به جای 4200 تومان کاربرگ الکترونیکی اختصاص دهید



به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص ارز ترجیحی گفت: ما گفتیم اگر دولت تصمیم دارد این حمایت را از مردم انجام دهد، از آنها می خواهیم که کارت الکترونیکی بدهند نه اینکه برای گذاشتن پول در سبد.” به جای آن، کالا را بدهید و حدود 7 قلم کالا را فهرست کنید.

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در گفت و گوی تلویزیونی شبکه یک سیما با موضوع بودجه 1401 در سخنانی ولادت امام زمان (عج) و سال نو را تبریک گفت. . :

بودجه یکی از مسائل جدی و اساسی مردم، دولت و کشور است. اقتصاد ما تا حد زیادی دولتی شده است و دولت نقش عمده ای در اقتصاد دارد. بودجه یعنی جان مردم و بعد مدیریت دولتی و این خیلی مهم است. بودجه سفره و زندگی مردم و اقتصاد کشور است.

وی افزود: در حال حاضر نارضایتی های زیادی از سیاست های مالی در کشور و با تاکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع تولید و حرفه داریم که ما مسئولان – از جمله من – می گوییم تولید در اولویت است، اما ما نیستند. در مسیر تولید، امروز هم کار غیرمولد و پرسود در کشور رونق بیشتری دارد. راه حل این مشکل تمرکز بر سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری در کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر به سمت سرمایه گذاری و بهره وری حرکت نکنیم و از غلبه سیاست های مالی بر سیاست های پولی جلوگیری کنیم، مشکل نارضایتی ها حل نمی شود. باید مدیریت روابط انرژی و نفت و دخل و خرج دولت را اصلاح کند و دولت به جای دخالت در اقتصاد نقش نظارتی داشته باشد و رهنمودهای کلی بدهد.

بیشتر بخوانید  جهان و رویارویی با چالش آتش‌سوزی‌های ویرانگر

کلیباف خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما اصلاح ساختار بودجه است. حدود 2-3 سال است که در دستور کار بوده و در این راستا گام هایی برداشته ایم اما راضی کننده نیست.

وی در ادامه صحبت های خود در خصوص موضوع ارز ترجیحی گفت: گاهی رسانه ها از حذف ارز ترجیحی صحبت می کنند; با طرح این موضوع در افکار عمومی معلوم می شود که دولت تا کنون به مردم در زمینه زندگی و کالاهای اساسی کمک کرده است و حالا که تصمیم به این کار گرفته است هرگز نخواهد کرد. تمام ظرفیتی که دولت و مجلس در سال 1400 برای زندگی مردم و به ویژه در تامین کالاهای اساسی گذاشتند با تصویب مجلس هیچ کسری از این اقلام در سال 1401 ایجاد نخواهد کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد و افزود: در جلسات متعدد دولت و مجلس، سران قوا و جلسات خادمان و جناب آقای رئیس جمهور همواره بر اولویت زندگی مردم حتی بر رشد و زیرساخت تاکید شده است. ما مصوبه ای برای حذف آن از وجود مردم نداریم و در این مصوبه اولویت حمایت از مردم و سبد کالاهای اساسی لحاظ شده است.

کلیباف با بیان اینکه باید سیاست و قانون مشخص بنویسیم و مردم استفاده کننده هستند و باید به مردم توجه کنیم، افزود: مجلس در این زمینه جهت گیری را مشخص کرده و به دولت اختیار اجرای آن را داده ایم. ما برای این کار ارز کنار گذاشته ایم و آن ارز دو نرخی دارد؛ چند نرخی شدن یکی از مفاسد کشور است، توافق کردیم که ارز در کشور نرخ داشته باشد و هر ارز در الکترونیک بانک مرکزی باشد. سیستم باید با آن نرخ ارز باشد.”

بیشتر بخوانید  جواب صفحه ۶۴ ریاضی هفتم + ریاضی هفتم صفحه ۷۲ + ریاضی هفتم صفحه ۷۳ – ایران چطور

وی ادامه داد: دولت ارز دارد و می تواند آن را به کالا بدهد چه به ریال و چه ارز، این اختیار به دولت سپرده می شود. دولت می تواند به واردکننده ارز بدهد یا به مصرف کننده هم بدهد. بنده و مجلس نظر ما این بود که به مردم یعنی مصرف کننده بدهیم و آن اقلام حدود 7 قلم کالا است و باید پله پله در اختیار صنوف خاصی قرار گیرد و به همه داده نشود.

رئیس مجلس گفت: ما گفتیم که اگر دولت تصمیم دارد از مردم این حمایت را بکند، تقاضا داریم کارت الکترونیکی بدهند و به سبد خانوار پول ندهند و کالا بدهند و حدود 7 قلم کالا مشخص شده است. این بدان معناست که یک نفر به هر فروشگاهی مراجعه می کند و با کارت بانکی خود خرید می کند، پیشنهاد ما به دولت این است که از این راه برود و باید دید دولت در این زمینه چه تصمیمی خواهد گرفت.

کلیباف گفت: بر اساس این قیمت در مجلس مطرح شد که شهریور 1400 شود، به مردم این اطمینان را می دهیم که چیزی از سفره مردم برداشته نمی شود. ما در سال جاری حدود 16 میلیارد دلار به ارز ورودی کمک کرده‌ایم و من و نهادهای نظارتی برآورد می‌کنیم که حدود 4 میلیارد دلار از آن برآورده نشده است.

وی در خصوص تصمیم دولت در این زمینه گفت: به نظر من سیاست اصلی دولت ارائه کاربرگ های الکترونیکی است اما دست دولت را باز گذاشته ایم و می تواند برخی موارد را هر طور که بخواهد اعمال کند.

بیشتر بخوانید  ۷ تن و ۴۵۳ کیلو طلا در ۶ ماه وارد کشور شد

دیدگاهتان را بنویسید