مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

برنامه غذایی مناسب برای دوره ماهانه چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تقریباً همه زنان و دختران جوان در روزهای قبل از قاعدگی دچار درد و ناراحتی جسمی می‌شوند، اما دوری از این دردها و مشکلاتی مانند نفخ، حالت تهوع، احساس عصبانیت و غیره ممکن است دشوار نباشد.
پزشکان می گویند گاهی بد نیست هر طور که می خواهید بخورید، اما این بدان معنا نیست که اگر هوس شیرینی های بزرگ یا فست فود می کنید، به سراغ آن ها بروید، اما گاهی ناگهان میل شدیدی به خوردن مقداری غذای سالم پیدا می کنید. به عنوان مثال، هوس خوردن حبوبات (مانند عدس) یا هوس خوردن گوشت قرمز یا سفید، در این صورت بدن شما ممکن است راه حلی برای مشکلات مرتبط با این دوره ارائه دهد.

برنامه غذایی مناسب برای دوره ماهانه چیست؟

تقریباً همه زنان و دختران جوان در روزهای قبل از قاعدگی درد ونراحتی فیزیکی آنها می توانند آن را تحمل کنند، اما ممکن است دوری از این دردها و مشکلاتی مانند نفخ، حالت تهوع، احساس عصبانیت و غیره کار سختی نباشد.
پزشکان می گویند گاهی بد نیست هر طور که می خواهید بخورید، اما این بدان معنا نیست که اگر هوس شیرینی های بزرگ یا فست فود می کنید، به سراغ آن ها بروید، اما گاهی ناگهان میل شدیدی به خوردن مقداری غذای سالم پیدا می کنید. مثلا شما می خواهید لوبیا خوردن (مثلاً عدس) یا شهوت گوشت قرمز یا سفید کنید که در این صورت بدن شما می تواند راه حلی برای مشکلات مربوط به این دوران به شما ارائه دهد.

چرا گاهی اوقات هوس غذاهای خاصی می کنید؟
دکتر سرگئی آشروف، متخصص زنان در دانشگاه بالتیمور می گوید: «گاهی اوقات زنان و دختران جوان تمایل زیادی به خوردن عدس، گوشت قرمز، جگر یا اسفناج دارند. جالب توجه است، مطالعات نشان می دهد که این قسمت ممکن است مربوط به چرخه قاعدگی آنها باشد و ممکن است تلاشی از سوی بدن برای رفع مشکلات مرتبط با این دوره باشد.

بیشتر بخوانید  طبع کله پاچه چیست و هر قسمت آن با چه مزاجی سازگار است ؟

یک مطالعه گروهی از دانشگاه بالتیمور نشان می دهد که زنانی که از رژیم غذایی غنی از آهن استفاده می کنند، 30 تا 40 درصد کمتر از زنان دیگر در معرض ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هستند. در این مطالعه که در مدت 10 سال انجام شد، با بیش از 3000 زن و دختر جوان مصاحبه و رژیم غذایی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

این مطالعه نشان داد که زنان با سن، قد، وزن و BMI یکسان عادت‌های سیگار کشیدن دارند و از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند و حتی دریافت کلسیم یکسانی از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها دارند. گروهی که حدود 20 میلی گرم آهن در روز مصرف می کنند، مشکلات بسیار کمتری با PMS دارند. نسبت به گروهی که آهن مصرف نمی کنند.

Cornfleck گاهی اوقات مانند Profen عمل می کند!
اگر از آن دسته افرادی هستید که در روزهای قبل از قاعدگی دچار درد شدید و علائمی مانند نفخ و نفخ و عصبانیت این روزها می شوید، به دنبال غذاهای حاوی آهن فراوان باشید. شیر یا محصولات لبنی را می توانید در فروشگاه های غنی شده با آهن پیدا کنید. برخی از مواد غذایی نیز وجود دارند که می گویند “غنی شده با آهن” به معنای غنی شده با آهن.

همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است قبل از ظهر بیش از نیمی از مقدار مورد نظر آهن دریافت کنید. یک فنجان غلات کامل حل شده در یک لیوان شیر می تواند حدود 50 درصد از نیاز روزانه شما به آهن را برطرف کند. همچنین بدانید که یک بشقاب کورن فلکس غنی از آهن می تواند تا ۷۵ درصد از نیاز روزانه بدن شما به آهن را برطرف کند.

بیشتر بخوانید  درمان ناهنجاری های قدامی سر

چرا عدس یک غذای ایده آل برای خانم هاست؟
تنها یک فنجان عدس می تواند 40 درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین کند. عدس گروهی از غذاهایی است که از دیرباز به طعنه‌آمیز بودن آن شهرت داشته و در بسیاری از مکاتب طب سنتی در سراسر جهان به عنوان دارویی برای ضعف، بی‌حالی، خستگی و قاعدگی نامنظم در زنان استفاده می‌شود. می توانید عدس را یک روز در میان برای صبحانه یا ناهار بنوشید تا آهن مناسب وارد بدن شما شود. اما به خاطر داشته باشید که باید به خوردن سایر حبوبات در کنار عدس ادامه دهید زیرا حبوبات سرشار از مواد مغذی و مواد مغذی بدن هستند.

خانم ها از ملوان های زباله یاد می گیرند!
ملوان زباله را به خاطر دارید؟ این شخصیت کارتونی به یک دلیل عاشق اسفناج بود. اسفناج می تواند به بدن شما کمک کند. مطالعات گسترده در دانشگاه هاروارد نشان داده است که زنانی که حداقل سه بار در هفته اسفناج مصرف می کنند علائم کمتری در روزهای قبل از قاعدگی دارند. طبق مطالعه مرکز کنترل بیماری های کانادا، یک لیوان اسفناج بخارپز شده حاوی حدود 7 میلی گرم آهن است که به این معنی است که حدود یک سوم بدن یک زن جوان در روز به آهن نیاز دارد.

چرا آهن در این مورد خاص مسکن است؟
از یک طرف آهن به تولید هورمون سروتونین در بدن انسان کمک می کند و سروتونین یک واسطه شیمیایی است که بر کنترل خلق و خوی انسان تأثیر می گذارد و از طرف دیگر برخی از محققان به این نتیجه رسیده اند که می تواند باعث مشکلات پیش از قاعدگی شود. زنان و دختران دچار کمبود برخی هورمون ها یا مواد شیمیایی و واسطه های شیمیایی در بدن هستند.

بیشتر بخوانید  مهمترین نشانه های این عارضه کدام است؟

دکتر پاتریشیا چاکانوبدوویا، متخصص زنان و زایمان که یکی از متخصصان این مطالعه بود، می گوید: «مطالعات ما نشان داده است که اگر زنان به اندازه کافی آهن در روز مصرف کنند، سروتونین کافی ترشح می کنند. و این گونه علائم PMS در آنها کاهش می یابد… اما دکتر چاکانو توصیه خاصی هم برای شما دارد: «لطفا بلافاصله پس از مطالعه این مقاله از غذاهای غنی از آهن یا مکمل های آهن استفاده نکنید».

او باید مراقب باشد آهن زیاد باعث آهن زیاد در بدن شما می شود و تجمع آهن اضافی در بدن باعث ایجاد مشکل می شود، پس حتما با یک متخصص مشورت کنید و از نظر او به چه میزان آهن روزانه در رژیم غذایی یا «مکمل» نیاز دارد. . اما علاوه بر این که باید آهن کافی دریافت کنید، می توانید از نکات این مقاله برای کاهش شدت علائم و مشکلات در روزهای قبل از قاعدگی نیز استفاده کنید.

منبع: ایران شیرین


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *