ها به اشتباه با خوزستان مرتبط است. و سایر موارد مربوط به اعتراضات در جای دیگر و در برخی مواقع بود. “در حقیقت ، از 30 تا 40 تصویر و فیلم ارسال شده ، فقط 15 مورد تأیید شده است.”

بیشتر بخوانید  تعطیلی اصفهان شنبه 24 دی

وی ادامه داد: در چند روز گذشته یک وب سایت فارسی زبان که در خارج از ایران فعالیت می کند عکسی از بحران اخیر آب در خوزستان را ضمیمه کرده است ؛ در حالی که این عکس مربوط به 16 سال پیش است. مکان و تاریخ در زیرنویس روی عکس ثبت نشده است و فقط توضیحات به همراه مقاله ای درباره خشکسالی اخیر در خوزستان منتشر شده است. اگرچه پس از این حادثه عکاس این عکس تصحیحی در صفحه شخصی خود نوشت که توسط این وب سایت نیز منتشر شده است ، اما هنوز هم یک تصور غلط رایج در مورد این عکس وجود دارد و هنوز هم افرادی هستند که این عکس را بحرانی می دانند. “آنها اخیراً از خوزستان نام بردند ، بدون اینکه بپرسند این زن کیست و چرا از جو آب می نوشد؟”

مجید ساعدی سپس تأکید می کند: “اگر ما به عنوان یک روزنامه نگار و خبرنگار عکاسی از جریان مناسب اطلاعات مراقبت می کنیم ، حتی به عنوان یک رسانه ، بلکه به عنوان یک مخاطب آگاه ، باید قبل از اینکه سریع قضاوت کنیم و ارسال کنیم ، هر فیلم یا تصویری را که می گیریم ، تهیه کنیم. به دیگران برای کشف اگر همه به اندازه اطلاعات خود نسبت به این مشکل حساس باشند ، اخبار و تصاویر جعلی را نمی بینیم.
با نگاهی به جزئیات عکس باید گفت که اگر به عکس دقت کنیم می بینیم که بالای شی object سمت راست اتومبیلی وجود دارد که دارای شماره ثبت قدیمی است و مشخص است که برای اینها نیست روزها. این بی توجهی ها منجر به راهی اشتباه برای همراهی و کمک به بحران می شود. در مورد خوزستان ، به جای اطلاع رسانی به مردم در مورد دلایل کمبود آب و حمایت از حق آبه مردم در این استان ، موجی عاطفی ایجاد شد که با دادن شماره حساب ، آب معدنی را برای مردم جمع می کرد ؛ در حالی که مردم خوزستان به آب آشامیدنی نیاز دارند ، این ممکن است 10 درصد از بحران کمبود آب در کل نباشد.
مردم خوزستان مردمانی صادق و مرفه هستند ، مردم خوزستان از مشکلات استخراج نفت رنج می برند که درآمد کل کشور به آن بستگی دارد ، مردم خوزستان مجبور به نوشیدن آب یا نیاز به آب معدنی نیستند. این که همه خوزستانی ها را با این تصویر مرتبط کنیم بسیار اشتباه است.
بدیهی است که هیچ بحران زیست محیطی یک روزه ای وجود ندارد که بخواهد یک شبه از بین برود. یکی از علل ایجاد چنین بحرانی انتقال بی رویه آب و خشک شدن رودخانه ها در آن استان و متعاقب آن خشک شدن تالاب ها است که باعث ایجاد بحران آب و گرد و غبار در منطقه شده است ، کشاورزی ، دامداری و کشاورزی استان را تحت تأثیر قرار می دهد. زیست بوم. “این تأثیر می گذارد و باید گفت که مسئله بسیار بزرگتر از حل آن با بطری های آب معدنی است.”

بیشتر بخوانید  ۹ موردی که مردان دوست دارند از زنان بشنوند

این عکاس افزود: وقتی از این عکس س askedال کردم ، فهمیدم که این زن خوزستانی زنی بی خانمان است که در خیابان زندگی می کند و بدیهی است اختلال روانی دارد و در واقع ، وقتی عکاس این کار اتفاقاً ، یکی از عکاسان به نمایندگی از کشور ، او 16 سال پیش این عکس را ضبط کرده است ، در آن زمان هیچ آه و ناله ای در مورد خوزستان وجود نداشت و در واقع خوزستان در آن زمان هیچ مشکلی با آب نداشت و فقط یک عکس با کیفیت از “A” داشت فروشنده خیابانی در منطقه ثبت شده است. “

سعیدی در انتهای یادداشت خود می نویسد: “نکته اصلی این است که رسانه های حرفه ای باید قبل از انتشار تصویر از معتبر بودن تصویر اطمینان حاصل کنند و هر مخاطب باید آن را به همان اندازه معتبر کند. مخاطب آگاه به م componentsلفه های تصویر توجه می کند؛ اگر این مهم را به اندازه وظیفه خود مهم بدانیم ، از بسیاری خطاهای موجود در اطلاعات جلوگیری می شود. البته یکی از دلایلی که عکس های این عکس به اشتباه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود انتشار آنها توسط رسانه ها است. مخاطبان معمولاً کمتر به این واقعیت توجه می کنند که برخی رسانه ها برای جلب مخاطب و محبوبیت خود از اخلاق حرفه ای پیروی نمی کنند. به عنوان مثال ، CNN یا سایر شبکه های خبری مهم دوست ندارند از این نوع عکس ها به عنوان یک بحران در ایران استفاده کنند؟ یا فکر می کنید آنها دوستان دولت ایران هستند که این عکس ها را با اخبار خود منتشر نمی کنند؟ حقیقت این است که آنها بیشتر به اصالت خود اهمیت می دهند و این اصل را دارند که قبل از انتشار تصویر باید صحت آن را تأیید کنند. حتی برخی از خبرگزاری ها از عکاسان خود می خواهند نام افراد موجود در عکس و همچنین توضیحات عکس را درج کنند. و برخی معتقدند که مجوز موضوعات برای انتشار ضروری است. رسانه های حرفه ای باید به اطلاعات و توضیحات تصاویر توجه کنند و تحریف تاریخچه عکس ها بسیار غیرحرفه ای است. رسانه های جریان اصلی در دنیا به همکاران خود اعتماد دارند که در چنین مواردی تصاویر یا اخبار را تصدیق می کنند تا از انتشار تصویر یا خبر اشتباه جلوگیری کنند. توجه به اصالت ، حرفه ای بودن رسانه را تعیین می کند. همانطور که رادیوی ایران را رسانه حرفه ای نمی دانم ، برخی شبکه های خبری فارسی خارج از ایران را نیز حرفه ای نمی دانم. زیرا تصاویر اشتباه بسیاری در اخبار آنها دیده ام و از اصل بی طرفی پیروی نمی کنند.

بیشتر بخوانید  تصمیمات م institutionsسسات اصلاحات در جای دیگری گرفته شد / هیئت عامل اجماع نه تنها به اجماع نرسید ، بلکه بخشهایی

سرانجام ، باید بگویم که بر اساس قانونی که رویترز در مقدمه خود منتشر کرده است و بسیاری از رسانه های معتبر جهان آن را به عنوان یک قانون بین المللی دنبال می کنند ، رسانه ها موظف هستند از انتشار هر تصویری که بیننده را گمراه کند خودداری کنند. “اگر فیلم و عکس همزمان با خبر ضبط شده است ، اما موضوع مناسبی ندارد و مخاطب را گمراه می کند ، باید از آن اجتناب شود.”

مجید ساعدی

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید