بهشتی پنهان در قلب آذربایجان شرقی


سلام جدید – خدمات گردشگری: در شمال استان آذربایجان شرقی و در شهرستان کلیبر که در میان جنگل های ارسباران قرار دارد، دره ای پر درخت و سرسبز وجود دارد. دره ای که پارک جنگلی زیبای ماکیدی در آن قرار دارد، دره جنگلی ماکیدی به دلیل وجود چشمه های متعدد و آب و هوای مطبوع، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

پارک جنگلی ماکیدی از قلعه دارسی تا جنگل آینالو در کنار آراس امتداد دارد. انواع میوه ها مانند گردو، فندق، تمشک و شاه توت از جمله جاذبه های این مکان است. در ارتفاعات این پارک انواع گونه های گیاهی دارویی و صنعتی مانند آویشن، شیرین بیان، بومادران و … وجود دارد که برای بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی، سینوزیت و … مفید است.

بهشتی پنهان در قلب آذربایجان شرقی

جنگل های ارسباران

در سال های 50 و 52 ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد. در سال 1354 عنوان ذخیره گاه زیست کره را از یونسکو دریافت کرد و شهرت جهانی داشت و به عنوان فسیل زنده نیز شناخته می شود.

منطقه حفاظت شده ارسباران به مساحت 80 هزار و 427 هکتار در کرانه جنوبی رود ارس و در محدوده شهرستان های کلیبر و ورزگان قرار دارد و این منطقه در شمال غربی آذربایجان شرقی بین سه رودخانه مهم ارس واقع شده است. شمال، «ایلگان چای» در غرب و «کلیبرچای» در غرب. در شرق قرار دارد و از جنوب به ارتفاعات «سوهرما» متصل است.

بهشتی پنهان در قلب آذربایجان شرقی

ویژگی های شاخص پوشش گیاهی منطقه

تاکنون حدود 1080 گونه گیاهی مختلف در منطقه شناسایی شده است که از میان آنها بلوط، سرخدار، ارس، گیلاس، باراناک، زغال اخته، افرا، گردو، مرم خودنمایی می کنند.

بیشتر بخوانید  حمله میمون عصبانی به دوربین و هلی شات! / فیلم

ویژگی های جانوری منطقه

گونه جانوری منطقه حفاظت شده ارسباران از حدود 320 گونه از جمله بز، پلنگ، گربه وحشی، خرس قهوه ای و سیاه گوش از پستانداران معروف این منطقه تشکیل شده است.

در منطقه ارسبارن 38 گونه خزنده و دوزیست و 22 گونه ماهی شناسایی شده است.

از پرندگان رایج این منطقه می توان به قرقاول، قرقاول، قرقاول و کبک اشاره کرد. در مجموع بیش از 220 گونه پرنده در این منطقه زندگی می کنند.

پرندگان شکار این منطقه عمدتاً عقاب کچل، عقاب کچل، سارگپه جنگلی، ترا، عقاب، بالابان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید