مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

برداشتن براکت ارتودنسی چگونه انجام می شود ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



چگونگی و آمادگی قبل از برداشتن ارتودنسی


به گزارش دلگرم : احتمالا شما قرار ملاقاتی با متخصصتان تنظیم خواهیدکرد تا درنهایت ارتودنسی خود(یا کودکتان) را بردارید. آگاه باشید که ممکن است دلایل خوبی برای به تعویق انداختن برداشتن ارتودنسی وجود داشته باشد. برای مثال، اگر دندان‌هایتان به‌خوبی جابجا نشده باشند، یا جایجایی‌شان پیچیده به نظر برسد، متخصص ارتودنسی‌تان ممکن است بخواهد تا چندین هفته، کارهارا به عقب بیندازد. سازگار و انعطاف‌پذیر باشید.


قبل از قرار ملاقات با پزشک، مطمئن شوید که می‌توانید از پس مراقبت‌های دندانی بربیایید. اینکه دندان‌هایتان بدون ارتودنسی چه ظاهری خواهندداشت، بستگی زیادی به این دارد که چقدر خوب توانسته‌اید مراقبت‌های دندانی را در زمان وجود ارتودنسی انجام دهید! زردشدن دندان‌ها و پدیدارشدن لکه روی آن‌ها حین استفاده از ارتودنسی شایع است و نیز بعد از برداشتن براکت، مشخص‌ترند.


تمیز نگه داشتن دهان به فرایند برداشتن ارتودنسی کمک می‌کند.درنهایت، کمی احساس فخرفروشی می‌کنید! با ارتودنسی، از خودتان با نام “قبل” سلفی بگیرید و تا بتوانید آن را با تصویر”بعد” که بعدا می‌گیرید مقایسه کنید.


نحوه درآوردن براکت ارتودنسی


درآوردن براکت ارتودنسی


پروسه برداشتن ارتودنسی


برداشتن براکت به تنهایی فقط چند دقیقه طول خواهد کشید. درهرحال، کل وقت برای برداشتن ارتودنسی 1ساعت یا بیشتر است. مراحل برداشتن براکت عبارتند از:


برداشتن براکت


با استفاده از سیم‌چین مخصوص، متخصص ارتودنسی می‌تواند براکت‌های فرد را با فشار دادن تا زمانی که از دندان جدا شوند، بِبُرد. ممکن است مقداری احساس فشار و ناراحتی کنید اما فرایند دردناکی نیست و نیازی به بی‌حسی ندارد. کمی صدای شکستن می‌شنوید و ممکن است حس کنید که دندانتان لق شده یا از جایش درآمده اما در حقیقتبه خاطر شکستن و جدا شدن براکت از دندان است و بنابراین نمی‌خواهد بترسید.


تراشیدن چسب باقی مانده


برای تراشیدن زیادی آماده باشید. چسبی که براکت‌ها را در محل خودشان نگه می‌دارد، ممکن است هنوز به دندان چسبیده باشد. متخصص ارتودنسی‌تان می‌خواهد همه‌اش را بردارد تا مطمئن شود که هیچ قطعه‌ای باقی نمانده که بر کیفیت قالب ریتینر تاثیر گذارد.


این کار همه جا، می‌تواند چندین دقیقه تا نیم ساعت بسته به این که چقدر چسب باقی مانده، طول بکشد. انتظار می‌رود که کمی احساس کنید لثه یا دندانتان حساس شده. هم‌چنین، لثه‌هایتان ممکن است حین این کار خونریزی کند.

بیشتر بخوانید  معرفی انواع بیسکویت مناسب برای پذیرایی در مهمانی ها و جشن ها


ساخت ارتودنسی


اغلب، متخصصان ارتودنسی قالب‌های ریتینر را همان روزی می‌سازند که ارتودنسی را برمی‌دارند. درهرحال، متخصص ارتودنسی‌تان ممکن است قالب ریتینر را یک هفته قبل از اینکه ارتودنسی را بردارید، بسازد؛ بسته به نوع ریتینری که می‌خواهید.


به راحتی می‌فهمید که طی این پروسه قالبی که از دندان‌هایتان ساخته می‌شود قبل از استفاده از ارتودنسی است. انتظار می‌رود که ماده قالب باعث شود کمی احساس عجیبی کنید؛ درهرحال، باعث حساسیت دندا‌ن‌های جدید آزاد می‌شود.


در برخی موارد، ممکن است ریتینر فیکس دریافت کنید که نصب آن دائمی است. یک سیم فلزی پشت دندان قرار می‌گیرد-همان طور که با ارتودنسی زبانی است- و آن‌ها را در جایشان حفظ می‌کند. برخی افراد می‌دانسته‌اند که باید آن را برای دهه ها حفظ کنند درحالی که سایرین ممکن است بخواهند ریتینر را بعد از چندین سال بردارند.


اگر متخصص ارتودنسی‌تان ریتینر دائمی را برایتان برگزیند، سیم بعد از برداشتن براکت‌ها و قبل از برداشتن قالب به دندان‌هایتان متصل خواهدشد.درست است- احتمالا یاد خواهید گرفت که چگونه از ریتینر موقت ،به خصوص طی ماه‌های اول، روی ریتینر فیکس‌شده استفاده کنید.


توصیه متخصص ارتودنسی درباره ریتینر


در کل، نیاز خواهید داشت که از توصیه‌های متخصصتان درباره ریتینر استفاده کنید. یکسری راهنمایی‌های کلی وجود دارند که باید دنبال کنید:


1. مراقب ریتینر خود باشید. بیشتر ریتینر ها قالبی هستند و ساختشان گران است. اگر ریتینرتان گم شد یا شکست، اساسا هزینه‌تان زیاد می‌شود.


2. ریتینر خود را خوب و در دفعات زیادی تمیز کنید. یک ریتینر درست مثل سطوح دهانتان می‌تواند جایگاهی برای رشد باکتری‌ها باشد.


3. مطمئن شوید که آن را از هرگونه غذایی پاک می‌کنید. حداقل دوبار در روز سطوح آن را به خوبی مسواک بزنید.


4. تا آن جا که می‌توانید از آن استفاده کنید. استفاده زیاد از ریتینرتان آسیبی به شما نمی‌زند. اما استفاده از آن کمتر از میزان توصیه شده،

بیشتر بخوانید  لاغری و کاهش وزن با گارسینیا کامبوجیا


5. باعث می‌شود دندان‌هایتان از محورشان خارج شوند. بنابراین تلاش کنید که تا آن جا که می‌توانید به استفاده از آن عادت کنید.


انتظاراتی که بعد از ارتودنسی اتفاق افتاده‌اند


سریعا بعد از برداشتن ارتودنسی، دهانتان ممکن است کمی عجیب به نظر برسد و احساس خاصی داشته‌باشید. عوارض جانبی مشخص بعد از برداشتن ارتودنسی کاملا عادی هستند.


دندان‌های حساس


همان طور که اشاره شد، ممکن است بعد از برداشتن ارتودنسی، احساس کنید دندان‌هایتان حساس شده. به منظور کاهش هرگونه درد، از خوردن غذاهایی که فشار زیادی بر دندان‌هایتان وارد می‌کنند و نیاز به استفاده از مسکن می‌شود، اجتناب کنید.


همان طور که دهانتان سازگار می‌شود، حساسیت آن نیز خودبه خود بر طرف خواهدشد. متاسفانه، شما بایدحداقل برای مدت کوتاهی، از خوردن بسیاری غذاهایی که قبلا می‌خورده‌اید، دوری کنید. این غذاها شامل غذاهای جویدنی، چسبنده و سفت است.


لثه‌های متورم بعد از ارتودنسی


اگر متخصص ارتودنسی‌تان مجلور است برای از بین بردن چسب باقی مانده، لثه‌ها را بخراشاند، ممکن است کمی آسیب دیدگی و التهاب به دنبال داشته باشد.


لثه‌های سالم‌تر به احتمال بیشتری می‌توانند این پروسه را تحمل کنند و سریع‌تر بهبود می‌یابند. اگر هنگتم استفاده از ارتودنسی مراقبت‌های دندانی مربوطه را به خوبی انجام ندهید، احتمال بیشتری می‌رود که لثه‌تان دچار التهاب قابل توجه یا خونریزی شود.


حتما بهداشت ارتودنسی و مراقبت‌های دندانی لازم را رعایت کنید اما خیلی محکم مسواک نزنید چرا که باعث آسیب می‌شود. اگر التهاب لثه شدید باشد، متخصص ارتودنسی ممکن است بخشی از بافت لثه را بردارد.

حتماً بخوانید:

در زمان ارتودنسی چه غذایی نباید خورد

در زمان ارتودنسی چه غذایی نباید خورد

غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد در طول درمان ارتودنسی ثابت نباید غذاهایی با قوام سفت و سخت خورده شود زیرا احتمال جدا شدن وسایل ثابت از…


کالوس‌ها


کالوس‌ها در حقیقت زمانی به وجود می‌آیند که شما اولین بار از ارتودنسی استفاده می‌کنیدبدین علت که براکت‌ها بخش داخلی لبتان را می‌خراشند، باعث خوردگی و پوست‌اندازی لب می‌شوند و درنتیجه پوست لب ضخیم می‌شود و کالوس‌ها تشکیل می‌شوند.


بعد از گذشت هفته‌ها از استفاده از ارتودنسی، ممکن است وجود کالوس را فراموش کنید اما احتمالا بعد از اینکه یک بار براکت‌ها را برداشتید، متوجهش خواهید شد. اما نگران نباشید. چرا که خود به خود از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید  به خطر انداختن سلامت انسان، دستاورد دولت احمدی نژاد


عوارض ارتودنسی


عوارض ارتودنسی


لکه‌های سفید دندانی


ممکن است متوجه لکه‌های سفیدی روی دندان‌هایتان بعد از برداشتن براکت‌ها شوید. بسته به این که هنگام استفاده از ارتودنسی، چقدر خوب از دندان‌هایتان مراقبت کرده‌اید، لکه‌های روی دندان کمتر یا بیشتر مشخص‌اند.


جرم به راحتی می‌تواند اطراف براکت‌ها تشکیل شود و زمانی که برداشته می‌شوند، ممکن است لکه‌های زرد یا سفیدی پیرامون جایی که براکت‌ها قرار داشتند ببینید.


لکه‎‌های سفید که “زخم‌های سفید” نیز خوانده می‌شوند، حتی بعد از تمیز کردن، اثرشان باقی می‌ماند. این‌ها ممکن است طی هفته‌های آتی محو شوند و یا دندان پزشکتان ممکن است از راهکار‌های سفید کننده دندان استفاده کند.درهرحال، سریعا به دنبال سفید کردن دندان‌هایتان نباشید. دندان‌هایتان هم چنان حساس خواهند بود‌. بنابراین حداقل یک ماه صبر کنید.

حتماً بخوانید:


ایمن‌ماندن دندان حین ورزش


متخصصان ارتودنسی می‌گویند که تقریبا یک سوم همه آسیب‌های دندانی حین ورزش اتفاق می‌افتند. این آسیب‌های دندانی می‌توانند شامل دندان لب‌پریده، دندان شکسته، تاج دندان شکسته، تخریب ریشه دندان و موارد دیگر باشند. زمانی که ورزش می‌کنید، یک محافظ دندان می‌تواند به حفاظت از دندان‌هایتان در برابر اسیب‌های دندانی یا ضربه کمک کند.


استفاده از محافظ دندان درحقیقت از بیش از 200هزار مورد از آسیب‌های دندانی که هرساله حین ورزش رخ می‌دهند، جلوگیری می‌کند. به عنوان یک کمک اضافه، محافظ دندان تنها در مقابل آسیب‌ها از دندان محافظت نمی‌کند بلکه می‌تواند از برخی صدمات دیگر نیز جلوگیری کند.


اکنون که بهار است و تابستان نزدیک است، یک افزایش قابل توجه در مدت زمانی که برای ورزش گذرانده می‌شود و احتمال آسیب‌های دندانی وجود دارد، دیده می‌شود: بسکتبال، بیس‌بال، فوتبال، سافت‌بال و…. اگر می‌خواهید که وقت و پولتان را صرف لبخندی زیباتر و سالم‌تر کنید، استفاده از محافظ دندان حین ورزش‌هایی که احتمال تماس فیزیکی وجود دارد، ضروری است. درنهایت، برای یک لبخند جدید زیبا، باید سرمایه‌گذاری گذارید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *