بزرگترین آبشار خاورمیانه در خوزستان


سلام جدید – خدمات گردشگری: یکی از زیباترین آبشارهای ایران آبشار شوی یا آبشار طالزنگ نام دارد که یکی از مکان های معروف دزفول در استان خوزستان است. این آبشار بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه است که در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. آبشار شوی در سال 1392 به عنوان اولین اثر طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

آبشار دیگری در نزدیکی آبشار اصلی شوی دزفول وجود دارد. این آبشار زیبا که به دلیل مجاورت با آبشار اصلی، آبشار شوی دوم نامیده می شود، به آبشار سنگ مار معروف است که محیط مناسبی را برای شنا فراهم کرده است. دشواری دسترسی به آبشار سنگ مار باعث شده است که اطراف و طبیعت آن بکر و دست نخورده باقی بماند.

بزرگترین آبشار خاورمیانه در خوزستان

دلیل قرار ملاقات

ساکنان این منطقه از طوایف لر و بختیاری هستند. آبشار شوی در گویش محلی به تاف شویی معروف است که به معنای لطافت است. تله زنگ نام دیگر آبشار شوی است که نام ایستگاه راه آهنی است که در 10 کیلومتری آن قرار دارد.

ویژگی های گیاهان و جانوران

طبیعت این منطقه و اکوسیستم خاص آن مکان مناسبی برای زندگی حیوانات و رشد گیاهان است. حیواناتی مانند بز، پلنگ، سمندر لرستانی و خرس در آن زندگی می کنند. اگر به اطراف و اطراف پوشش گیاهی این منطقه نگاه کنید، درختان بلوط، افرا، گنجشک زبان، دم اسب، انجیر، کیکم و بید را می بینید که در این منطقه روییده اند. در این منطقه بخشی از جنگل بلوط زاگرس وجود دارد. یکی از گیاهان ارزشمندی که در این منطقه می روید گیاه سیاوشان است که دارای خواص دارویی است.

بیشتر بخوانید  نفوذ سامانه بارشی به کشور از سه‌شنبه

بزرگترین آبشار خاورمیانه در خوزستان

ایستگاه راه آهن تله زنگ

اگر از تهران به آبشار شوی می روید، می توانید از قطار معمولی تهران-اهواز استفاده کنید و در ایستگاه تله زنگ پیاده شوید. این ایستگاه سه ساعت بعد از ایستگاه دورود لرستان قرار دارد و پستی است که فقط قطارهای محلی و معمولی در آن توقف می کنند. معمولا قطارهای معمولی ساعت 1:30 صبح به ایستگاه تله زنگ می رسند و می توانید شب را در مسجد کنار ایستگاه قطار بگذرانید.

بهتر است بدانید این قطار قبل از رسیدن به تله زنگ در ایستگاه های زیادی مانند بیشه، سپیددشت، چم سنگر، ​​کیشور، تنگ هفت و تنگ پنج توقف می کند. در بهار و پاییز، این خط راه آهن دارای مناظر بی پایان زیبایی است که باعث می شود از پنجره به بیرون خیره شوید. این قطار در امتداد رودخانه خروشان سزار می رود و از تونل های طولانی و تپه های آسترانکوه می گذرد.

گزینه دیگر این است که با قطار محلی از شهر درود در استان لرستان به سمت تله زنگ بروید. این قطار ساعت دو بعد از ظهر از دورود به سمت اندیمشک حرکت می کند و بعد از ساعت چهار به ایستگاه تله زنگ می رسد. جالب است که این قطار هر جا که مسافر در طول مسیر توقف کند، توقف می کند.

با توجه به شرایط آب و هوایی آبشار شوی و راه سخت و طولانی برای رسیدن به آن، بهترین زمان برای بازدید از آبشار شوی اواخر اسفند و بهار به خصوص اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت است. شوی در این روزها هوای خنک و با طراوت دارد و طبیعت اطراف آن نیز سرسبز و دیدنی است.

بیشتر بخوانید  66٪ پیشرفت فیزیکی در برنامه کلی ساخت پایانه مرزی رازی هوی

بزرگترین آبشار خاورمیانه در خوزستان

محل

آبشار شوی در ارتفاعات روستای شوی سردشت دزفول قرار دارد. از نظر موقعیت جغرافیایی هم در مرز استان های خوزستان و لرستان قرار دارد. روستای شوی در صد کیلومتری شهر دزفول قرار دارد و طبیعت بسیار زیبا و دل انگیزی دارد. برای شروع باید از دزفول به منطقه شاهیون بروید.

در تابستان پیاده روی در هوای گرم دشوار است. میزان آب آبشار در تابستان کمتر می شود و نیش حشرات نیز آزاردهنده است. پس اواخر زمستان و اوایل بهار را برای رفتن به این مکان انتخاب کنید و سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید