بلوغ زودرس ، آلارمی که شنیده و دیده نمی شود


به گزارش ایرنا ، بلوغ یک فرآیند بیولوژیکی ، روانشناختی ، اجتماعی و شناختی است و یکی از بارزترین تظاهرات آن رشد و تکامل خصوصیات جنسی ثانویه و همچنین تغییر در ساختار بدن و رشد شناختی است.

طبق آخرین تحقیقات در این زمینه ، سن فرآیند بیولوژیکی که منجر به بلوغ زودرس می شود از 9 سال به 6 سال کاهش یافته است.

به طور کلی ، بلوغ زودرس علائم و نشانه های خاصی دارد که معمولاً در دختران با علائم جسمی و در پسران به صورت افزایش انرژی و تحرک بروز می کند.

عدم توجه به تغذیه کودکان ، استفاده از غذاهای ناسالم ، مصرف مکمل های دارویی غیرضروری مانند ویتامین ها و مواد معدنی ، کمبود اطلاعات در مورد خانواده و سیستم آموزش کشور برای آموزش جنسی طبقه بندی شده از جمله عواملی است که کودکان و نوجوانان با آن روبرو هستند. بلوغ.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای بررسی هر چه بیشتر این موضوع دکتر حمیده پاک نیت یک جراح و متخصص زنان و زایمان و همچنین عضو دانشکده علوم پزشکی دانشگاه قزوین استاو گفتگویی ترتیب داد که نتیجه آن به شرح زیر بود.

بلوغ زودرس ، آلارمی که شنیده و دیده نمی شود

ایرنا: روند بلوغ و تغییرات جسمی و روانی در کودکان و نوجوانان را توضیح دهید.

همانطور که می دانید ، رشد جنسی یا بلوغ به تغییرات جسمی ، جنسی ، روانی و شناختی در دوران کودکی و نوجوانی اشاره دارد که ناشی از ترشح هورمون های مشابه هورمون ها در بزرگسالان با غلظت های مختلف و در نتیجه فعال شدن هیپوتالاموس ، غده هیپوفیز و غدد جنسی ، جنین و کودک.

بیشتر بخوانید  سفر مجازی به خرمدره سوخریز

گاهی اوقات روند بلوغ در سنی کمتر از حد طبیعی و همچنین بیشتر از حد طبیعی اتفاق می افتد که در هر دو مورد برای کودکان و نوجوانان مضر است.

ایرنا: از کجا می دانیم کودکان و نوجوانان بلوغ زودرس یا دیررس دارند؟

اگرچه زمان و میزان بلوغ در افراد مختلف متفاوت است ، اما مراحل اولیه بلوغ از الگوی قابل پیش بینی مانند رشد موهای زائد ، تغییرات خلقی و تغییر اندازه برخی از قسمت های بدن پیروی می کنند.

معمولاً در سراسر دنیا تحقیقات زیادی در زمینه علوم هورمونی و تولید مثل وجود دارد ، اما وقتی بلوغ آغاز می شود ؛ هنوز یک سوال بی پاسخ است.

البته سازمان بهداشت جهانی مهمترین علل بلوغ را از جمله ژنتیک ، سلامت عمومی بدن ، محیط اجتماعی ، تماس با محیط شناسایی کرده است.

کودکان دارای اضافه وزن و کودکانی که در مناطق کم ارتفاع و شهری زندگی می کنند معمولاً بلوغ زودرس را تجربه می کنند.

ایرنا: بلوغ زودرس و دیررس چه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت؟

ویژگی های کودکان و نوجوانان بلوغ زودرس یا دیررس بسیار واضح است و خانواده ها باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند و در صورت امکان با کمک روانشناس می توانند فرزندان خود را تحت نظر داشته و در صورت لزوم آنها را معالجه کنند.

مشکلات مشترکی که می تواند با بلوغ در کودکی و نوجوانی رخ دهد. این می تواند کودک یا نوجوان را تا مرز افسردگی ، اضطراب ، تغییرات خلقی ، پرخاشگری سوق دهد و منجر به مشکلات تحصیلی شود.

بیشتر بخوانید  فرماندار تهران: پلیس راهور از تردد خودروهای گازوییلی جلوگیری کند

گذراندن بلوغ به ویژه بلوغ نارس برای نوجوانان بسیار دشوار است و خانواده ها باید با درک بیشتر و بهتر این مشکل فرزندان خود را کنترل کنند.

علائمی مانند کم خونی ، آکنه ، مشکلات روانی و اجتماعی ، نزدیک بینی شدید ، خونریزی به دلیل اختلال در عملکرد رحم در دختران و عفونت های مختلف و بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا از خطرناکترین عواملی است که در بلوغ زودرس باید مورد توجه قرار گیرد. خانواده ها ، و همچنین سیستم آموزش و پرورش.

همه کودکان و نوجوانان زیر 6 سال که تمام موهای زائد خود را رشد داده اند ، مستعد بلوغ زودرس هستند.

البته بلوغ زودرس در دختران بیشتر از پسران است و تشخیص بلوغ زودرس در دختران به دلیل تغییر اندازه اندام بیشتر مشهود است.

بلوغ زودرس ، آلارمی که شنیده و دیده نمی شود

ایرنا: تکلیف خانواده ها در برابر بلوغ زودرس فرزندانشان چیست؟ در مورد درمان این مشکل توضیح دهید

خانواده ها باید فرزندان خود را در اولین مرحله پس از حدس و گمان با بلوغ زودرس نزد متخصص بالینی ببرند.

بلوغ زودرس معمولاً کاهش قد در کودکان است ، بنابراین آزمایشات بالینی با عکسبرداری از مچ دست چپ و ردیابی رشد خطی و قد کودکان ، در تشخیص سن استخوان در کودک یا نوجوان بسیار مثر است.

خانواده ها باید تأثیرات بلوغ زودرس را از رشد مو تا تومورهای بدخیم جمجمه جدی بگیرند.

سردرد ، تشنج ، شکم درد و تمام اختلالات هورمونی باید در خانواده های دارای کودک بلوغ زودرس مورد توجه قرار گیرد.

در بسیاری از موارد ، افراد دارای بلوغ زودرس یا دیررس نیازی به درمان ندارند ، اما اگر پزشک پس از انجام آزمایشات لازم و آزمایشات آزمایشگاهی ، درمان را توصیه کند ، این کار باید برای جلوگیری از عوارض اضافی احتمالی و درمان بیماری زمینه ای انجام شود. قد مناسب در بزرگسالی ، درمان مناسب باید تحت نظر پزشک و با نظارت مکرر انجام شود.

بیشتر بخوانید  بوروکراسی علیه واردات واکسن

دیدگاهتان را بنویسید