بنا نداریم دارو با قیمت بالا به دست بیماران برسد



آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش شمانیوز و به نقل از وب، مهندس محمد هاشمی با بیان اینکه اصل برنامه وزیر بهداشت این است که بدون دلیل و پیش بینی از بخش خصوصی وارد دولت شود، گفت: خود دارو نمی تواند قیمت ثابتی داشته باشد اما قیمت آن متاثر از قیمت است. خام مواد، بسته بندی، هزینه ها تولید سربار و مالی است و چون همه اینها گران شده است، چگونه قیمت داروها تغییر نمی کند؟ افزایش قیمت محصول نهایی با تغییر همه عوامل موثر بر قیمت دارو طبیعی است.

وی گفت: متأسفانه یکی از دلایل اصلی گران شدن داروها برخی تولیدکنندگان مواد اولیه هستند که با افزایش شدید قیمت مواد اولیه، ارز دولتی را گرفتند و مواد اولیه را به قیمت آزاد فروختند.

هاشمی گفت: در واقع افزایش هزینه های تولید اعم از حقوق کارگران و سایر نیروی کار در تولید نیز در افزایش قیمت دارو موثر است. از آنجایی که حقوق کارگران در سال جاری 57 درصد افزایش یافته است، قطعا یکی از عواملی است که بر قیمت نهایی تاثیر می گذارد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: با وجود اینکه قیمت بسته بندی به شدت افزایش یافته و مواد اولیه دارویی نیز با وجود دریافت ارز ملی به شدت افزایش یافته است، اما دیدن قیمت نهایی جالب توجه است. محصول به پول ملی است.» اما در مواد اولیه با وجود دریافت ارز دولتی، متأسفانه قیمت نهایی با نرخ ارز آزاد محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید  برداشت 28000 تن آلو از باغ های استان گلستان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی با اشاره به اینکه طرف مذاکره حامی شرکت های مواد اولیه است و تمایل به دریافت ارز دولتی از این شرکت ها دارد، گفت:

هاشمی تصریح کرد: موضوع بعدی بحث ارز است. بعید به نظر می رسد که یک دانشگاهی، اگرچه به وضوح متوجه کاستی های ارز دولتی باشد، بر تخصیص ارز دولتی به این شرکت ها اصرار داشته باشد، زیرا ارز دولتی باعث فساد می شود. جدا از اینکه قاچاق معکوس که مورد قبول کامل نهادهای نظارتی است، محصول ارز ترجیحی است؟!

وی گفت: اگر بیمه ها نقش خود را به درستی ایفا کنند و مانند گذشته افزایش را پوشش دهند، قطعا فشاری به مردم وارد نمی شود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ما اکثر سازمان های بیمه گر به ویژه بیمه های پایه دولتی هستند که باید آنچنان هزینه هایی را پوشش دهند که اگر درست انجام شود. در این زمینه، فشار بر مردم تأثیر نمی گذارد. البته بیمه ها مدعی هستند که نتوانسته اند مطالبات خود را از دولت بگیرند و باید چاره اندیشی کنند.


دیدگاهتان را بنویسید