مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بهترین درمان برای تیک های عصبی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چه چیزی باعث تیک عصبی می شود برای درمان تیک های عصبی چه کنیم؟

با دلگرم کننده بروز بمان بهترین راه برای درمان تیک های عصبی بدانید.

درمان تیک های عصبی

درمان تیک های عصبی

مقدمه ای بر تیک های عصبی

اولین قدم برای ترک عادت های عصبی این است که بفهمید مشکلی وجود دارد! از فر کردن موهای اطراف انگشتان گرفته تا شکستن انگشتان، جویدن ناخن، پریدن پلک، سرفه مصنوعی و… همه از نشانه های عادات عصبی هستند که به اصطلاح می باشند. “تیک” ما میدانیم.

یکی از بزرگترین معایب این عادات این است که اطرافیان شما را عصبی می کند. تصور کنید شخصی روبروی شما نشسته و مدام انگشتانش را می شکند یا مدام با موهایش بازی می کند! دیدن پشت سر هم این حرکات بسیار شرم آور است، تیک ها حرکات غیر ارادی و انقباضات ناگهانی عضلانی هستند که حداقل به طور موقت در درصد قابل توجهی از افراد دیده می شوند.

تیک های آکوستیک نیز بیشتر به شکل صداهایی مانند سرفه، گلودرد، تیک هایی که به تازگی شروع شده اند، اغلب نیازی به درمان ندارند.
توصیه واقعی به والدین و اطرافیان کودک مبتلا به تیک این است که به تیک ها توجه نکنند، زیرا تمرکز بر تیک ها باعث بدتر شدن وضعیت، غرغر کردن، بالا بردن بینی و غیره می شود.

بیشتر تیک‌های تازه شروع شده دوره‌ای محدود و گذرا دارند و به اختلال جدی‌تر پیشرفت نمی‌کنند و بیشتر در دوره‌های استرس‌زا عود می‌کنند.
چندین کنه بیشتر از یک سال دوام می‌آورند، تیک‌ها در مردان سه برابر بیشتر از زنان و تیک‌های مزمن در سنین شش تا دوازده سالگی شایع‌تر هستند.
کنه ها می توانند با رفتارهایی مانند پرتاب ایجاد شوند شانه، پلک زدن، باریک شدن چشم ها، تکان دادن سر یا شانه ها، آرایش، تکان دادن سر به پهلو یا پایین آوردن سر یا بستن بینی دیده شدن.

این تیک های حرکتی در دوران کودکی بسیار رایج هستند. طبق گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا، پنج تا بیست و چهار درصد از کودکان به نوعی تیک مبتلا هستند.

شایع ترین قسمت های بدن که در آن تیک های حرکتی دیده می شود، سر، صورت، دست ها، بازوها و اکثر حرکات صورت است. پلک زدن، آرایش کردن، چروک شدن پیشانی، بالا بردن ابروها، پلک زدن زیاد، چرخش سر، پرتاب مشت و دست، بالا بردن شانه ها و تکان دادن پاها و … است.

درمان تیک های عصبی

طبقه بندی تیک های عصبی

تقسیم کنه ها

بیشتر بخوانید  قرص ضد افسردگی فلوکستین (پروزاک)

کنه ها را می توان بر اساس ساده یا متعدد بودن، گذرا و مزمن بودن به 4 گروه تقسیم کرد:

تیک های پاس ساده

آنها در دوران کودکی بسیار شایع هستند و معمولاً پس از یک سال (اغلب در عرض چند هفته) خود به خود برطرف می شوند و معمولاً نیازی به درمان ندارند. حرکات تیک معمولی که اغلب در حدود 3 و نیم سالگی شروع می شود، به کودکان کمک می کند تا انرژی عصبی را آزاد کنند. 75 درصد کودکان در عرض 6 ماه به این نوع تیک مبتلا می شوند.

اگر کودک شما کنه دارد، بهترین راه نادیده گرفتن آنهاست. هرگز او را سرزنش یا تنبیه نکنید. شما می توانید با انجام اقدامات پیشگیرانه از تبدیل شدن این عادت به کودک خود کمک کنید، اما تیک های گذرا را نباید در برنامه ای کامل برای ترک عادت در نظر گرفت.

تیک های مزمن

اگر کنه بیش از 12 ماه طول بکشد، کنه مزمن محسوب می شود. رگ به رگ شدن های مزمن مداوم هستند و معمولاً انقباضات ماهیچه ای بیش از حد و بسیار قوی دارند. این کنه‌ها معمولاً حملات مکرر هستند و اغلب از نظر شدت ماه به ماه، روز به روز یا حتی ساعت به ساعت متفاوت هستند. در واقع، تیک ها می توانند طی هفته ها یا ماه ها به طور کامل ناپدید شوند، اما دوباره ظاهر می شوند.

آنها می توانند در هر سنی رخ دهند، اما اغلب در دوران کودکی شروع می شوند. درمان در بیشتر موارد ضروری نیست. باید به بیمار گفت که این اختلال مهم نیست.

تیک های پیوسته ساده یا چندگانه

معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی و قبل از 15 سالگی شروع می شود. در بسیاری از موارد، تیک های گاه به گاه رخ می دهد، اما بهبودی کامل در اواخر نوجوانی رخ می دهد.

سندرم تیک های چند حرکتی و صوتی مزمن

پزشک فرانسوی که اولین بار این بیماری را توصیف کرد، این سندرم را «سندرم ژیل دولا توره» نامید.

این اختلال معمولاً با تحریک پذیری و وسواس همراه است که می تواند منجر به طرد شدن از جامعه شود و این واکنش های منفی اجتماعی می تواند منجر به افسردگی و حتی گاهی خودکشی شود.

توراتیک در صورت عدم درمان ممکن است در انسان مزمن شود، در این افراد حرکات لب و دهان مانند گفتن کلمات تند است، در صورتی که اینطور نیست، غیر از تیک گذرا، احتمال عود نیز وجود دارد. در سایر تیک های عصبی

بیشتر بخوانید  آلرژی چیست؟ چرا مردم دچار آلرژی می شوند؟ علائم آلرژی چیست؟ درمان آلرژی

درمان تیک های عصبی

علت تیک عصبی

زمانی اعتقاد بر این بود که کنه ها نشانه های بیرونی احساسات سرکوب شده و درگیری های درونی هستند. امروزه در بسیاری از نقاط جهان آن را ترکیبی از عوامل محیطی و بیولوژیکی می دانند.

تقریباً در یک سوم موارد، تیک ها مبنای ژنتیکی دارند، اما در برخی موارد می توان این عادت را با تقلید به دست آورد.

اگر از نورالژی در کودک رنج می برید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

استرس را کاهش دهید

از آنجایی که رفتار قلقلک‌دهنده اغلب با استرس تشدید می‌شود، به دنبال چیزهایی در زندگی فرزندتان باشید که می‌تواند منبع ناراحتی یا اضطراب باشد. مثلاً آیا سعی دارد تکالیف و دروس مدرسه را دنبال کند؟ آیا توقعات ورزشی او بالاست؟

موقعیت های استرس زا را حذف کنید و تا حد امکان با کودک خود مهربان باشید تا استرس احتمالی را کاهش دهید و آرامش و امنیت را برای کودک فراهم کنید. تعداد تیک ها اغلب با کاهش استرس کاهش می یابد.

راه های درمان تیک های عصبی

یکی از نکات مهم در مورد انواع تیک ها، نوع نگاه افراد به آن است که باعث می شود بیمار احساس ناراحتی کند و از دید پنهان بماند و اگر این اختلال بیش از حد باشد حتی در رفتار اجتماعی نیز تاثیر می گذارد.

اگر افراد دارای علائم طولانی مدت تیک هستند، باید به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنند تا از یک اختلال گسترده تر جلوگیری کنند.

روش اول عدم توجه مستقیم به تیک های اعمال شده توسط خانواده است و در صورت مداوم و مزمن بودن می توان از روش های غیردارویی مانند آموزش رفع عادات (HRT) استفاده کرد که شامل 5 مرحله است:

▪ علامت چک را در آینه توصیف و تکرار کنید
▪ جزئیات کنه را از درمانگر خود بیابید
▪ تشخیص اولین علامت کنه را تمرین کنید
موقعیتی را که در آن کنه رخ می دهد تجزیه و تحلیل کنید
▪ پاسخ بدنی بیمار به عکس 1 تا 3 دقیقه

با آموزش این روش به کودک، بیمار می تواند علائم را کنترل کند.

بیمار را مورد بحث و تمسخر قرار ندهید، بلکه رژیم غذایی یا سبک زندگی او را تغییر دهید.

بیشتر تیک های عصبی با استرس و اضطراب مرتبط هستند. آرامش از طریق تمرینات تنفس عمیق در نهایت این عارضه را از بین می برد. عاداتی مانند کشیدن گوش به دلیل کمرویی یا عصبی بودن به مرور زمان به یک تیک عصبی تبدیل می شود. پس سعی کنید این عادات را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید  چگونه به استقبال سی سالگی برویم ؟

گاهی اوقات این شرایط به دلیل کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم در بدن ایجاد می شود. مصرف قرص های مولتی ویتامین می تواند در رفع این عارضه موثر باشد. اگر علت این عارضه مصرف برخی داروها باشد، برای تعویض دارو با پزشک مشورت کنید. اضطراب، مشکلات عاطفی یا تیک های عصبی را می توان با به اشتراک گذاشتن استرس و مشکلات زندگی با یک عزیز به حداقل رساند و گاهی اوقات از بین برد.

درمان تیک های عصبی

طب سنتی برای درمان تیک های عصبی

تقویت کننده های اعصاب مانند اسپایک طیب را صبح زود با یک قاشق چای خوری عسل و شب اول بهار نارنج را با عسل با یک قاشق چایخوری میل کنند و چیزهای ترش و تیز برای آنها سمی است و نباید مصرف شود.

درمان تیک های عصبی

چگونه می توان این عادت را ترک کرد؟

اولین چیز این است که شما می خواهید آن را به حال خود رها کنید. سپس تاریخچه این عادت را دنبال کنید; این عادت از چه زمانی و چگونه شکل گرفت و چه زمانی آن را انجام می دهید؟ این ردیابی خروج را برای شما آسان تر می کند.

برای ترک این عادات، مانند شکستن انگشتان، یک توپ نرم و انعطاف پذیر در جیب خود قرار دهید و هر زمان که خواستید آن را بشکنید با آن توپ در دست خود بازی کنید.

روانشناسان تاکید می کنند که چندین علت اصلی اسپاسم ریز عضلات صورت وجود دارد که از آن جمله می توان به خستگی، استرس و کمبود کلسیم اشاره کرد.

مرگ عزیزان، درگیری و جدایی در کانون خانواده، ترس از بیکاری، نبود امکانات اجتماعی مناسب، شهرنشینی و زندگی در محله های شلوغ و ترافیک سنگین در مسیر خانه و محل کار، همگی عوامل استرس زا محسوب می شوند و اصولاً فروپاشی عصبی همراه با استرس است. و عوامل فشار شروع می شود. اما کمبود برخی یون ها مانند منیزیم به تشکیل تیک ها کمک می کند و برای جلوگیری از تیک های عصبی باید از مواد معدنی استفاده کرد.

درمان تیک های عصبی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *