مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بلندترین آبشار ایرانی در لرستان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات گردشگری: آبشار تاف یا برینه یکی از زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران است. این آبشار که یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر استان لرستان است در منطقه شول آباد و در 97 کیلومتری شهر الیگودرز واقع شده است. منطقه شول آباد الیگودرز یکی از مناطق بکر و زیبای استان لرستان است که به دلیل داشتن آب و هوای مطبوع، محل رویش گل های زیبا و رنگارنگ و پوشش گیاهی بی نظیری است.

کوه بارانجا که در ارتفاع بیش از 3500 متری از سطح دریا قرار دارد دارای گیاهان و جانوران منحصر به فردی است و آبشار طف یکی از جاذبه های منحصر به فرد آن است.

آبشار زیبای تاف از بالای کوه در ارتفاعی بسیار بالا به جنگل تاف می ریزد و جلوه خاصی به منطقه می بخشد. این نخلستان از وجود چندین چشمه زیبا و دائمی بهره می برد. لازم به یادآوری است که این آبشار به میزان بارندگی بستگی دارد و به صورت فصلی غرش خود را نشان می دهد.

آبشار طف (برنج) در نزدیکی روستای پیرامام با قدمت چند هزار ساله در منطقه زز و ماهرو قرار دارد.

بلندترین آبشار ایرانی در لرستان

منطقه سخت دسترسی

این منطقه بسیار صعب العبور است و اندازه گیری آبشار برینگ شول آباد تقریبا غیرممکن است و برخی منابع ارتفاع آن را 796 متر عنوان کرده اند که در این صورت مرتفع ترین آبشار آسیا است. البته لازم به ذکر است که این رقم هنوز به صورت رسمی ثبت نشده است، اما این آبشار و اطراف آن منظره خارق العاده ای را ایجاد می کند که تجربه ای به یاد ماندنی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  خبر مهم درباره قسمت آخر سریال یاغی

آبشار برگا شول آباد در استان لرستان در 97 کیلومتری شهر الیگودرز در منطقه زوماهرو روستایی با قدمت چند هزار ساله به نام پیرامام قرار دارد. روستای پیرامام از دو کلمه پیر و امام تشکیل شده است که کلمه پیر در گویش بختیاری برای زیارتگاه به کار می رود و شاید کلمه امام به دلیل منسوب بودن این امامزاده به امام معصوم (ع) است. منطقه شول آباد یکی از مناطق محروم و تقریباً بکر استان لرستان است که مملو از زیبایی های طبیعی و رازهای تاریخی است. شول یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان است و نام این منطقه از آن طایفه گرفته شده است.

ارتفاع کوه بارانجا از سطح دریا بیش از 3500 متر است. همچنین وجود انواع پوشش های جنگلی و جانوری و آبشار زیبای برنج (طف) در سه پله با تاج بسیار بلند در ارتفاعات این کوه زیبایی طبیعی این منطقه را بخشیده است. آبشار بورینجه در 2 کیلومتری غرب روستای پیرامام و در کنار روستای سرتنگ برزه در شهرستان زز و ماهرو در شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد. به دلیل دور بودن این آبشار آنچنان که باید شناخته شده نیست، برای دسترسی به این آبشار می توانید از شفت الیگودرز شولآبادا شعبه پیرامام استفاده کنید.

بلندترین آبشار ایرانی در لرستان

بهترین زمان برای سفر

رودخانه های این آبشار در اواخر فصل زمستان و بهار پر آب می شوند و زیبایی آبشار را دو چندان می کنند. در این فصل درختان سبز می شوند و سرسبزی خیره کننده به طبیعت می بخشند. در فصل بهار لاله های واژگون در ارتفاعات کوه می رویند و بهشتی دیدنی را خلق می کنند. در فصل تابستان آب آبشار کم می شود، اما آب و هوای مطبوع و محیط مناسب همچنان آن را مکانی مناسب برای گشت و گذار کرده است.

بیشتر بخوانید  آژانس به شدت نگران غنی سازی گزارش نشده اورانیوم در ایران است

فصل پاییز و رنگ های خیره کننده آن جلوه ای منحصر به فرد به آبشار برنج شعل آباد می دهد و می تواند فرصتی برای غرق شدن در زیبایی های طبیعت باشد. فصل زمستان با سرمای سخت و وحشتناک همراه است، اما تماشای آبشار یخ زده با وجود غرغر فراوان خالی از لذت نخواهد بود.

بلندترین آبشار ایرانی در لرستان

نحوه دسترسی

آبشار بورینجه (طف) در 2 کیلومتری غرب روستای پیر امام و در بخش زز و ماهرو شهرستان الیگودرز در استان لرستان قرار دارد.

دسترسی به این آبشار از طریق محور الیگودرز-شل آباد شعبه پیر امام امکان پذیر است. اهالی روستای پیر امام می توانند شما را برای دسترسی به آبشار راهنمایی کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *