مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین راه برای از بین بردن موخوره شدید در منزل

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان موخوره شدید مو آشنا شوید.

درمان موخوره شدید

مقدمه ای در مورد مو خوره

موخوره به ایجاد شکاف طولی در مسیر موها یا چند شاخه‌شدن انتهای آزاد موها گفته می‌شود. به طور کلی می‌توان دلیل به وجود آمدن موخوره را استفاده از شامپوی نامناسب، خشکی بیش از حد مو در اثر سشوآر کشیدن زیاد، استفاده از لخت‌کننده‌های مو، رنگ و دکلره مو و کوتاه‌نکردن طولانی مدت موها دانست اما صرف نظر از علت ایجاد این مشکل، باید به فکر راه‌های جلوگیری و ازبین‌رفتن موخوره و درمان موخوره شدید باشیم.موخوره یکی از مشکلات موهای بلند می باشد.

با داشتن موخوره نوک موهای شما نازک شده و حالت بسیار بدی به موهای شما خواهد داد.حال برای این موخوره ها چه باید کرد؟

موخوره(TRICHOPTLOSIS ) آسيبى است كه برس و سشوار به موى سر وارد مى كنند. در اين آسيب لايه و سطح محافظ مو در انتهاى فيبرهاى مويى نوك مو از بين مى رود. موخوره بيشتر در موهاى خشك و شكننده به وجود مى آيد.

وقتى سطح محافظت كننده مو از بين مى رود و امكان جايگزينى آن به وجود نمى آيد، سر ِ مو چند شاخه مى شود. هرچند سال ها قبل زنان براى مبارزه با موخوره نوك موهاى خود را مى سوزاندند ولى اين كار باعث مى شود، سلول هاى بيشترى نابود شود.در هر حال اين مشكل بسيار رايج است.

علت و درمان مو خوره

درمان موخوره

موخوره به دنبال خشکی مفرط موها ایجاد می‌شود اما مالیدن روغن کدو، روغن بادام شیرین، روغن بنفشه، لعاب خطمی و تخم کتان در طول چند هفته تا حدی موخوره ها را از بین می‌برد. البته اگر موخوره ها زیاد باشند و تا بالای ساقه مو دیده شوند به داروهای ترکیبی زیر نظر متخصص طب سنتی دارید.

  • بهتر است به‌جای رنگ‌موی دائم از یک رنگ‌موی نیمه‌دائمی استفاده کنید که بدون آمونیاک و پروکسید باشد. این نوع رنگ‌موها بسیار ملایم‌تر هستند و موجب سایش ساقه‌ موها نمی‌شوند.
  • اصلا موها را های‌لایت نکنید و از شستن بیش‌ازحد موها نیز اجتناب کنید(شستن یک روز درمیان کافی است) چون موها هنگامی که رطوبت دارند بیشتر آسیب‌پذیرند.
  • بهتر است از شامپو و نرم‌کننده(کاندیشنر) مخصوص موهای آسیب‌دیده و شکننده استفاده کنید چون در این محصولات مواد آبرسان و تقویت‌کننده موها وجود دارد.
  • موهای خشک برای درمان نیاز به آبرسانی دارند تا بتوانند دوباره انعطاف‌پذیری خود را به‌دست بیاورند.
  • اگر موهای شما خرد می‌شود و می‌شکند به‌دنبال حالت‌دهنده‌هایی باشید که حاوی کراتین هستند همچنین پروتئین سویا و گندم نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. اینگونه مواد پروتئینی به ساقه موها می‌چسبند تا شکنندگی آن‌ها را از بین ببرند و موها را تقویت کنند.

چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ایجاد موخوره….یک متخصص پوست، مو و زیبایی، استفاده از نرم کننده‌ها را برای پیشگیری از موخوره توصیه کرد. دکتر مهرداد ملک با بیان اینکه مو در دو جهت عرضی و طولی دچار آسیب و شکنندگی می‌شود، گفت: آسیب دیدن مو در جهت عرضی سبب وز شدن آن می شود و آسیب دیدن آن در جهت طولی سبب دو شاخه شدن مو و به عبارت دیگر سبب ایجاد موخوره می شود.استفاده از روغن‌های مو، کرم‌ها، نرم کننده‌ها و… را جهت پیشگیری از شکنندگی مو به صورت طولی و عرضی مناسب است و به منظور جلوگیری از شکنندگی مو پس از استحمام و استفاده از شامپو از نرم کننده‌ها استفاده کنند.

مهمترین راه پیشگیری از موخوره حذف عوامل آسیب رسان است که موارد زیر به عنوان عوامل

موخره می توان یاد کرد :

  1. شانه زدن موهای خیس
  2. تحت کشش قرار گرفتن موی سر
  3. بستن محکم آن با کش
  4. شست و شوی خشن موها
  5. استفاده از ابزارهایی مثل اتو مو، سشوار و….(ایسنا)

علت و درمان مو خوره

از روغن ها برای درمان موخوره استفاده کنید

همونطور که بالا هم اشاره کردم اصلی ترین علت ایجاد موخوره خشکی مو هست که به هر دلیلی چربی طبیعی مو از بین میره و باعث ایجاد موخوره میشه. برای اینکه بتونید این مساله رو کنترل کنید و در واقع از ایجاد موخوره پیشگیری کنید بهتره که از روغن هایی مثل روغن زیتون و روغن بادام تلخ استفاده کنید. به این صورت که دستتون رو با روغن گیاهی که دوست دارید چرب کنید و به انتهای موهاتون بمالید به طوری که کمی چرب بشه. این کار میتونه از ایجاد موخوره جلوگیری کنه.

ماسک موی گیاهی برای جلوگیری و درمان موخوره

دو قاشق روغن زیتون رو با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و یک آووکادوی رسیده پوره شده رو بهش اضافه کنید. برای نتیجه بهتر میتونید روغن ها رو کمی ولرم کنید و بعد با پوره آووکادو مخلوط کنید و برای 30 دقیقه این ماسک مو رو از فسمت میانی تا انتهای موهاتون قرار بدید. این ماسک نباید به ریشه موها برخورد کنه. بعد از 30 دقیقه موهاتون رو با آب ولرم شستشو بدید. میتونید از اولین بار استفاده هم تاثیر عالی این ماسک رو روی ظاهر مو و براقیت موهاتون ببینید. همچنین میتونه تاثیر بسیار خوبی بر موخوره موها داشته باشه و از ایجادشون هم جلوگیری کنه.

زرده تخم مرغ برای موخوره

تخم مرغ به دلیل داشتن اسید های چرب و پروتئین و همچنین ویتامین A باعث ایجاد رطوبت طبیعی در موها و درمان موخوره بشه. ترکیب زرده تخم مرغ با روغن های گیاهی مثل روغن زیتون هم میتونه ماسک بسیار خوبی برای تقویت موها و همچنین پیشگیری از ایجاد موخوره باشه. توصیه میشه که هفته ای یک بار از ماسک تخم مرغ برای تقویت موها استفاده بشه که هم باعث تقویت ریشه ها میشه و هم اینکه میتونه به درخشندگی و زیبایی موهای شما هم کمک کنه.

برای جلوگیری از موخوره از ماسک موز استفاده کنید

موز سرشار از روغن های طبیعی، پتاسیم، روی، آهن و ویتامین های A ,E ,C هست که به بازگرداندن حالت ارتجاعی مو کمک میکنه و باعث به حداقل رسیدن شکنندگی مو ها میشه. همچنین موها رو نرم و مرطوب نگه میداره و باعث بهبود بافت مو میشه و باعث پیشگیری از ایجاد موخوره میشه. موز رو به تنهایی پوره کنید و به موهاتون بمالید و یا اینکه با دو قاشق ماست و مقداری آب و آبلیمو مخلوط کنید و بعد ماسکش رو روی موهاتون بمالید و بعد از یک ساعت با آب ولرم شستشو بدید. این کار رو یک یا دو بار در هفته تکرار کنید تا تاثیرش رو روی موهاتون ببینید.

علت و درمان مو خوره

نکاتی که باید برای پیشگیری و درمان موخوره رعایت کرد

برای شستن موهاتون از آب داغ استفاده نکنید و تا جایی که امکان داره آب رو ولرم کنید.
بلافاصله بعد از حمام سشوآر نکشید. بهتره که صبر کنید تا موهاتون با دمای محیط و آرام آرام خشک بشه و بعد برای حالت دادن سشوآر رو با دمای ملایم استفاده کنید. به هیچ وجه از درجه داغ سشوآر استفاده نکنید.
از اتوی مو و لوازمی که حرارت بالایی رو به موها میدن برای حالت دادن استفاده نکنید.
قبل از اینکه سشوآر کنید موهاتون رو خیلی کم با روغن زیتون چرب کنید.
زمانی که مو هنوز خیس هست سعی نکنید که به زور برس و شانه گره ها رو از هم باز کنید چون باعث کشیدگی بیش از حد موها و ضعیف شدن بافتشون میشکه که در نهایت باعث ایجاد موخوره میشه.

=======================================

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  درمان آکنه با طب سوزنی بی خطر
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *