مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

به تحریم‌های جدید آمریکا پاسخ خواهیم داد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا،«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، کشورش به تحریم‌های جدید آمریکا پاسخ خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحریم‌های احتمالی جدید آمریکا گفت: «البته ما پاسخ خواهیم داد. رئیس جمهور پوتین در آخرین تماس تلفنی با رئیس جمهور بایدن گفت که اگر این مسیر را پیش بگیرید روابط دوجانبه را نابود خواهید کرد».

او در ادامه گفت: «چنین اتفاقی چگونه خواهد بود؟ نمی‌خواهیم کسی را بترسانیم، بسته به اوضاع ویژه‌ای که در نتیجه اقدامات معین آمریکا و متحدان غربی آن ایجاد می‌شود، تصمیم می‌گیریم».

لاوروف تهدیدات اخیر آمریکا در زمینه تحریم روسیه را متکبرانه و بی‌معنی توصیف کرد و گفت: «به نظر من هیچکس نمی‌تواند آن را درک کند. کنگره آمریکا پیش‌تر نیز چنین تصمیماتی گرفته و به همین دلیل چیزی را رد نمی‌کنم».

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو هرگز همانند واشنگتن از فشار تحریمی در عرصه جهانی استفاده نمی‌کند گفت: «ما هرگز مانند ایالات متحده که در ده سال گذشته تحریم را به عنوان ابزار اصلی سیاست خارجی انتخاب کرده رفتار نخواهیم کرد. در حال حاضر فرهنگ دیپلماسی از بین رفته، فرهنگ مصالحه نیز همین‌طور».

او درباره پیشنهاد تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه گفت:‌ «این پیشنهادات را مطرح کردیم زیرا می‌خواهیم همه‌چیز را به با استفاده از مذاکره به‌عنوان راهی برای حل مشکلات بازگردانیم».

لاوروف درباره نشستی که طی روزهای گذشته بین روسیه و آمریکا، اعضای ناتو و سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا برگزار شده گفت: «همچنان انتظار داریم به وعده‌های که در ژنو و بروکسل داده شده‌اند عمل شود. گفته شده که ایالات متحده و ناتو پیشنهادات خود را به‌صورت مکتوب ارائه خواهند کرد».

بیشتر بخوانید  حذف محدودیت‌های ثبت‌نام و فاکتور طی ۴۸ ماه گذشته و داشتن پلاک انتظامی فعال در طرح‌های پیش‌فروش گروه خودروسازی سایپا

این دیپلمات ارشد روس افزود: «آمریکایی‌ها وعده داده‌اند که به سختی تلاش خواهند کرد و ما هم گفته‌ایم که آن‌ها باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرند تا پیشنهادات متقابل خود را تا هفته آینده آماده کنند. [ینس] استولتنبرگ [دبیرکل ناتو] نیز قول داده که پاسخ خود را به صورت مکتوب ارائه کند که فکر می‌کنم ظرف یک هفته آماده شود».

لاوروف تأکید کرد: «بارها توضیح داده‌ایم که پاسخی مورد به مورد به پیشنهادات ما داده شود. اگر آن‌ها می‌خواهند چیزی را کم یا زیاد کنند باید آن‌ را به‌صورت نوشتاری انجام دهند. بعد از آن، به همراه وزیر دفاع این‌ها را به رئیس جمهور روسیه تحویل می‌دهیم زیرا این [پیشنهادات امنیتی] ابتکار او بود و بعد پاسخ و ابتکارات خود را برای شرکای غربی آماده می‌کنیم».

او با اشاره به تعلیق اعطای مجوز راه‌اندازی پروژه گازرسانی روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» گفت: «در مورد نورد استریم ۲ دیگر مسئله آزادی برای انتخاب اتحاد مطرح نیست بلکه مسئله آزادی انجام فعالیت‌های تجاری متداول در بازار جهانی است. مشخص شده که آلمان هیچ آزادی در دنبال کردن منافع اقتصادی خود ندارد. اینجا است که استانداردهای دوگانه آن‌ها چشمگیرترین حالت را پیدا می‌کند».

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید  فال روزانه واقعی سه شنبه ۲۴ بهمن | فال روزانه متولدین هر ماه | طالعت بسیار روشن است

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و وندی شرمن همتای آمریکایی او عصر روز دوشنبه مذاکرات امنیتی در ژنو را برگزار کردند. همچنین نمایندگان روسیه ۱۲ ژانویه (دیروز) با نمایندگان ناتو در بروکسل گفت‌وگو کردند.

ریابکوف امروز (پنجشنبه) گفت که ایالات متحده و ناتو درخواست کلیدی مسکو برای تضمین جلوگیری از گسترش این ائتلاف نظامی به اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را رد کرده‌اند و افزود که تفاوت فاحش در رویکردها باعث ایجاد تردید در مورد امکان ادامه گفت‌وگوها می‌شود


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *