برجام به تاریخ می پیوندد؟



آنچه دیگران می خوانند:



مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: یکی از موارد اختلاف پافشاری ایران بر ضمانت پایبندی آمریکا به تعهداتش است و آمریکا به صراحت اعلام می کند که تضمین نمی دهد! خوب ! این چه توافقی است که طرف مقابل حاضر نیست برای انجام تعهداتش ضمانت بدهد؟! حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه کیهان گفت: چالش 20 ساله هسته ای کشورمان با آمریکا و اروپا به خوبی نشان می دهد که دشمن نگران تولید سلاح هسته ای ایران نیست، بلکه آن را بهانه ای برای تحریم ها قرار می دهد و از آنجایی که تحریم های اقتصادی به دنبال دارد. تقریباً تنها اهرمی که در دست آمریکا برای مقابله با ایران اسلامی باقی مانده است، هرگز عقب‌نشینی نمی‌کند.

وی افزود: از این منظر مذاکرات برای رفع تحریم ها چیزی جز ریختن آب به هاون نیست و به جرات می توان گفت که این مذاکرات راه به جایی نمی برد و می بینید که تا اینجای کار آمده است. هیچ جایی. ! او بیرون نیامد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه گفت: به عنوان مثال یکی از موضوعات مورد مناقشه پافشاری ایران بر ضمانت عمل آمریکا به تعهداتش است و آمریکا به صراحت اعلام می کند که تضمین نمی دهد! خوب ! این چه توافقی است که طرف مقابل حاضر نیست برای انجام تعهداتش ضمانت بدهد؟! وقتي آمريكا اعلام مي كند آمادگي ضمانت اجراي تعهدات خود را ندارد، به صراحت اعلام كرده است كه حاضر به موافقت نيست! یعنی بدون توافق مذاکره کنیم؟!

بیشتر بخوانید  این اقتصاددان توضیح داد: چرا نرخ دلار باید کمتر از 15000 تن باشد؟

شریعتمداری گفت: چالش 20 ساله را ببینید! کما اینکه شرح وظایف و دستورالعمل های تعریف شده برای آژانس بین المللی انرژی اتمی، جلوگیری از صنعت صلح آمیز هسته ای ایران، بازرسی های همه جانبه از مراکز نظامی کشورمان به بهانه فعالیت هسته ای اعلام نشده است! و ارائه اطلاعات نظامی ایران به آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی.

وی افزود: به گفته آقای اسلامی، مدیرعامل محترم سازمان انرژی اتمی ایران؛ صنعت هسته ای ایران کمتر از 2 درصد از ظرفیت هسته ای جهان را تشکیل می دهد، با این حال 25 درصد از بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران محول شده است!

در پاسخ به این سوال که راه حل چیست؟ وی گفت: خروج از NPT. ما نمی خواهیم سلاح هسته ای تولید کنیم، اما بیشترین فشار آژانس بر ایران است و در عین حال هند، پاکستان و کره شمالی دارای سلاح هسته ای هستند و عضو NPT نیستند. شریعتمداری تصریح کرد: البته اسرائیل عضو NPT نیست و سلاح هسته ای دارد. اما رژیم صهیونیستی محاسبه دیگری دارد و باید از جهان محو شود.

وی گفت: در مواد 3، 4، 5 و 6 معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای یا NPT بر تبادل دانش هسته ای بین کشورهای عضو این معاهده و تبادل تجهیزات مورد استفاده در استفاده صلح آمیز تاکید شده است. کشورهای عضو توصیه می کنند اما در مورد ایران فقط تاکید می شود که بازرسی های گسترده انجام شود!

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: فراز و نشیب چالش 20 ساله هیچ شکی باقی نمی گذارد که اگر ما مردمی باج گیر نباشیم – که دولت فعلی نیست – مذاکرات هرگز به جایی نمی رسد که به نفع مردم باشد. ما به این نتیجه می رسیم که تنها راه پیش رو خروج از NPT است. شریعتمداری افزود: ماده 10 معاهده NPT این حق را به همه کشورهای عضو داده است.

بیشتر بخوانید  جک و آریزو را به قیمت کارخانه بخرید+ لیست ۹ خودروی مرحله سوم سامانه یکپارچه

وی در پایان مذاکرات با آمریکا، «شتر دیوانه» را در داستان ملا رومی مقایسه کرد و گفت: مجنون که آهنگ کوی لیلی داشت، بر شتری نشست که کره اسبی در شهر داشت. مجنون تمایل به رفتن به کوی لیلا داشت، اما ناگا که حوصله ترک دل را نداشت، قدم به قدم تکان نخورد و چنین بود که به قول ملامولوی: «یکی دو روز دیگر مجنون در این می ماند. شرط سفر سالها»… در نهایت مجنون راهی پیدا می کند تا از اسبش پیاده شود و راه کوی لیلا را طی کند.

دیدگاهتان را بنویسید