مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

برنج باسماتی چه فرقی با انواع دیگر برنج دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


برنج باسماتی چیست و چه تفاوتی با برنج ایرانی دارد؟

برنج باسماتی، نوعی برنج که از آب های برفی هیمالیا تغذیه می شود، از برنج معمولی بلندتر و بزرگتر است. این برنج به رنگ نیمه مات و شفاف است و نسبت به سایر انواع برنج خوشمزه تر است. کلمه باسماتی در سانسکریت به معنای “عطر، معطر” است. به همین دلیل است که برنج باسماتی در یک کشور بسیار خاص حتی در کشور مادری خود شاهزاده شد که شرایط بسیار خاصی را می طلبد.
این نوع برنج کمیاب است، بنابراین استفاده از برنج ایرانی به خصوص برنج شمال ایران که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و در بسیاری از کشورها جزو پرفروش ترین هاست، توصیه می شود. برای سالیان متمادی، برنج باسماتی تنها سفره اشرافی در جنوب شرقی آسیا را زینت می داد. متأسفانه این نوع برنج در ایران به دلیل نیاز به شرایط اقلیمی خاصی قابل کشت نیست و به عنوان جایگزین می توان از برنج شمال ایران که در زمین مرغوب کشت می شود و به بهترین شکل فرآوری می شود استفاده کرد.
برنج باسماتی در آب و هوای معتدل با آب فراوان رشد می کند. برنج باسماتی بسته به شرایط جغرافیایی که در آن کشت می‌شود بین ماه‌های نوامبر تا ژانویه برداشت می‌شود، اما کاشت و برداشت برنج شمال بسیار آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. خرید برنج در شمال ایران به دلیل طعم مشابه در سایت های بین المللی مانند آمازون با استقبال زیادی روبرو می شود.


برنج باسماتی

برنج باسماتی مشابه نوع دیگری از برنج است که به آن برنج یاس می گویند، اما طعم ملایم تری دارد. برنج باسماتی که دو نوع سفید و قهوه ای دارد، نوعی برنج است که از نظر شاخص گلیسمی تعداد بسیار کمی دارد. به همین دلیل به لیست رژیم های غذایی اضافه می شود.
به برنجی نیز معروف است که هنگام پخت تا دو برابر اندازه آن کشیده می شود، البته این ویژگی در برنج شمالی نیز دیده می شود و از این منظر این دو برنج شبیه به هم هستند، از طرفی برنج باسماتی که پخته شده . نیاز به آب زیادی دارد اما برنج شمالی از این نظر یک قدم جلوتر از برنج باسماتی است. برنج شمال با وجود بلندی که دارد در زمان پخت آب کمتری دارد. بنابراین پخت برنج باسماتی به آب بیشتری نسبت به آب مصرفی هنگام تهیه برنج با برنج معمولی نیاز دارد. حتی اگر با آب فراوان پخته شود، دانه ها بعد از پخت زنده می مانند، اما این ویژگی در برنج شمالی دیده نمی شود، با خرید برنج شمالی، هم پخت راحت تری خواهید داشت و هم طعم بسیار خوبی خواهید داشت.
برنج باسماتی محصولی است که فقط در یک منطقه خاص می تواند رشد کند. و از آنجایی که این برنجی است که در هند رشد می کند، به سختی می توان آن را در هیچ جای دیگر جهان یافت. در حالی که خرید برنج شمال در بسیاری از نقاط کشور و جهان امکان پذیر است، برنج شمال یکی از برنج هایی است که به راحتی قابل کشت است.

بیشتر بخوانید  طریقه مصرف بلوط + خواص و عوارض میوه بلوط

برنج باسماتی غنی از ویتامین ها و ارزش غذایی خوبی است، زیرا در زمین های غنی از آب معدنی و ویتامین های هیمالیا رشد می کند:

در 100 گرم برنج باسماتی نپخته، 364 کالری، 0.40 گرم فیبر خام، 6.4 گرم پروتئین، 23 میلی گرم سدیم، 78.89 گرم کربوهیدرات، 115 میلی گرم پتاسیم، 1.29 گرم چربی، 28 میلی گرم در هرم آهن و 78.44 میلی گرم نشاسته. علاوه بر این، این نوع برنج که حاوی پنج برابر ویتامین E، دو برابر فیبر غذایی و سه برابر منیزیم نسبت به برنج سفید است، ارزش غذایی خود را هنگام پخت حفظ می کند.


فواید برنج باسماتی

نوعی برنج است که کمترین میزان شکر را دارد. به دلیل ارزش غذایی، برنجی است که برای کسانی که می خواهند وزن خود را افزایش دهند و به روشی سالم لاغر شوند باید مصرف کنند. در عین حال او باید در لیست ورزش های معمولی و ورزشکاران حرفه ای باشد. می توان آن را به راحتی قبل از فعالیت های ورزشی مبتنی بر عملکرد مصرف کرد، زیرا تولید سریع انرژی و انرژی طولانی مدت را برای بدن فراهم می کند.

برنج باسماتی چه فوایدی دارد؟

1. برنج باسماتی گلوتن ندارد. بنابراین سالم است و در مقایسه با انواع دیگر برنج هیچ اثر حساسیت زایی ندارد. بیماران مبتلا به سلیاک و افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن می توانند آن را مصرف کنند.

2. به لطف شاخص گلیسمی پایین، به تعادل قند خون کمک می کند.

3. دوباره با شاخص گلیسمی پایین، احساس سیری را برای مدت طولانی تری فراهم می کند.

بیشتر بخوانید  لیوان مارگاریتای خود را با این روش میوه ای کنید+طرز تهیه کوکتل مارگاریتا

4. از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

5. از آنجا که از کربوهیدرات های پیچیده تشکیل شده است که به جای کربوهیدرات های ساده سالم تر هستند، انرژی سریعتر و استقامت بیشتری را برای بدن فراهم می کند. بنابراین در تغذیه ورزشی ترجیح داده می شود.

6. مواد معدنی منیزیم و آهن موجود در آنها از سلامت قلب محافظت می کند.

7. به دلیل نشاسته بسیار کم آن نسبت به سایر انواع برنج بسیار سریعتر پخته می شود. بنابراین هضم را تسهیل می کند، در عملکرد سریع موثر است و از روده ها محافظت می کند.


برنج باسماتی چیست؟

برنج برداشت شده برای تولید برنج باسماتی در فصل جدید به مدت 45 روز قبل از فرآوری نگهداری می شود. به این ترتیب برنج که از ارزش غذایی ایده آلی برخوردار است از سراسر جهان به منطقه ای که در آن کشت می شود صادر می شود. ترکیه یکی از کشورهای واردکننده برنج باسماتی است. برنجی که در کارخانه های برنج دست نخورده الک و بسته بندی می شود با برندهای مختلف در بسیاری از بازارهای کشور توزیع می شود.

باید بخوانید:

طرز استفاده از برنج باسماتی

دستور العمل های زیادی برای این برنج خوشمزه و سالم وجود دارد.
در تهیه پلو از برنج باسماتی باید توجه داشت که نسبت به سایر برنج ها به آب بیشتری نیاز دارد، مخصوصاً در مقایسه با برنج شمالی حداقل دو برابر می تواند رشد کند و در دستور پخت باید به این نکته توجه شود. با بسیاری از ادویه ها سازگار است و طعم غذا را بهتر می کند.

بیشتر بخوانید  ۳۲ خاصیت باورنکردنی سرکه سیب برای سلامتی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *