به جای آمریکا، اروپا از جنگ روسیه و اوکراین ضربه خورد



شین هوا روز دوشنبه گزارش داد، یک اقتصاددان ایتالیایی می گوید که گسترش آمریکا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شرق و روسیه عامل اصلی درگیری روسیه و اوکراین است که نشان دهنده بار بزرگی برای اقتصاد است. اروپا خواهد رفت.

گسترش ناتو خط قرمزی برای روسیه است. میشل گراسی، معاون سابق وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در مصاحبه اختصاصی با شین هوا گفت که اقدامات ائتلاف نظامی ناتو دو مشکل بزرگ برای روسیه ایجاد کرد.

گراسی گفت: به گفته روسیه، توسعه ناتو در شرق اروپا نقض تعهدات انجام شده در دهه 1990 است.

وی ادامه داد: مشکل دوم این است که روسیه فکر می کند این تحولات تهدیدی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی آن است. بنابراین، در ده سال گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اشاره کرد که چنین اقداماتی غیرقابل قبول است و ناتو از خط قرمزها عبور کرده است. هر کشوری خطوط قرمز خود را دارد. این خط قرمز روسیه برای آوردن ناتو به مرزهای خود است.

ناتو از سال 1999 تاکنون پنج بار از شرق گسترش یافته است و اعضای خود را از 16 به 30 افزایش داده و به مرز روسیه رسیده است.

این موضوع باعث شده تا اروپایی ها بیشتر از آمریکا پول بدهند. به گفته گراسی، درگیری کنونی بین روسیه و اوکراین “یک جنگ طرفدار روسیه و ایالات متحده است که در اروپا در حال وقوع است.”

او گفت: “قیمت برای ایالات متحده حداقل است.” تحریم ها برای آسیب رساندن به اروپایی ها ایالات متحده نمی‌خواهد فوراً به این درگیری پایان دهد، زیرا این اروپایی‌ها هستند که هزینه زیادی می‌پردازند.

بیشتر بخوانید  فال روزانه شنبه 20 مرداد 1403

این در حالی است که آمریکا با ارسال سلاح به اوکراین و تحت فشار قرار دادن متحدان خود برای اعمال تحریم ها علیه روسیه، تنش ها را در منطقه تشدید کرده است.

وی گفت: اتحادیه اروپا خط قرمز و سیاست خارجی ندارد. این ما را در موقعیت ضعیفی قرار می دهد. نگرانی ها و منافع ما در تضاد است زیرا متحدان ایالات متحده هستیم، اما منافع اقتصادی و سیاست خارجی اتحادیه اروپا همیشه با منافع ایالات متحده یکی نیست.

اروپا با قطع روابط تجاری با روسیه تضعیف خواهد شد. به گفته گراسی، درگیری بین روسیه و اوکراین می تواند منجر به “یک اروپا ضعیف تر شود زیرا اقتصاد آنجا می تواند آسیب جدی ببیند.”

به گفته میچگراس، اگر اروپا روسیه را به عنوان یک شریک اقتصادی از دست بدهد و تنها پس از پایان درگیری آشتی کند، بازنده خواهد بود. وی گفت: ما منابع انرژی مسکو را تحریم می کنیم و فکر می کنیم که اقدامات ما به اقتصاد روسیه آسیب می رساند. اما این اقدامات بیشتر به اقتصاد اتحادیه اروپا آسیب می رساند.

وی گفت: در نتیجه تحریم ها، کشتی های ایتالیا، آلمان و چندین کشور کوچک اروپای شرقی غرق خواهند شد.

یک مقام سابق ایتالیایی به عنوان مثال به این موضوع اشاره کرد که ممنوعیت کالاهای لوکس از روسیه به برندهایی مانند لوچی و پرادا آسیب می رساند.

طبق گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا، روسیه 2021؛ این کشور پنجمین صادرکننده بزرگ به اتحادیه اروپا و سومین مقصد بزرگ محصولات وارداتی بود. تجارت بین اتحادیه اروپا و روسیه در سال 2021 بالغ بر 257.5 میلیارد یورو (279.4 میلیارد دلار) بوده است.

بیشتر بخوانید  حمله راکتی به ناو آمریکایی در سواحل یمن

گراسی در پایان گفت: «تحریم ها هرگز کارساز نیستند. برای حل این مشکل باید از دیپلماسی با روسیه استفاده کنیم. ما نباید به تنهایی به کیف برویم. باید به مسکو هم سفر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید