مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

برف و طوفان سال 1350 سنگین ترین برف ایران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


برف 1350


زمستان 1350 هوا سردتر از همیشه بود. ایرانی ها در سال 1342 چنین سرمایی را تجربه کردند اما اینجا و آنجا! از اوایل بهمن ماه بارش برف در مناطق شمالی، مرکزی و غربی ایران آغاز شد و حدود 2 هفته ادامه داشت و ماجرا با تیتر یک روزنامه اطلاع رسانی آغاز شد: خدایا برف بسه! به شرح زیر است: رسید. دمای هوای زنجان به 24 درجه زیر صفر و دمای شهرکرد به 27 درجه زیر صفر رسید. دمای هوای فیروزکوه به منفی 36 درجه و خراسان به منفی 37 درجه رسید.

در سال 1350 مردم می گویند “سرما سیبری” آمده و برف را “دیو سفید” می نامند و می گویند “سردی است که استخوان ها را منجمد می کند” و معلوم می شود که “آب به زمین می ریزد تا زمین یخ نمی زند”!

روزنامه اطلاعات در مطلبی با عنوان «خورشید باید طلوع کند» نوشت: اتوبوسی با 30 مسافر در گردنه هجران تصادف کرد و مسافران آن جان خود را از دست دادند. به دلیل سرمای شدید هوا در تهران وضعیت بحرانی اعلام شده است. همچنین راه ارتباطی 3750 روستای آذربایجان قطع شد.

در دیگر نشریات این خبر آمده بود: «20 هزار نفر از اهالی 150 روستای کشور نیز در محاصره برف هستند. در شهرک های حمزه آباد و پیرانشهر 40 خانوار زیر بهمن مدفون شدند. 180 نفر در ارتفاعات گیلان ناپدید شدند … روستاهای … حوالی رضائیه بر اثر ریزش بهمن تخریب شد و اجساد 18 قربانی از زیر برف بیرون کشیده شد. 40 نفر از اهالی یکی از روستاهای سردشت بودند که در ریزش بهمن به خواب رفتند.

بیشتر بخوانید  مقدمه ای بر رشته علوم انتظامی


برف 1350

تلفات و خسارت برف 1350

چهار هزار نفر از اهالی روستای خضر استان سمیرم به مدت 20 روز متوالی در محاصره برف و کولاک قرار گرفتند و از وضعیت این گروه اطلاعی در دست نیست. در دسترس نیست…

در دامنه کوه عین علی تبریز، گروهی از سه کولی که در چادر زندگی می کردند، از سرما خشک شدند. در خراسان برف می بارد و به دلیل بارش برف محورهای فریمان، نیشابور، تربت حیدریه و تربت جام مسدود است. ارتباط تلفنی این شهرها با تهران قطع شده است…

27 ساعت از قطع برق شهرهای شهسوار و تنکابن می گذرد و کار حمام، نانوایی و سایر اماکنی که با برق سروکار دارند فلج شده است. در شهسوار چند پمپ آب به دلیل یخبندان شدید ترکید … بارش شدید برف، جاده شاهرود به گرگان را بسته و بیش از 100 دستگاه اتوبوس مسافربری، کامیون و خودرو را در جاده رها کرد … وزارت راه اعلام کرد که هراز. جاده بر اثر تصادف پاییز 4 بهمن “منطقه آبی بسته است، طول این بهمن ها 100 متر و ارتفاع آنها تا 25 متر است.”

در تهران اوضاع بهتر بود اما برف و سرما زندگی روزمره را به هم زد و به نوشته این روزنامه: «بارش ناگهانی برف همه شهروندان تهرانی را غافلگیر کرد. بارش برف توزیع مواد غذایی، امروز شیر و گوشت را تحت تاثیر قرار داد و تمامی کامیون های حامل شیر که هر روز در ساعات اولیه صبح شیر را به مغازه ها و لبنیات می رساندند، نتوانستند به موقع تحویل داده شوند. «بعد از شیر و گوشت، کمبود روغن در پایتخت به وجود آمد و روغن فروشان دوره گرد، بنا به درخواست، فقط برای مشتریان همیشگی خود روغن می خریدند.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن فروشگاه زنجیره ای خانه و کاشانه شعبه شهرکرد


برف دهه 50

برف شمال در سال 1350

به گزارش روزنامه کیهان، نتیجه اختلال در توزیع مواد غذایی این است: «در شمیران و برخی از نقاط شمال شهر گوشت تازه هر کیلوگرم تا ۱۴۰ ریال و گوشت مرغ که قبلا باشد 25 ریال، حبوبات 1 و 5 فروخته می شود و سبزی که معمولاً برای آش استفاده می شود، کم و بیش گران است. کیلویی 60 ریال.

و این هم یک گزارش دیگر: برف امروز نیز مانند هر روز دیگر بر تعداد قربانیان افزوده است تا جایی که 60 درصد از بیماران بستری در اورژانس بیمارستان ها بر اثر لیز خوردن و سقوط دچار شکستگی استخوان شده اند. وی گفت: دمای هوای تهران امشب به 8 درجه زیر صفر می رسد. کشتارگاه ها، سبزی، میوه و تره بار که از مراکز تجاری تهران محسوب می شوند، امروز تعطیل شدند، زیرا همه سبزی ها زیر برف بود و چیزی برای فروش وجود نداشت. به دلیل بارش شدید برف در تهران، باند فرودگاه مهرآباد امروز لغزنده بود و هواپیماها نتوانستند به زمین بنشینند. به همین دلیل است که به خلبانانی که بر فراز آسمان تهران پرواز می کردند، از برج مراقبت گفتند که در فرودگاه کشور دیگری روی زمین بنشینند تا باند فرودگاه را آماده کنند.


برف 1350

برف و طوفان در سال 1350 در ایران

اطلاعات کامل و دقیقی از برف و طوفان در زمستان 1350 وجود نداشت، اما تحقیقات دقیق تری بعداً انجام شد و طبق گزارش های منتشر شده از آن سال، تعداد کشته شدگان بیش از 4000 نفر برآورد شد. همچنین تخمین زده می شود که تعدادی از روستاهای ایران در آن سال به دلیل دفن برف و مرگ و میر احتمالی از روی نقشه حذف شدند. «این روستاها در ولایات مختلف بوده و به نظر می رسد که ساکنان و روستا در همان سال ناپدید شده اند. چون روستاها کوهستانی بودند و نام و نشانی زیادی در آن نیست. به خصوص که برف در برخی مناطق بسیار فراوان بود و دیر ذوب شد. «مثلاً برف در برخی گردنه های صعب العبور ماندگار نشد و تا اردیبهشت و خرداد سال آینده آب شد.

بیشتر بخوانید  ریشه، فراوانی و نام های مشابه به نام علی

خلاصه اینطور بود برف و طوفان در سال 1350 خورشیدی در ایران به مرگبارترین سرما و طوفان برف جهان در کتاب رکوردهای گینس تبدیل شده است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *