بهترین و بدترین شهرهای دنیا برای زندگی / کیفیت زندگی در تهران چگونه است؟



به گزارش سلام نو، اکونومیست جدیدترین گزارش خود را از بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی با توجه به شاخص های پایداری منتشر کرده است.

آخرین گزارش اکونومیست از پایداری شهرهای جهان حکایت از سقوط تهران در فهرست شهرهای مناسب برای زندگی دارد.

یک نظرسنجی جدید در مورد “پایداری” که اخیرا توسط واحد اطلاعات اکونومیست منتشر شده است نشان می دهد که برای سومین بار در پنج سال گذشته، وین در صدر فهرست شهرهای مناسب برای زندگی در جهان قرار دارد. این شهر علاوه بر فرصت های فرهنگی و تفریحی غنی، دارای زیرساخت های خوب و ثبات عمومی است.

با این حال، از سال گذشته پاریس و لندن که به دلیل مشکلات شهرهای بزرگ مانند تراکم و جرم و جنایت از فقیرتر هستند، به ترتیب با 23 و 27 پله صعود به رتبه های 19 و 33 رسیده اند.

دلیل این افزایش رتبه این است که به جای اینکه تاج به عنوان یک بیماری همه گیر دیده شود، به عنوان یک بیماری بومی دیده می شود، به این معنی که شرایط سخت تاج در سال 2022 در این دو شهر بهبود می یابد.

بر اساس این گزارش، وین، کپنهاگ، زوریخ، کلگری، ونکوور، ژنو، فرانکفورت، تورنتو، آمستردام، اوزاکا و ملبورن در رده بندی 10 شهر برتر فهرست شهرهای مناسب برای زندگی در جهان قرار دارند.

بنابراین، اوزاکا و ملبورن دهم هستند. تهران اما در این رتبه بندی در گزارش اکونومیست برای سال 2022، از میان 172 شهر، رتبه 163 را به خود اختصاص داده است.

شهرهای دولا، حراره، داکا، پورت مورسبی، کراچی، الجزایر، طرابلس، لاگوس و دمشق در رتبه های بعدی تهران قرار دارند.

بیشتر بخوانید  ممنوعیت تردد کامیون‌ها در پایتخت تا ساعت ۲۴

کرونا به رتبه شاخص های پایداری پیوست

شاخص پایداری واحد اکونومیست در اصل به عنوان ابزاری برای کمک به شرکت‌ها در تخصیص یارانه‌های جامد به عنوان بخشی از بسته اسکان مجدد مهاجران طراحی شد.

این شاخص به بررسی شرایط زندگی در 172 شهر در سراسر جهان بر اساس بیش از 30 معیار می پردازد که در پنج دسته ثبات، مراقبت های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت ها قرار می گیرند.

این شاخص برای دومین سال متوالی شامل اقلام مربوط به تاج نیز می شود. این شامل شاخص هایی است که نشان می دهد هر شهر چقدر با تقاضای فزاینده برای امکانات بهداشتی و تعطیلی مدارس و ظرفیت محدود در این دوره مقابله کرده است.

بر اساس این گزارش، بازگشت به حالت عادی محدود به اروپای غربی نبود. سه شهر کانادا به 10 شهر برتر پایدار جهان پیوسته اند و نیویورک، لس آنجلس و واشنگتن رتبه بندی خود را در سال گذشته بهبود بخشیده اند.

شاخص بازگشت به حالت عادی اکونومیست نشان می دهد که فعالیت در ایالات متحده و کانادا در حال حاضر 90 درصد از سطح قبل از اپیدمی بیماری کرون است. این در میانگین پایداری جهانی منعکس شده است که تا حد زیادی به حالت عادی بازگشته است.

تاج رتبه چین را کاهش داد

با بهبود رتبه برخی از شهرها، برخی دیگر کاهش یافت. همه شهرهای چین در رتبه‌بندی پایداری جهانی سقوط کرده‌اند و شهرهای کشورهای جزیره‌ای با کنترل‌های مرزی قوی که سال گذشته عملکرد خوبی داشتند، امسال سقوط کرده‌اند.

اوکلند در سال گذشته با موارد مطلوب کمتر و محدودیت های کمتر در صدر شهرهای قابل زندگی جهان قرار داشت. اما در زمان نگارش این مقاله، گونه بسیار مسری Omicron در ماه مارس در نیوزیلند رشد کرد و شهر 33 پله سقوط کرد.

بیشتر بخوانید  کیت‌های تشخیص امیکرون در کشور توزیع شد

تنش بین روسیه و اوکراین بر پایداری شهرها نیز تأثیر گذاشته است، بنابراین کیف در فهرست رتبه بندی امسال قرار نگرفته است. با خروج صدها شرکت غربی از روسیه و افزایش سانسور، مسکو و سنت پترزبورگ با 15 و 13 پله سقوط به ترتیب به 80 و 88 سقوط کردند.

در دیگر شهرهای جنگ زده، مانند بوداپست و ورشو، با افزایش تنش های ژئوپلیتیکی، ثبات کاهش یافته است.

واحد اطلاعات اکونومیست بر این باور است که اگر جنگ امسال ادامه یابد، شهرهای بیشتری ممکن است در تهیه غذا و سوخت با مشکل مواجه شوند و افزایش پایداری در سال جاری ممکن است طولانی نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید