مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدام میوه ها است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



چه میوه هایی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است؟


اگر دیابت نوع 2 دارید باید بدانید توجه به کربوهیدرات مصرفی تان چقدر مهم است. وقتی کربوهیدرات می خورید بدنتان آن را به قند تبدیل می کند و مستقیما روی میزان قند خون شما تاثیر می گذارد. با توجه به اینکه میوه سرشار از کربوهیدرات، در درجه اول قندهای ساده مثل گلوکز و فراکتوز است این سوال پیش می آید که آیا در برنامه خوراک افراد دیابتی جایی دارند؟


جواب بله است، میوه یک خوراکی عالی برای تغذیه شما است و میل شما به شیرینی را برطرف می کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند هر میوه ای برای افراد دیابتی خوب است مگر اینکه فرد به میوه خاصی حساسیت داشته باشد اما باید به شمارش میوه های مصرفی به عنوان یک کربوهیدرات توجه داشته باشید.


در یک تحقیق کاربردی منتشر شده در مجله British Medical Journal در سال 2014 مشخص شد مصرف بیشتر میوه به شکل چشمگیری با خطر کمتر دیابت نوع 2 در ارتباط است


بهترین میوه برای افراد دیابتی کدام است؟


طبق توصیه انجمن دیابت آمریکا بهترین میوه برای فرد دیابتی، میوه های تازه است. مصرف به اندازه میوه های فریز شده یا کنسروی بدون شکر اضافه هم مشکلی برای افراد مبتلا به دیابت ایجاد نمی کند. برچسب خوراکی را برای شکر اضافه بررسی کنید و توجه داشته باشید که شکر اسم های خیلی متفاوتی روی برچسب های مواد غذایی دارد.


این اسم ها شامل شکر، شکر اینورت، شربت ذرت، دکستران و شربت ذرت با فروکتوز بالا است.

بیشتر بخوانید  غذای مناسب برای گیاهخواران


بهترین میوه ها برای افراد دیابتی شامل موارد زیر است:


تحقیقی معتبر، منتشر شده در مجله British Medical در سال 2013 نتیجه گرفته است مصرف کامل میوه ها مثل سیب، بلوبری و انگور به شکل چشمگیری با خطر پایین پیشرفت دیابت نوع 2 در ارتباط است.


افراد دیابتی چقدر میوه باید بخورند؟


مقدار مصرف مناسب میوه برای افرادی که قند دارند به میزان کربوهیدرات موجود در میوه بستگی دارد. یک وعده میوه حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.


یک وعده میوه با 15 گرم کربوهیدرات حاوی مقادیر زیر است:


  • 1 قسمت کوچک از میوه ای تازه (4 اونس)

  • یک و نیم فنجان میوه کنسروی یا فریز شده (بدون شکر اضافه)

  • 2 قاشق چای خوری میوه خشک شده مثل گیلاس خشک شده، کشمش یا مویز


دیگر میوه هایی که حاوی 15 گرم کربوهیدرات می شوند شامل موارد زیر است:


  • نصف 1 سیب متوسط

  • 1 موز کوچک

  • 1 فنجان گرمک یا طالبی خرد شده حبه ای

  • 1 فنجان توت سیاه

  • 17 حبه انگور کوچک

  • 1 فنجان تمشک

  • 1 و 1⁄4 فنجان توت فرنگی


مقدار مناسب آبمیوه برای افراد دیابتی


یک سوم تا نصف فنجان آبمیوه 15 گرم کربوهیدرات دارد. نتایج تحقیقات درباره مقدار مناسب آبمیوه برای افراد دیابتی متفاوت است:


  • تحقیقی در سال 2013 که هزاران نفر را طی سال ها زیر نظر گرفته بود نتیجه گرفت مصرف بیشتر آبمیوه به شکل چشمگیری با خطر بیشتر دیابت نوع 2 همراه است.

  • یک تحقیق دیگر در سال 2017 که افرادی را به صورت آزمایشی تحت کنترل داشت نشان داد مصرف 100 درصد آبمیوه به خطر ابتلا به دیابت مربوط نیست.


با این حال، این تحقیق نشان می دهد تحقیقات جزئی تری برای درک تاثیر 100 درصد مصرف مرتب آبمیوه و حفظ گلوکز خون لازم است.


انجمن دیابت آمریکا نوشیدن مقدار کمی آبمیوه یا حدود 4 اونس یا کمتر را در روز برای افراد دیابتی توصیه می کند. آنها همچنین بررسی برچسب روی آبمیوه را برای اطمینان از نبود شکر اضافه توصیه می کنند. میوه های مخلوط شده مثل اسموتی ها هم قند بالایی دارند و جذب سریع آنها منجر به افزایش سریع تر و ناگهانی قند خون پس از مصرف می شوند.


به طورکلی، خوردن کل میوه با فیبرهای خوراکی نسبت به آبمیوه بیشتر توصیه می شود. فیبر در میوه کامل دیرتر هضم می شود. این تاخیر در هضم نه تنها به شما کمک می کند احساس سیری داشته باشید بلکه قند خون شما را مثل وقتی آبمیوه می خورید به شکلی ناگهانی بالا نمی برد.


نکته اصلی


میوه ها می توانند بخشی از خوراک افراد دیابتی باشند اما باید به کنترل مقدار مصرف میوه یعنی حدود 15 گرم در هر بار توجه کنید و مطمئن باشید حساب میوه مصرفی به عنوان یک کربوهیدرات را در برنامه غذاییتان دارید. تغذیه خوب یکی از ابزارهای مهم برای کنترل دیابت است. اگر دیابت دارید یک برنامه خوراک مخصوص در کنار داروهای کنترل قند خون می تواند به تعادل مصرف کربوهیدرات برای کنترل میزان قند خون شما کمک کند.


بیشتر بخوانید:


افراد دیابتی از چه میوه هایی می توانند استفاده کنند؟


کدام میوه های شیرین برای دیابتی ها مضر نیستند؟


لیست خوراکی های مضر برای افرادی که قند (دیابت) دارند


خواص توت برای دیابتی ها


بیشتر بخوانید  دارچین و عسل را با هم بخورید
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *