بررسی تاثیر مصرف ب کمپلکس بر رشد و جلوگیری از ریزش مو



ویتامین های تشکیل دهنده ب کمپلکس چیست ؟


1. ویتامین B1 یا تیامین


نقش: ویتامین B1 ضد استرس، محافظت کننده از سیستم ایمنی بدن می باشد.


2. ویتامین B2 یا ریبوفلاوین


نقش: ویتامین B2 آنتی اکسیدان و ضد رادیکال آزاد بوده، خواص ضد پیری و ضد سرطان، کمک به تولید سلول های قرمز خون، کمک به اختلال ریزش مو می نماید.


3. ویتامین B3 یا نیاسین


نقش: ویتامین B3 کمک به بهبود گردش خون، افزایش سطح کلسترول خوب، بهبود خواب می نماید.


4. ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک


نقش: ویتامین B5 به تولید هورمون تستوسترون می پردازد.


5. ویتامین B6 یا پیریدوکسین


نقش: ویتامین B6 تنظیم کننده سطح هورمون هموسیستئین، کمبود آن سبب بروز التهاب و بروز مشکلات عصبی می گردد. همچنین این ویتامین کمک به ترشح هورمون های تقویت کننده روحیه می کند.


6. ویتامین B7 یا بیوتین


نقش: ویتامین B7 مختص زیبایی، کنترل کننده قند خون، سبب حفظ سلامت پوست و ناخن


7. ویتامین B12 یا کوبالامین


نقش: ویتامین B12 کمک به تولید سلول های قرمز خون و کمبود آن سبب از دست دادن حافظه و اختلالات شناختی می گردد.


درمان ریزش مو







ب کمپلکس و ریزش مو


ویتامین B کمپلکس مجموعه ای از ۸ ویتامین بوده که مورد نیاز بدن است. این ویتامین ها در کمک به متابولیزه کردن کربوهیدرات، پروتئین و چربی به انرژی، تنظیم اشتها، حمایت از سلامت چشم ها، ساخت سلول های قرمز خون و حفظ سلامت پوست نقش دارند.


اگرچه ویتامین های گروه B تاثیر مستقیمی بر سلامت مو ندارند، اما کمبود هر یک از ویتامین های این گروه منجر به ریزش مو خواهد شد. بنابراین در مورد رژیم غذایی مرتبط با ریزش مو با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید  فواید بی نظیر و جالب گلاب برای پوست صورت


کمبود ریبوفلاوین


ریبوفلاوین برای کمک به حفظ سلامت و استحکام پوست مورد نیاز است. کمبود ریبوفلاوین ممکن است منجر به ریزش مو در افراد شود. از منابع غذایی خوب این ویتامین می توان به تخم مرغ، سبزیجات برگی، حبوبات از جمله عدس و نخود، شیر و فرآورده های غلات غنی شده اشاره کرد.


اطمینان از دریافت این موادغذایی از طریق رژیم روزانه ممکن است در کاهش خطر کمبود و همچنین ریزش مو موثر باشد.



کمبود بیوتین


یکی از علائم کمبود بیوتین ریزش مو است. مصرف سفیده تخم مرغ به صورت خام موجب کمبود این ویتامین می شود، زیرا پروتئین موجود در سفیده ی تخم مرغ با اتصال به بیوتین از جذب آن جلوگیری می کند. از موادغذایی حاوی بیوتین می توان به زرده تخم مرغ، شیر، سبزیجات، غلات و مخمر نان اشاره کرد.



کمبود ویتامین B6


کمبود ویتامین B6 می تواند عامل مشکلات پوستی از جمله درماتیت باشد که ممکن است منجر به ریزش مو شود. استفاده از غلات کامل، سبزیجات برگ سبز، حبوبات و گوشت در رژیم غذایی می تواند به دریافت کافی ویتامین B6 برای کاهش خطر کمبود این ویتامین کمک کند.



در مصرف مکمل ها زیاده روی نکنید


هر چند ویتامین های گروه B برای سلامتی اهمیت دارند، اما در صورتی که هدف شما کاهش ریزش مو است، مصرف زیاد این ویتامین ها ضرورتی ندارد. براساس مطالعه منتشر شده در مجله درماتولوژی تجربی و بالینی در ایالات متحده، دریافت میزان بسیار زیاد مکمل های غذایی حتی ممکن است منجر به از دست دادن موهای بیشتری شود، به طوری که توصیه می شود از مکمل ها فقط در صورت تشخیص کمبود ویتامین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  یکی از نشانه های سلامتی ، شادابی مو


همچنین پیروی از یک رژیم غذایی متعادل با میزان کالری و پروتئین کافی برای سلامت عمومی و سلامت موها ضروری است.


مکمل های ب کمپلکس


انواع مختلفی از مکمل های ب کمپلکس به شکل کپسول و قرص توسط شرکت های مختلف تولید و عرضه می شوند در این قسمت به بررسی نمونه های رایج که در داروخانه های ایران موجود می باشند و بیشتر توسط پزشکان تجویز می گردند می پردازیم (به توصیه دکتر دانیال نصیر زاده):


  1. قرص ب کمپلکس شرکت باکاناسان (Bakanasan): این محصول ساخت کشور آلمان است و مقدار ویتامین های ب موجود در هر قرص آن برابر با مقدار نیاز روزانه یک فرد بالغ (RDA-Recommended Dietary Allowance) است، از این رو مصرف آن برای اکثر افراد مناسب است چون حاوی مقدار کمی از ویتامین های ب کمپلکس می باشد.دوره معمول مصرف این قرص جهت کمک به تامین ویتامین های ب 3 ماه و روزانه 2 قرص می باشد یک عدد همراه با صبحانه و یک عدد همراه با ناهار. این قرص ب کمپلکس برای کسانی که دچار کمبود ویتامین ب 12 می باشند مناسب نیست زیرا تنها حاوی 1 میکروگرم ویتامین ب 12 است که مقدار بسیار ناچیزی است.

  2. کپسول ب کمپلکس شرکت یورو ویتال (Eurho Vital): این محصول نیز ساخت کشور آلمان است، مقدار ویتامین های ب کمپلکس موجود در آن به طور قابل توجهی بیشتر از قرص باکاناسان و از مقدار نیاز روزانه یک فرد بالغ نیز بیشتر است و مکملی مناسب برای کسانی است که دچار کمبود ویتامین های گروه ب می باشند. طریقه مصرف آن روزانه یک کپسول بعد از غذا است و دوره مصرف معمول آن 2 ماه می باشد.

  3. قرص بالانس ب کمپلکس شرکت نوتری فورس (Nutri Force): این محصول تولید کشور آمریکا است و حاوی ویتامین های ب به میزان توصیه شده برای یک فرد بالغ در روز می باشد. دوره معمول مصرف قرص نوتری فورس روزانه یک عدد به مدت 3 ماه می باشد. ویتامین های ب جز ویتامین های محلول در آب می باشند و مازاد آن ها از طریق ادرار به راحتی دفع می شود اما همواره قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی حتما با پزشک خود مشورت نمایید.


نکته ها


  1. مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند موجب ریزش مو شود.

  2. ویتامین B یکی از مهم ترین ویتامین ها برای رشد مو است.

  3. ویتامین C بهترین اثر را زمانی که از طریق رژیم غذایی به دست آمده باشد دارد.

  4. مصرف ویتامین E برای داشتن پوست و موی سالم ضروری است، اما مصرف بیش از اندازه ویتامین E سرعت ریزش مو را افزایش می دهد. خوردن سیر تازه به صورت روزانه برای جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری های پوستی موثر است و خاصیت فراوان برای پوست و مو دارد.

  5. در نهایت، شما باید درک کنید که ویتامین ها به تنهایی از ریزش مو جلوگیری نمی کند. ترکیبی از یک رژیم غذایی سالم، کاهش استرس، ورزش و مراقبت از مو همه باید در مبارزه با ریزش مو استفاده می شود.


بیشتر بخوانید:


موارد مصرف قرص بیوتین برای سلامتی و درمان ریزش مو


درمان قطعی ریزش مو


ریزش مو و ۶ روش درمان ریزش مو


معرفی نمونه های برتر شامپو ضد ریزش مو


بیشتر بخوانید  آموزش فر کردن مو به همراه آرایش مو در خانه ( تصویری )

دیدگاهتان را بنویسید