بررسی سیاست خارجی دولت روحانی



حجت الاسلام “حسن روحانی” مسئولیت اجرایی کشور را در انتخابات سال 2013 به عهده گرفت در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین فشار بین المللی قرار داشت. شش قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکومتی علیه ایران منجر به اجماع بین المللی علیه تهران شده است. در همان زمان ، غرب با حمایت بین المللی ، حتی از یک پیچ از تأسیسات هسته ای ایران خودداری کرد و در معرض خطر جنگ بود.

در این سال ، مردم به کاندیدایی برای تغییر وضعیت موجود رای دادند که باعث بهبود چهره ایران در جهان و کاهش فشار سیاسی و اقتصادی بر مردم می شود. بنابراین ، از سال 1392 ، با روی کار آمدن دولت احتیاط و امید ، تغییر روشنی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایجاد شده است و این احیای روابط با کشورهای همسایه ، منطقه ای و فرامنطقه ای است. آغاز مذاکرات هسته ای در اکتبر همان سال و دستیابی به توافق پس از 22 ماه مذاکرات فشرده سرانجام برجام را ایجاد کرد ، به طوری که ژوئیه 2015 پایان یک دهه اختلافات هسته ای خواهد بود. توافقی که در ژانویه همان سال وارد فاز عملیاتی شد و در ابتدای کار خوش درخشید.

همانطور که انتظار می رفت ، برجام در ابتدا با گشایش های زیادی در زمینه های مختلف ، به ویژه در زمینه اقتصادی همراه بود. اروپایی ها که در دولت دهم در سنگرهای ایالات متحده بودند و تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کردند ، پس از آن پیشگام روابط با تهران شدند ، از این رو حرکت هیئت های سیاسی و اقتصادی ، که همزمان با هسته ای مهم بود گفتگوها ، او با جدیت و سرعت بیشتری از برجام ادامه داد. در سفر حسن روحانی رئیس جمهور به برخی از کشورهای اتحادیه اروپا ، تعدادی از اسناد همکاری از جمله 30 توافق نامه همکاری به ارزش تقریبی 51 میلیارد دلار بین ایران و فرانسه و ایتالیا امضا شد.

بیشتر بخوانید  زمان قطعی واریز سود سهام عدالت مشخص شد

علاوه بر این ، روزنه هایی برای صادرات نفت و روغن وجود داشت. افزایش صادرات نفت از 700000 بشکه در روز در زمان تحریم ها به حدود 2.8 میلیون بشکه در روز ، افزایش صادرات محصولات و کالاهای غیر نفتی ، دستیابی به تراز تجاری مثبت ، نوسازی زمین ، هوا (توافق با ایرباس و بوئینگ) و نیروی دریایی ، رفع محدودیت در معاملات بانکی ، حاکمیت قانون و شفافیت مالی و لغو کارگزاران تحریم از جمله این نتایج بود. با ورود دونالد ترامپ ، رئیس جمهور مبارز و مخرب آمریکا به کاخ سفید و فشار حداکثر وی بر تهران ، این معاملات متوقف شد.

در ابتدای اجرای برجام ، ایران به شرایطی رسید که نه تنها گلوگاه های اقتصادی برداشته شد ، بلکه ایران هسته ای نیز مورد قبول جهانیان قرار گرفت و کشورمان از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارج شد. در نتیجه ، دیگر دشمنان دیگر نمی توانستند تهران را تهدیدی برای امنیت منطقه ای و بین المللی ارزیابی کنند و یک حمله جهانی انجام دهند.

6 مه 2016 اگرچه ترامپ ایالات متحده را از شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف و تحریم های ایران را دوباره برقرار کرد ، اما نتوانست به توافق جهانی علیه ایران دست یابد. در نتیجه ، بسیاری از اوقات که نمایندگان کشور می خواستند ماشه را فعال کنند ، شورای امنیت را دست خالی ترک می کردند تا ترامپ حتی متحدان قدیمی اروپایی خود را پیدا نکند.

به دنبال خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل و ناتوانی سه جانبه اروپا در اجرای سازوکارهای مالی مانند SPV و Instax ، تهران در تلاش است روابط خود را با شرق گسترش دهد زیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد به مذاکره در مورد توافق استراتژیک ادامه می دهد و چین یکی از این موارد بود.

بیشتر بخوانید  غوغای بهنوش طباطبایی با لباس جدیدش

در دولت های روحانی ، به ویژه دولت دوم وی ، تلاش شد تا دو دیدگاه “نگاه به شرق” و “نگاه به غرب” تعدیل شود و یک نگاه “میانی” به جهان شکل گیرد. نمایی که بر حفظ تعادل در نگاه به غرب و شرق تأکید دارد. در این رویکرد ، دولت همزمان ، با توجه به حفظ عزت ، اقتدار و استقلال کشور ، در حال توسعه همکاری با دو طرف جهان است. از این منظر ، در جهانی که اوضاع دو قطبی جنگ سرد کم رنگ شده است ، ارائه نسخه ای از جهت گیری اساسی به غرب یا شرق در سیاست خارجی مثر نیست.

علاوه بر نگاه متعادل به شرق و غرب ، کارمندان دولت ، به ویژه شخص رئیس جمهور ، دیدگاه ویژه ای نسبت به کشورهای همسایه و منطقه داشتند که گواه آن ایده ابتکار صلح هرمز در مجمع عمومی سازمان ملل است. طرحی که در آن علاوه بر کشورهای منطقه ، از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد دعوت شده بود تا در یک گفتگوی جمعی برای دستیابی به صلح پایدار و پایدار شرکت کنند.

در آن سالها ، حتی در لحظه حساس خروج دونالد ترامپ از برجام و تلاش برای رسیدن به اجماع علیه ایران در منطقه و جهان ، از نفوذ و نقش تهران در صحنه منطقه ای و فرامنطقه ای کاسته نشد ؛ ایران نه تنها هنوز یک بازیگر پویا در منطقه بود ، بلکه حتی توانست بارها ونزوئلا را در نزدیکی ایالات متحده تغذیه کند.

با این وجود ، با توجه به مسائل منطقه ای ، روابط تهران و ریاض از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در طول سالها روابط متغیرهای مختلفی از جمله حمله به ائتلاف سعودی در یمن ، سیاست های ضد رژیم آل سعود ، حادثه منا ، حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد و … تحت تأثیر قرار گرفته است. .

بیشتر بخوانید  قیمت دستگاه تزریق پلاستیک رو به افزایش است

در ماه های اخیر ، به موازات اقدامات رو به جلو برای احیای برجام در دولت بایدن ، شاهد لحن آشتی جویانه آل سعود در روابط با ایران بودیم و سخنگوی دولت از پیشرفت گفتگوهای دو کشور چند روز پیش خبر داد. تا آخرین روزهای دولت دوازدهم تمدید شد.

دیدگاهتان را بنویسید