مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین سن یادگیری شنا و بردن کودک به استخر چه سنی است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



سن آموزش شنا به کودکان




دربحث شنای کودکان قبل از هر چیز، بحث آشنایی با آب در میان است. اگر قرار است کودکی برای شنا کردن آموزش ببیند، قبل از آن باید با آب آشنا شود.


به طور کلی یاد گرفتن شنا وآشنایی با آب 2 مقوله کاملاًً متفاوت اند. نکته مهم در آموزش شنا به کودکان هم، همین آشنایی آن ها با آب، از دوران کودکی است.


منظور از دوران کودکی، حتی می تواند دوران نوزادی ونخستین ماه های تولد هم باشد.


از آن جا که همه ما هنگام جنینی بودن در آب غوطه ور هستیم به طورطبیعی در دوران نوزادی آمادگی تجربه دوباره این حالت را داریم.


شناور شدن نوزادان در آب هم از همین حالت غریزی سرچشمه می گیرد؛ اما با گذشت زمان، بزرگ تر شدن کودکان و دورماندن آن ها از آب، به دلیل این که به هر حال تجربه آب برای کودک تجربه یک محیط متفاوت است، احتمال غلبه ترس براو وجود دارد.


بنابراین درابتدای امر، کودک باید قبل ازهر چیز مرحله آشنایی با آب را تجربه کند.


بهترین سن برای یادگیری شنا


بنا به توصیه آکادمی ملی طب اطفال آمریکا، چهار سالگی به بعد بهترین سن برای کودکانی است که به شناکردن علاقه دارند.


کلاس آموزش شنا برای نوزادان 8 ماهه تا 5 ساله با حضور مادران!» تعجب نکنید، این یک آگهی تبلیغاتی است که مادران را تشویق کرده هرچه سریع تر برای آموزش شنای کودکانشان اقدام کنند.


استخرهای شنای مادر و کودک مدت هاست برای جلب مشتری بیشتر در برخی خانه های کودک یا مهدکودک ها تبلیغ می شوند ولی این کار اما و اگرهایی دارد که مادران باید قبل از ثبت نام فرزندانشان در کلاس ها بدانند.


به این بهانه در گفت و گویی با دکتر ابوالحسنی، متخصص پزشکی ورزشی به طرح پرسش هایی در این زمینه پرداخته ایم.


فواید شنا برای کودکان


شنا، ورزش بسیار مفیدی برای کودکان است. علاوه بر اینکه آمادگی قلبی- عروقی آنها را بالا می برد. به کودکان کوچک تر کمک می کند که بتوانند تعادلشان را حفظ کنند. راه رفتن در آب باعث تقویت عضلات پاها می شود. از سوی دیگر، شنا حس اعتماد به نفس و استقلال به کودکان می دهد؛ به نحوی که می توانند به توانایی های خود اکتفا کنند.

بیشتر بخوانید  آموزش کامل درس هفدهم خواب شیرین هدیه سوم ابتدایی


شنا و بازی در آب می تواند ذهن کودک را نیز باز کند. شادی و تفریح را برایش به ارمغان آورد و از همه مهم تر اینکه اشتهای کودک را افزایش دهد. بنابراین شنا هم فواید جسمی دارد، هم فواید روانی.


آموزش شنا به کودک گروهی یا خصوصی ؟


اجازه بدهید کودک شما مراحل اولیه آموزش شنا را به صورت گروهی ودرکنار بچه های هم سن و سالش تجربه کند.


بازی های گروهی و درکنار هم بودن کودکان، برای به دست آوردن تجربه های تازه آن هم در محیطی متفاوت مثل آب، اعتماد به نفس بیشتری به آن ها می دهد، گذشته از آرامشی که کودک از همراه بودن با هم سن و سالانش به دست می آورد، پای رقابت هم درمیان است.


وقتی کودکان درکنار هم شروع به تمرین می کنند، تلاش می کنند هر طور شده از یکدیگر عقب نمانند. حرکات همدیگر را تکرار می کنند تا بتوانند به خوبی دوستانشان باشند؛ گاهی همین از روی دست هم نگاه کردن ها به آنها کمک می کند حرکات لازم را زودتر وبهتر یاد بگیرند.


بنابراین بهتر است کودکان آموزش شنا را با کلاس های گروهی شروع کنند؛ اما بعد از این مرحله زمانی که پای آموزش های حرفه ای شنا به میان می آید، ازآن جا که نیاز به توجه دقیق وجدی تر مربی بیشتر احساس می شود، آموزش های خصوصی برآموزش های گروهی برتری پیدا می کنند.


بهترین سن برای یادگیری شنا / بهترین سن آموزش شنا به کودکان


سن مناسب بردن به استخر کودکان و آموزش شنا


همانطور که می دانید، جنین 9 ماه در محیط مایع رشد می کند، بنابراین اگر نوزاد تازه متولد شده ای را در آب قرار بدهند، قادر است دست و پا بزند و خودش را شناور نگه دارد، اما این توانایی فقط مربوط به چند ساعت اول تولد است و به تدریج با افزایش سن از بین می رود.

بیشتر بخوانید  علت زیاد عرق کردن کودکان چیست؟


از 6 ماهگی یا یک سالگی به بعد هم می توان کودک را با آب آشنا کرد. به این ترتیب که کودک در آغوش پدر یا مادرش وارد آب شود و از آن لذت ببرد.


توجه داشته باشید که والدین نباید به هیچ وجه کودک را از خود جداکنند بلکه کودک باید در آغوش پدر یا مادرش با آب تماس داشته باشد زیرا کودک در این سن هنوز کنترل زیادی روی حرکاتش ندارد تا بتواند بازی خاصی انجام بدهد.


بهترین سن برای آموزش شنا در کودکان 4 سالگی است، بنابراین نمی توان مهارت های شنا را به کودکان کمتر از 4 سال آموخت. برای یادگیری شنا، کودک باید بتواند خودش را روی آب نگه دارد تا تکنیک ها و روش های خاص شنا کردن را یاد بگیرد.


بعد از 2 سالگی چه بازی هایی می توانند در آب انجام بدهند ؟


وقتی کودک قادر به راه رفتن باشد می تواند در آب کم عمق راه برود و بازی کند ولی باز هم نمی توان کودک را تنها گذاشت و حضور والدین یا سایر بزرگ ترها در تمام مدتی که کودک درون آب است، الزامی است.


در این سن می توان توپ بازی در آب را شروع کرد. به این ترتیب که توپ را در آب بیندازید تا کودک برود آن را بگیرد. همچنین می توان اجازه داد کودک انواع اسباب بازی های پلاستیکی خود را داخل آب ببرد و با آنها بازی کند. اما نباید در سنین زیر 4 سال به فرزندتان شنا یاد بدهید.


زیرا احتمال بلع آب و وارد شدن آن به ریه و دستگاه گوارش او وجود دارد. ضمن اینکه در این سن هنوز هماهنگی عضلات و سیستم عصبی برقرار نشده و کودک نمی تواند تکنیک های شنا را یاد بگیرد. در نتیجه فشار زیادی به عضلات کودک وارد می شود.

بیشتر بخوانید  کم رویی نوعی اضطراب اجتماعی


نه تنها شنا بلکه هیچ یک از ورزش های دوران کودکی نباید به کودک فشار وارد کنند و باعث ایجاد استرس در او شوند. اصرار والدین برای یادگیری چنین ورزش هایی در سنین کم، کودک را از ورزش زده می کند و در سنین بزرگسالی هم دنبال آن نمی رود.


بهترین سن برای یادگیری شنا / بهترین سن آموزش شنا به کودکان


چه آبی مناسب بازی کودکان است ؟


بهترین آب، آب های آرام است که موج و تلاطم نداشته باشند. می توان از استخرهای خیلی کوچک مخصوص کودک یا استخرهایی که برای شنای مادر و کودک طراحی شده، استفاده کرد. البته به شرط اینکه تمام موارد و نکته های بهداشتی مربوط به استخر رعایت شده باشد و کلر آن از حد استاندارد بیشتر نباشد.


توصیه های ایمنی


  1. اولین توصیه آن است که به هیچ وجه کودک را در آب حتی آب های کم عمق یا وان کودک و… تنها نگذارید زیرا ظرف 30 ثانیه کودک با فرو رفتن در آب غرق خواهدشد.

  2. دوم اینکه هنگام بازی با کودک نباید سرش را وارد آب کند و در کل بهتر است سر کودک با آب تماس نداشته باشد زیرا ممکن است ذرات شیمیایی، کلر یا آلودگی های احتمالی موجود در آب وارد دستگاه تنفسی و گوارشی کودک شوند و مشکل هایی را برای به وجود بیاورند.

  3. همچنین چون کودکان شیرخوار نمی توانند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند حتما باید پوشک مخصوص شنا داشته باشند تا در صورتی که ادرار یا مدفوع کردند، آب آلوده نشود و سلامت خود و سایر کودکان به خطر نیفتد.


بیشتر بخوانید :


علت سوزش و قرمزی چشم ها بعد از استخر رفتن چیست؟


12 دستورالعمل برای جلوگیری از شیوع بیماری و آلودگی در استخر ها


معرفی مهم ترین بیماری های قابل انتقال از طریق استخر


نکات مهم درباره شنای کودک + عوارض شنا کردن و استخر برای کودکان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *