مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین سبزیجات و گیاهان ضد دیابت را بشناسید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آشنایی با سبزیجات ضد دیابت


سبزی های ضد دیابت موضوع مورد بحث ماست. قبل از کشف انسولین و داروهای کاهش دهنده قندخون، بیماران دیابتی با گیاهان دارویی و درمان های سنتی معالجه می شدند. تاکنون تاثیر مثبت بیش از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کاهش میزان قند خون یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شده است.


این یادداشت، اشاره ای دارد به برخی از مهم ترین گیاهان با خواص کاهش دهندگی قند خون که گزارش های بالینی و آزمایشگاهی معتبر مبنی بر موثر بودن آن ها موجود است و همچنین نگاهی می اندازد به گیاهان دارویی که در طب سنتی ایران در درمان بیماری دیابت تجویز می شوند.


درمان گیاهی دیابت/داروی کاهش قند خون گیاهی


گیاهان دارویی دیابت


1. سبزیجات ضد دیابت: کلم بروکلی


یکی از سبزیجات بسیار مفید و پرخاصیت که این روزها بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد، کلم بروکلی است. یکی از نکات مثبت در رابطه با این سبزی، میزان فراوان و قابل توجه فیبر و کلسیم موجود در آن است.


کلم بروکلی سرشار از کروم بوده که در دراز مدت نقش اساسی و مهم در تنظیم قند خون دارد؛ بنابراین به افراد دیابتی توصیه می‌شود از کلم بروکلی بیشتر استفاده کنند. بعلاوه بر اساس تحقیقات، مصرف کلم بروکلی ممکن است عوارض دیابت را از بین ببرد. کلم بروکلی در درمان سرطان کبد نیز اهمیت دارد.


کلم بروکلی را می‌ توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف کرد. کلم بروکلی خام را می‌توانید همراه و در کنار غذاها و همچنین داخل سالادها استفاده کنید. علاوه بر این، کلم بروکلی برای انواع سوپ و غذاها نیز مناسب است.


طبق بررسی‌ های جدیدی، شیره تازه کلم (آب کلم) دارای اثرات فراوانی برای درمان دیابت است. مقدار مصرف آن یک تا دو فنجان در روز است.


کالری کلم بروکلی : 100 گرم کلم بروکلی چقدر کالری دارد ؟


کاهش قند خون با داروهای گیاهی


2. پیازچه برای درمان دیابت


پیازچه سرشار از کروم می‌ باشد و در تنظیم قند خون، بهبود سوخت‌ و ساز بدن و ذخیره‌ سازی قند نقش دارد. مصرف پیازچه موجب کاهش قند خون، کاهش کلسترول خون (چربی خون)، کاهش فشار خون بالا، کاهش التهاب، کاهش ریسک سرطان روده بزرگ پیشرفته و دیگر سرطان‌ ها می‌گردد.

بیشتر بخوانید  قطاب


کالری پیازچه : 100 گرم پیازچه چقدر کالری دارد ؟


گیاهان ضد دیابت


3. آووکادو برای درمان دیابت


یکی از سبزیجات ضد دیابت آووکادو است. آووکادو باعث پایین آوردن کلسترول بد خون می‌شود. این امر برای بیماران دیابتی که در معرض خطر ناراحتی‌ های قلبی و چشمی هستند، خیلی مهم است و علاوه آووکادو سرشار از فیبر است و مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد به‌ ویژه برای مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود.


چرا که این مواد برای کنترل وزن و ثابت نگه‌ داشتن قند خون مفیدند آووکادو سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که موجب کند شدن هضم و پیشگیری از افزایش قند خون بعد از صرف غذا می‌شود.


کالری آووکادو : 100 گرم آووکادو چقدر کالری دارد ؟


گیاهان دارویی ضد دیابت


4. خواص جعفری برای درمان دیابت


گیاه جعفری بی‌ نهایت مفید بوده و حاوی ترکیباتی است که می‌ توانند از شما در برابر سرطان دفاع کرده و سیستم ایمنی‌ تان را تقویت کنند.


جعفری دارای ویتامین‌های C، K و A بوده و مواد معدنی زیادی مانند آهن، کلسیم و پتاسیم دارد. این گیاه بیشتر از آنچه بیشتر مردم فکر می‌ کنند مغذی است.


در طب سنتی ترکیه از جعفری برای درمان دیابت استفاده می‌شود چون توانایی این گیاه در کنترل قند خون توسط آزمایشات علمی ثابت شده است. محققان، جعفری را روی موش‌ هایی که دیابت داشتند تست کردند و دریافتند مصرف جعفری طی یک دوره یک ماهه توانسته بود قند خون را کاهش بدهد.


کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟


خواص گیاهان ضد دیابت


5. گیاه ضد دیابت: شنبلیله


یکی دیگر از گیاهان ضد دیابت شنبلیله است. گیاهی از تیره پروانه داران است و به همین دلیل توانایی همزیستی با باکتری های تثبیت کننده ازت را دارد و می تواند بخش زیادی از نیتروژن مورد استفاده خود را تولید کند.


این گیاه بومی ایران است و در بیشتر نواحی ایران از جمله آذربایجان، اصفهان، فارس، خراسان، سمنان و دامغان می روید و به عنوان سبزی خوراکی کاشته شده و مصرف می شود.


تجویز ۱۵ تا ۵۰ گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب موجب کاهش قندخون ناشتا و بعد از غذا می شود. پودر دانه شنبلیله علاوه بر کاهش مختصر قندخون باعث کاهش چربی های خون نیز می شود.

بیشتر بخوانید  خاویار و شناسایی خواص خاويار


گیاهان درمان کننده دیابت


6. سبزیجات ضد دیابت: پیاز و سیر


سیر از سبزی هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد. انسان خواص درمانی این گیاه را ۵ قرن قبل از میلاد مسیح (ع) شناخته بود. سیر هزاران سال برای اهداف پزشکی استفاده می شد.


این گیاه حداقل ۳ هزار سال در طب چین کاربرد داشته است. پیاز نیز یکی از قدیمی ترین گیاهان زراعی است که از هزاران سال قبل به عنوان طعم دهنده غذاها و همچنین دارو از آن استفاده می شود.


ترکیبات فعال گوگردی مانند آلیل پروپیل دی سولفید موجود در پیاز و اکسیدآلیل دی سولفید موجود در سیر نقش اصلی را در کاهش قند خون دارند. پیاز و سیر باعث افزایش میزان انسولین در خون می شوند.


هر چقدر مصرف این مواد بیشتر باشد، قند خون بیشتر کاهش می یابد. مصرف قرص های سیر به میزان ۲۴۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۳ ماه، قند خون را مختصرا کاهش می دهد.


درمان دیابت با گیاهان دارویی


7. گیاه آرتیشو برای درمان دیابت


گیاه دارویی آرتیشو (کنگر فرنگی) یک سبزی بوته‌ ای است که طعمه خوبی دارد. از زمان قرون وسطا برگ و ریشه این گیاه برای درمان دیابت به کار می‌ رفته است. آرتیشو سرشار از پتاسیم است و منبع غنی از ویتامین A و حاوی مقادیری از ویتامین C، اسید فولیک، کلسیم و سدیم است.


در ترکیه به صورت سنتی از گیاه دارویی آرتیشو برای پایین آوردن قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌ شده است. مطالعات اخیر در دانشگاه استانبول نشان می‌ دهد که آرتیشو می‌تواند بعضی از عوارض دیابت نظیر آسیب‌های پوستی و آسیب‌های مفصلی را کاهش دهد.


درمان دیابت با سبزی


8. زرشک برای درمان دیابت


بربرین یکی از موادی است که در زرشک وجود دارد و باعث کاهش قند خون می‌شود. پژوهشگران در موسسه کاران تأثیر بربرین را در کاهش قند خون بر روی موش‌ها آزمایش کردند.


آن ها متوجه شدند خوردن آن باعث کاهش میزان قند خون، کم شدن چربی‌ های موجود در جریان خون و کارکرد بهتر انسولین در بدن می‌شود. همچنین وزن بدن حیوان را کم می‌ کند.


کالری زرشک : 100 گرم زرشک چقدر کالری دارد ؟

بیشتر بخوانید  سوپ قارچ با نان تست مخصوص


گیاهان مؤثر در درمان دیابت


9. سبوس گندم برای درمان دیابت


بدن انسان در یک فرآیند سریع و آسان کربوهیدرات‌ های ساده را حذف کرده و قند آن را وارد جریان خون می‌کند. همین باعث می‌شود تا لوزالمعده سریعاً با تولید انسولین واکنش نشان دهد؛


اما هضم کربوهیدرات‌ های مرکب به زمان بیشتری نیاز دارد و همین امر موجب می‌شود تا میزان قند خون به‌ تدریج تغییر کند. در این حالت لوزالمعده فرصت بیشتری برای تنظیم قند خون دارد.


سبوس گندم نیز یک کربوهیدرات مرکب و باارزش است که انجمن دیابتی‌ های آمریکا به مصرف آن به‌ جای کربوهیدرات‌ های ساده‌ ای مانند شکر و دیگر مواد نشاسته‌ ای توصیه کرده است. متخصصان تغذیه مصرف حدود 30 گرم غلات سبوس‌ دار را برای 3 تا 6 وعده در روز توصیه می‌کنند.


آشنایی با کالری، ارزش غذایی و خواص گندم و سبوس گندم


سبزیجات ضد دیابت


10. سبزیجات ضد دیابت: خیار تلخ


این میوه شبیه کدوی زگیل دار است و در نواحی گرمسیر مانند آمازون، آفریقای شرقی و آسیا رشد می کند و در آمریکای جنوبی به عنوان غذا و دارو کشت می شود.


میوه تازه آن به رنگ سبز است که با رسیدن به رنگ نارنجی زرد تبدیل می شود. تمام قسمت های این میوه بسیار تلخ است. میوه خیار تلخ حاوی ماده ای شبیه انسولین است و مصرف روزانه حدود ۶۰ گرم شیره این گیاه به کاهش مختصر قندخون منجر می شود.


درمان دیابت


در مجموع، مصرف گیاهان دارویی توسط بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر تیم پزشکی انجام شود. این گیاهان نباید جایگزین داروهای ضد دیابت یا انسولین در بیماران دیابتی شود.


چرا که اولا اثر این گیاهان بر کاهش قند خون خفیف است و ثانیا از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ثالثا ممکن است با دیگر داروهای مورد استفاده بیماران تداخل داشته باشند. همچنین عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت این گیاهان ناشناخته است. در حال حاضر هیچ گونه توصیه ای علمی در ارتباط با مصرف آن ها وجود ندارد.


بادمجان و تأثیر شگفت انگیز آن بر درمان دیابت


درمان دیابت نوع سرد و گرم با گیاهان دارویی در طب سنتی ایران


استفاده از سبزی ها برای دیابتی ها


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *