برای نجات گاومیش ها از خوزستان استخرهایی در امتداد رودخانه ها ساخته می شود



به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، هودرهام امیری زاده در دیدار با محافظان محیط زیست در خوزستان در محل این سازمان در اهواز با بیان اینکه اگر گاومیش خنک نشود بیمار می شود و می میرد ، افزود: حمیدیه ، دشت آزادگان و هویزه استخرهای گاومیش رودخانه ای ، که از حمیدی آغاز شده و در شهرهای دیگر اجرا می شود. مه گرفتگی همچنین برای مه توصیه می شود که به خنک شدن حیوان نیز کمک می کند.

وی با بیان اینکه حورالعظیم فواید زیادی دارد و یک منبع اقتصادی بسیار قوی است گفت: “زندگی در حورالعظیم قبل از خشک شدن و زندگی در قلب هورالعظیم بسیار رونق داشت ، اما در چند سال اخیر هور چندین بار تحت عملیات نفتی قرار گرفته است. “او ایستاد و دیدیم چه بلایی بر سر او آمده است.

وی گفت: “ما به دلیل کشاورزی هور اصلاً دوست نداریم خشک شود و اگر امسال برنج ن کاریم ممکن است تحت فشار قرار بگیریم اما سال دیگر باران می بارد و جبران می شود اما خشک شدن هور” تا قابل جبران نیست. “

امیری زاده با بیان اینکه به دلیل کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری ، خوزستان شاهد بحران زمین است ، اظهار داشت: در سال آبی جاری 40 درصد کاهش بارندگی در استان داشتیم و سدهای ما نیز که در بالا هستند ، هستند موجود است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 جلسه کارشناسی و مدیریتی با مسئولان سازمان آب و برق خوزستان برای کاشت تابستانه داریم ، ادامه داد: سازمان آب و برق چهار سناریو را پیشنهاد داد که هیچ کدام را قبول نکردیم و یکی از این سناریوها بود که در حوضه دز و کرخه کشتی نبود.

بیشتر بخوانید  آیا در تعطیلات نوروز با پیک کرونا روبرو خواهیم شد؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کم آبی بدن در تابستان امسال منجر به ممنوعیت سیاه گوش در خوزستان شد و مدل کشت ما که سال گذشته حدود 300 هزار هکتار بود به 88 هزار هکتار رسید.

امیری زاده گفت: در سال برداشت گذشته ، سازمان آب و برق خوزستان میزان صخره غیرقابل تصفیه خوزستان را 250 هزار هکتار اعلام کرد ، در حالی که 197 هزار هکتار بود و اکنون آنها می گویند 80 هزار هکتار صخره بدون پوست کاشته شده است که قطعاً مقدار کمی از این مقدار و حتی کشت. “سبزیجات برنج محسوب می شدند.

وی با بیان اینکه تابستان امسال یک مدل کشت برای همه شهرها ارائه کردیم ، افزود: کشت ذرت و لوبیا را جایگزین برنج کردیم که بسیار کم استقبال می شود. بازالت به آب زیادی احتیاج دارد و باید از آن طغیان کرد ، که البته کشت خشکی دارد اما کشاورزان این کار را نمی کنند.

امیری زاده ادامه داد: در این زمینه اخطار لازم را داده ایم و اعلام شده است به کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نکنند سوخت داده می شود و هیچ قراردادی با آنها منعقد نمی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: ما معتقدیم مزارع برنج امسال در خوزستان برابر است با خشک شدن هورای بزرگ و تخریب گاومیش ها و کمبود آب آشامیدنی زیرا بسیاری از کانال های کشاورزی در کانال آب آشامیدنی مشترک هستند . “

وی با اشاره به اینکه بحران آب در خوزستان جدی است ، گفت: متأسفانه از 88 هزار هکتار با الگوی کشت تعریف شده ، فقط حدود 18 هزار هکتار با مدل زیر کشت رفته است و بقیه کشاورزان الگوی کشت را دنبال نمی کنند ؛ ” ما برای مقابله با این بحران و جلوگیری از فاجعه تمام تلاش خود را انجام داده ایم ، اما نمی توان به کشاورز دستور داد.

بیشتر بخوانید  فشار آمریکا پروژه فولاد هند در ایران را متوقف کرده است

امیری زاده ادامه داد: در سال برداشت فعلی در هیچ یک از حوضه های دز ، کارون ، کرخه و مارون هیچ مجوز برنج صادر نشده است و هرکس آن را کشت کند غیرقانونی است. سیاهگوش برنج تابستان در خوزستان برابر با برداشت پاییز است

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال آب کشاورزی هستیم و در این زمینه نامه های متعددی به وزیر نیرو ، استاندار و نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نوشته شده است ، افزود: به دنبال قانون حجم آب برای هر یک هستیم محصول ، که برای کشاورز بسیار مفید است ، برای مدیریت و رشد محصول خود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین در مورد پرورش ماهی در قفس گفت: هفت سد در خوزستان داریم که 2 بند آن برای تأمین آب شرب است اما مجوز پرورش ماهی در قفس را نداشتیم که با مطالبه و پیگیری این. “2 سد در حومه شهر وجود داشت

وی گفت که حتی در کانالهای مدرن ، پرورش ماهی می تواند انجام شود. وی افزود: هور به مجوز پرورش ماهی احتیاج ندارد و کار خاصی انجام نمی شود ، فقط باید آب رها شود و این یک نعمت بزرگ است ، بنابراین نباید هور را خشک کرد.

امیری زاده گفت: کمیته بحران حر ایجاد کردیم ، همه باید تلاش کنیم با کمترین آسیب از این بحران عبور کنیم و به شرایط عادی برسیم و خسارت را جبران کنیم.

218000 گاومیش در کشور وجود دارد که 87000 گاومیش متعلق به خوزستان است. گاومیش برای زنده ماندن به آب بدن روزانه نیاز دارد اما کمبود شدید آب در رودخانه کره که از طریق شهرهای حمیدی ، دشت آزادگان و هویزه عبور می کند و سرانجام به هور بزرگ می ریزد ، زندگی این حیوان سنگین را به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید  فورا این 35 برنامه را از گوشی خود پاک کنید + اسامی

خشک شدن بسیاری از تالاب خور العظیم در چند روز گذشته به دلیل کمبود آب باعث خسارت به دام های سنگین اهالی هورن و آبزیان این تالاب شده است.

تالاب های هورالعظیم ، آخرین بازمانده از تالاب های بین النهرین ، در جنوب غربی کشور در خوزستان واقع شده است. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق است. اکنون خشکسالی و کمبود آب برای این تالاب بین المللی زنگ مرگ تدریجی حیات وحش در هورالعظیم را زده است.

دیدگاهتان را بنویسید