وی در ادامه افزود: پس از آسیب شناسی که در خصوص قانون انجام دادیم به این دو سوال رسیدیم که چرا باید جرم تعریف کنیم و چرا تخلف نگوییم؟ نکته قابل تامل ادعای ایشان در مورد آسیب شناسی قانون است! اما مشخص نشده کدام قانون است و اگر منظورشان قانون، قانون جزا است، باید به این سوال پاسخ دهند که بر اساس کدام استدلال و نتیجه اصولی به آسیب شناسی قانون و کدام یک از حکم رسیده است. آیا در تعریف و تبدیل کلمه جرم به جنحه از اصول حقوق کیفری ملاک قرار گرفته است.اصل قانونی بودن عمل مجرمانه و مجازات، اصل تفسیر به نفع متهم، اصل تفسیر مضیق قوانین جزایی. و…؟
سخنان و سخنان ایشان از این نظر قابل تأمل است که در هیچ یک از منابع شرعی در مورد جرم انگاری عدم رعایت حجاب طبق ادعای ایشان تصمیم و حکمی وجود نداشته است، بلکه اجماع فقهای امامیه است. با وجود اعتقاد به اجباری بودن حجاب، از این امر منصرف شد. وجوب را متهم نکردند، حتی به مجازات سنگین ترک این تکلیف اشاره نکردند
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
در حالی که بحث ایجاد حکم کیفری ـ کیفری و تعیین تکلیف برای شهروندان است، هیچ مبنای حقوقی- قانونی چنین قاعده ای ایجاد نکرده است، حتی مصوبه*ی که وجود چنین ستاد و مرجعی را در تعریف اختیارات قانونی و قانونی توجیه کند. وظایف چنین نهادی مواردی وجود دارد که شامل مجازات شهروندان و الزام به رعایت دستورات این ستاد نمی شود.
صرف نظر از مسائل ناشی از شناسایی حدود اختیارات و وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر و موضوعات اساسی این ستاد و تکالیف شرعی مورد بحث این ستاد، چالش اصلی بخش حجاب است. این است که سند قانونی اعمال می شود مجازات افراد برهنه تبصره ماده 638 ق.م.ا صرف نظر از نظرات مختلف ناشی از تفسیر فعل ممنوع و مصادیق قابل اجرا در این عنوان کیفری، تشریفات و تشریفات رسیدگی به این گونه اتهامات تابع تشریفات مقرر در آیین دادرسی است. در قوانین مصوبه، برخی اصول آیین دادرسی را نادیده گرفته و به بهانه کارآمدی بیشتر، ضرورت تحقق عناصر رفتار مجرمانه توسط مرتکب را زیر پا گذاشته است!!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هاشمی گلپایگانی در توجیه این تغییر ساختاری می گوید: در قانون، فردی که حجاب دارد، جرم کیفری تعریف شده است، یعنی اینکه فرد باید توسط پلیس دستگیر شود، پرونده باید آغاز شود. علیه او تشکیل شده و بالاخره باید محاکمه و مجازات شود، اما در حال حاضر این یک امر عملی است. نمی توان به آن دست یافت…
وی در ادامه می گوید: چرا باید جرم کیفری را تعریف کنیم چرا آن را جنحه نخوانیم؟ تخلف یعنی مثلاً طبق قانون راهنمایی و رانندگی اگر شخصی از چراغ قرمز عبور کند جریمه می شود.
اگر کسي کمربند عفاف و حجاب نداشته باشد، پس از يکي دو اخطار، در صورت تکرار مجازات مي شود.
از جناب رئیس جمهور می خواهم روند اخذ جریمه را برای شهروندان توضیح دهند و سطح اخطار را ثبت کنند، وقتی انتقاد ایشان از روال منجر به این پیشنهاد شد، می خواهم در مورد تشریفات پرداخت جریمه و تشریفات بیشتر توضیح دهم. روال عملی این طرح نیازی به تشکیل پرونده برای دریافت جریمه نیست کدام مرجع صلاحیت بررسی وقوع تخلف را دارد رابطه میزان جریمه با میزان تعلیق چگونه تعریف می شود؟ • روند دریافت جریمه چگونه است؟
صرف نظر از پرسش ها و ابهامات و ناهماهنگی های فراوان در مقایسه الزام به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی با الزام به حجاب، لازم به ذکر است که اولاً در قانون ماده ای که به عبارت «بی حجابی» اشاره کرده باشد، وجود ندارد. اما عبارت «بدون حجاب شرعی» به صراحت ذکر شده است. دوم اینکه تخلف مستند است. مقررات راهنمایی و رانندگی مقررات راهنمایی و رانندگی است که وظایف شهروندان را به وضوح مشخص می کند، در حالی که چالش اصلی در بخش حجاب، تفسیر و تعریف عباراتی از جمله به عنوان مثال است. بدحجابی/بی حجابی/حجاب شرعی در ایجاد هرگونه تفسیر و تعریفی از این عبارات، باید تمامی اصول تنظیم کننده حقوق شهروندی، اصول قانون اساسی و منابع شرعی در نظر گرفته شود.
نکته ای که در طرح و ایده وی باید مورد توجه قرار گیرد، ایراد و انتقاد از روال و تشریفات صدور حکم برای مرتکب فعل ممنوع است، زیرا این تشریفات دست و پا گیر تلقی می شود، بنابراین بهتر است عمل به عمل مجرمانه تعبیر شود. . تخلف و جریمه اشخاص بی اطلاع از آنجایی که دلیل اصلی وجود دادرسی حق دفاع از متهم است که از نظر آنها نیازی به این تشریفات ندارد، فرض بر این است که هرکس وارد دادگاه شود. به اتهام بی حجابی محکوم خواهد شد!!جایگاه قاضی بر فرض مشخص نیست دادستان ها، وکلای مدافع، قوانین شکلی و ماهوی کجا هستند؟بالاخره اگر هدف فقط مجازات متهم باشد. افشای بدون جلسه دفاع او است، ما می توانیم پیشنهادهای بهتری ارائه دهیم، مثلاً نصب کارتخوان با طبقه بندی فایل خاص، مثلاً یک سانتی متر موی بیرون جریمه است یا …
شکایات و اختلافات ناشی از تفسیر رئیس محترم هیأت وزیران از مقررات جاری بر خلاف موازین قانونی و عرف جاری کشور است.
ماده 16 قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر: در تعریف صلاحیت ستاد مقرر می دارد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در این قانون به آن ستاد گفته می شود. ; وظایف زیر را بر عهده دارد:
- تعیین خط مشی ها و رهنمودهای اساسی در امر امر به معروف و نهی از منکر و پیشنهاد آن به مراجع ذیصلاح.
- تبادل اطلاعات و نظرات برای شکلگیری سیاستهای مرتبط با خوب و بد
- آسیب شناسی و ریشه یابی ترک امر به معروف و انجام اعمال شیطانی
- تعیین الگوهای رفتاری
- ایجاد زمینه مشارکت همه جانبه مردم، دستگاه های اجرایی و رسانه های عمومی در امور مربوط به فریضه امر به معروف و نهی از منکر.
- نظارت بر اقدامات انجام شده در اجرای این قانون و ارائه به مراجع ذیربط
- تدوین راهبردهای آموزشی برای سطوح مختلف جامعه
- آموزش، تحقیق و پژوهش در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج فرهنگ خود
- شناسایی ظرفیت ها و کمک به تشکیل جمعیت ها و تشکل های فعال
- حمایت همه جانبه از اقدامات قانونی کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند
- درخواست تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص وظایف ستاد در خصوص اجرای راهکار فرهنگ عفاف و حجاب
- ارائه گزارش سالانه به مقام معظم رهبری و قوای سه گانه و مردم