بهداشت لباس کار


اگر کارمند تمام وقت هستید، ممکن است مجبور شوید بیشتر روز را با لباس کار بگذرانید، به همین دلیل است که بهداشت و تمیزی این لباس ها بسیار مهم است و اگر این 7 نکته ظریف را در مورد آنها به خاطر داشته باشید، می توانید برخی از آنها را تصور کنید. شما به دلیل پوشیدن لباس کار بیمار نمی شوید.

لباس های کار

هفت نکته بهداشتی برای لباس کار

حرف اول: سبک بپوشید

بهترین کار این است که همه افراد در هر حرفه ای لباس سبک داشته باشند تا به سرعت حتی کوچکترین آلودگی روی لباس را تشخیص داده و تمام کثیفی ها را از بین ببرند.

حرف دوم: عفونت را به خانه نیاورید

در برخی مشاغل مانند پزشک که در طول روز با افراد زیادی در تماس است رعایت بهداشت لباس کار اهمیت بیشتری دارد. در صورت رعایت نکردن بهداشت لباس فرم پزشکان و افراد شاغل در مراکز درمانی، آنها می توانند آلاینده ها و عوامل عفونی را از طریق لباس های آلوده به خانه منتقل کنند و اعضای خانواده را به انواع بیماری های عفونی مبتلا کنند.

حرف سوم: به محض ورود، آنها را بیرون بیاورید

لباس های کار به دلیل تماس مستقیم با اشیاء مختلف مانند میز، صندلی، دیوار و … آلودگی بسیار بیشتری نسبت به لباس های دیگر دارند، بنابراین بهتر است به محض ورود به خانه آن ها را در آورده و از لباس جدا کنید.

حرف چهارم: در جای مخصوص آویزان کنید

هرگز لباس کار خود را روی تخت نیندازید. آنها را کنار حوله یا لباس های تمیز دیگر آویزان نکنید و در کمد نگذارید. بهتر است یک چوب لباسی جداگانه در قسمتی از اتاق قرار دهید و آن را به آویزان کردن لباس کار خود اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف شربت گایافنزین و عوارض جانبی این دارو

حرف پنجم: خوب خشک کنید

حتماً هر 2 تا 3 روز یکبار لباس های کار خود را با مواد شوینده بشویید و بعد از یک آبکشی خوب در فضای باز پخش کنید تا خشک شوند. گاهی افراد از شستن زودهنگام لباس های تیره خودداری می کنند زیرا آلودگی آن ها پنهان است و همین امر باعث تعریق و آلودگی لباس های کار می شود که می تواند منجر به بیماری های مختلف شود.

حرف ششم: وسواس داشته باشید

گروهی از افراد در برخی مشاغل دیگر نیز باید به سلامت خود و بهداشت لباس و بهداشت فردی توجه ویژه داشته باشند. به عنوان مثال، صنعتگرانی که لباس‌هایشان دائماً چرب و کثیف است، می‌توانند در قسمت‌هایی از پوست که با این لباس‌ها تماس دارند، دچار ضایعات پوستی مانند آکنه مقاوم در برابر آکنه شوند. به همین دلیل به این دسته از افراد توصیه می شود خیلی بیشتر از سایرین مراقب تمیزی و بهداشت لباس و پوست خود باشند و یک روز در میان لباس های خود را بشویند و از هر گونه آلودگی پاک کنند تا دچار مشکلات پوستی شوند و انجام دهند. سایر بیماری ها را شامل نمی شود.

حرف هفتم: با آب گرم بشویید

ماشین لباسشویی

برخی از افراد مانند پرستاران، پزشکان یا جراحان مجبورند در محل کار خود لباس فرم و لباس مخصوص بپوشند. این دسته از افراد باید به بهداشت لباس کار خود نیز توجه زیادی داشته باشند و برای شستشوی کامل و گرمای زیاد هر 2 تا 3 روز یکبار آن را در منزل بپوشند. لباس های آنها باید با آب گرم خوب شسته شود تا تمیز و استریل شود. در غیر این صورت با بی توجهی به تمیزی این لباس ها می توان سلامت اطرافیان و همکارانشان را به خطر انداخت.

بیشتر بخوانید  بالاخره چند ساعت در شبانه روز باید بخوابیم؟

منبع: هفته نامه سلامت


دیدگاهتان را بنویسید