مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بررسی تأثیر شگفت انگیز شنا بر سلامت بدن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



فواید شنا برای سلامتی


شنا کردن مانند سایر ورزش‌های دیگر برای بدن بسیار مفید و موثر است. امروزه اکثر پزشکان برای بیماران خود پیاده‌ روی و راه‌ رفتن در آب استخر را تجویز می‌کنند. طی تحقیقات مختلف فواید استخر برای سلامت بدن اثبات شده است.


1. شنا و تقویت ریه‌ها


ورزش شنا به دلیل انجام تمرینات تنفسی و هماهنگی تنفس در حرکات بر سلامت ریه‌ها بسیار مؤثر بوده و موجب تقویت آن‌ها می‌شود. شنا موجب افزایش ظرفیت ریه شده و مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد. منظور از ظرفیت ریه، میزان حجم هوایی است که ریه‌ها می‌توانند در خود ذخیره نمایند.


2. شنا و بهبود گردش خون


شنا به بهبود جریان خون کمک نموده و در نتیجه از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. بهبود جریان خون موجب رسیدن اکسیژن و مواد مورد نیاز سلول‌ها شده و بر سلامت بدن بسیار مؤثر است.


3. شنا و سلامت قلب و عروق


شنا با تقویت ریه و بهبود جریان گردش خون برای قلب نیز بسیار مفید بوده و ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی مانند حملات قلبی را کاهش می‌ دهد. همچنین شنا باعث افزایش قدرت ماهیچه‌های قلب می‌شود.


4. شنا و افزایش استقامت و قدرت عضلات


کنترل تنفس و افزایش حجم ریه موجب استقامت بدن می‌شود. شنا اکثر عضلات بدن را به حرکت درآورده و موجب تقویت آن‌ها می‌شود.


5. شنا و افزایش انعطاف پذیری


با توجه به اینکه فرد در آب وزن کمتری را احساس می‌کند راحت‌تر حرکات مختلف را انجام داده در نتیجه انعطاف پذیری بدن بیشتر می‌شود.


6. شنا و کمک به دوندگان


شنا با تقویت ریه‌ها باعث افزایش استقامت بدن شده و برای دوندگان بسیار مفید است. شنا کمک می‌کند که بعد از کیلومتر‌ها دویدن از نفس نیفتید و همچنان ادامه دهید. همچنین شنا با تقویت عضلات باسن، پشت پا، میان تنه و شانه‌ها برای دوندگان بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید  این روش ها دوره سرماخوردگی را کوتاه می کند


7. شنا و کمک به کاهش وزن


یکی از بهترین ورزش‌ها برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند شنا است. با توجه به اینکه شنا یک ورزش هوازی است موجب سوزاندن کالری شده و با درگیر نمودن اعضای مختلف بدن به تناسب اندام کمک می‌کند.


8. شنا و کاهش استرس


سبک زندگی این روزها، استرس و فشار روحی زیادی را به همراه دارد. علاوه بر اینکه شنا همانند دیگر ورزش‌ها با افزایش ترشح اندورفین در کاهش استرس اثرگذار است، خود آب نیز به داشتن احساسی خوب کمک می‌کند. قرار گرفتن در آب، اطلاعات حسی‌ ای که بدن را محاصره کرده، کم نموده و احساس آرامش را در پی دارد.


9. همه می‌ توانند شنا کنند


ورزش شنا هیچ گونه محدودیت جسمی یا سنی ندارد. همه افراد با هر سن و سالی می‌توانند این ورزش را انجام دهند از کودکان خردسال گرفته تا افراد مسن. افرادی که آسیب جسمی دیده اند، خانم‌ های باردار یا کسانی که تازه مادر شده اند، یا یک قهرمان ورزشی همه می‌توانند از این تمرین ورزشی عالی بهره ببرند.


10. با شنا کردن جوان بمانید


تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که به طور مرتب شنا می‌کنند، از لحاظ زیستی ۲۰ سال کوچکتر هستند. شنا بر فشار خون، سطح کلسترول، عملکرد قلبی عروقی، سلامت سیستم عصبی مرکزی، عملکرد شناختی و توده عضلانی تاثیر مثبت داشته و موجب جوانی جسم می‌شود.


ورزش شنا از پیر شدن شما پیشگیری می‌کند و یکی از بهترین ورزش‌های شناخته شده است شما در هر گوشه‌ای می‌توانید آن را پیدا کنید.


11. شنا و انعطاف‌پذیری بالای بدن


با گذر زمان و افزایش سن از انعطاف‌پذیری بدن نیز کاسته می‌شود و همین مسئله موجب می‌گردد که شما دچار بیماری شوید و بهترین شیوه برای این کار شنا کردن است. در زمان شنا کردن نقاطی از بدن شما نظیر گردن، پا و پشت شما به حرکت در می‌آید و این کار به مرور زمان موجب انعطاف‌پذیری بیشتر شما می‌گردد.

بیشتر بخوانید  خواص و مضرات گیاه ریش بز در طب سنتی


12. شنا مناسب برای بیماران مبتلا به آسم


استخرهای سرپوشیده بهترین مکان برای افراد مبتلا به آسم است. بنابراین با تمرینات تنفسی مربوط با این ورزش مثل نگه‌ داشتن نفس، می‌تواند کمک بسیاری به شما کند تا حجم ریه‌هایتان را افزایش دهد تا روی مسیر نفس کشیدن‌تان کنترل داشته باشید.


در بعضی از مطالعات نشان داده شده است که شنا می‌تواند خطر ابتلا به آسم را به دلیل وجود مواد شیمیایی استفاده شده برای نظافت استخرها افزایش دهد. هنگامی که مبتلا به آسم هستید با پزشک خود در خصوص خطرات شنا آشنا شوید.


13. شنا مفید برای افراد مبتلا به MS


شنا برای بیماران ام اس بسیار مفید است، از این رو بیماران ام اس باید از فواید استخر بهره‎ی کافی را ببرند. وجود آب موجب می‌گردد که دست و پاها شناور باشند و از آن‌ها در هنگام ورزش محافظت می‌کند. همچنین شنا کردن تمامی علائمی مانند خستگی، افسردگی و ناتوانی را در افراد از بین می‌برد.


14. شنا و کاهش خطر ابتلا به دیابت


ورزش های هوازی و به خصوص شنا، خطر ابتلا به بیماری دیابت را کم می کند. در یک مطالعه معلوم شد مردان با سوزاندن ۵۰۰ کالری در هفته توسط ورزش هوازی، میزان خطر ابتلا به دیابت را تا ۶ درصد در خودشان کم کردند.


فقط با انجام ۳۰ دقیقه (نیم ساعت) شنای قورباغه به میزان ۳ بار در هفته، می توانید ۹۰۰ کالری انرژی بسوزانید که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیشتر از ۱۰ درصد کم می کند


یک مطالعه روی زنان نیز نشان داد، فقط یک بار در هفته انجام ورزش شدید شنا، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا ۱۶ درصد نسبت به زنان غیرفعال کاهش داد.


اگر مبتلا به دیابت نوع یک باشید، ورزش شنا به علت هوازی بودن، حساسیت انسولینی را در شما افزایش و در نتیجه قند خون را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  علت آب آوردن ریه چیست؟ آیا قابل درمان است؟


انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند بیماران دیابتی باید هر هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش (حداقل ۳ روز در هفته) با شدت متوسط مثل شنا انجام دهند تا میزان قند خون را بهتر کنترل کنند.


تاثیر شنا بر سلامتی


نکات قابل توجه برای شنا و استخر


  1. هنگام مبتلا شدن به اسهال از شنا کردن خودداری کنید. به ویژه کودکانی که هنوز پوشک می‎شوند. زیرا ممکن است زمانی که وارد آب می‌شوند محیط را آلوده کنند و باعث بیماری شدن دیگران شوند.

  2. قبل از ورود به استخر، خوب دوش بگیرید و بدن خود را بشویید.

  3. بعد از شنا کردن نیز دوش بگیرید.

  4. دست‌های خود را با آب و صابون، پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی خوب بشویید.

  5. کودکان خود را هنگامی که به استخر می‌آورید، هر یک ساعت یکبار به دستشویی ببرید.

  6. از عوض کردن پوشک کودک خود در محیط استخر اکیدا خودداری کنید.

  7. مراقب باشید آب استخر وارد دهانتان نشود.

  8. پیش از ورود به استخر پاهای خود را داخل حوضچه‌ی کلر کنید.

  9. حتما قبل از ورود به استخر مثانه‌ی خود را تخلیه کنید.

  10. از هر گونه خارج نمودن ترشحات بینی، تف کردن، مضمضه کردن آب دهان و… پرهیز کنید.

  11. در زمان شنا کردن خلط گلوی خود را به درون آب استخر نریزید. در صورتی که مبتلا به بیماری‌های عفونی از جمله خلط‌ عفونی هستید لطفا به استخر نروید.

  12. چنانچه بیماری پوستی نظیر بیماری‌های قارچی دارید، به هیچ عنوان به استخر عمومی نروید.


بیشتر بخوانید:


رابطه استخر و لاغری : فواید حیرت انگیز استخر و شنا کردن در لاغری و …


تاثیرات دویدن در آب بر روی متابولیسم و سلامتی بدن


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *