برای حفظ منابع آبی موجود در دشت کاشان برنامه ریزی لازم است



هدی قاسمیه روز پنجشنبه در سخنرانی خود درباره تأثیر ادامه بهره برداری از سفره های آب زیرزمینی در هواپیمای ممنوعه کاشان بر کیفیت آب باقیمانده در اولین کنگره “استان اصفهان و توسعه ملی ، چالش ها و فرصت های پیشرو” افزود: انتقال از زاینده رود و آبهای زیرزمینی که طبق مطالعات سطح آنها از 78.1 متر در مارس 2005 به حدود 25 متر در مارس 1996 کاهش یافته است.

به گفته وی ، بیشترین افت سطح آب به ترتیب در نزدیکی ایستگاه های خزاق ، لتار و امین آباد به دلیل چاه های كشاورزی و افزایش پمپاژ آبهای زیرزمینی است و كمترین افت سطح آب در امین آباد در قسمت شمالی سن سن و در برخی قطعات ما شوری آب داریم.

قاسمیه افزود: همچنین سطح آب در قسمت های جنوبی ، نزدیک کویر و قسمت کوچکی در شرق به دلیل بهره برداری بسیار کم از چاه ها و احتمال شارژ کم آب زیرزمینی افزایش یافته است.

یکی از اعضای دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین در دانشگاه کاشان ، با بیان اینکه امکان استفاده از سفره معمولی کاشان برای اهداف مختلف استفاده از روش های کاهش مصرف در برنامه های مختلف مانند کنتورهای هوشمند ، گردش مجدد آب ، استفاده از موارد غیرمتعارف است. آب برای اهداف صنعتی ، تغییر روش کشت ، از بین بردن ، ممنوع کردن یا کاهش قابل توجه مناطق کشت محصولات آبیاری در کشاورزی ضروری بود.

وی به راهکارها و بررسی های علمی انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از این راهکارها تجهیز نیمی از زمین به سیستم های آبیاری مدرن است که با مصرف 19.12 و 40.12 میلیون متر مکعب در سال برای مزارع باغ ، آران و بیدل صرفه جویی می کند.

بیشتر بخوانید  هشدار؛کرونای اُمیکرون شبیه یک سرماخوردگی ساده نیست

قاسمیه ذخیره سازی رواناب از غرب و جنوب را به عنوان راه حل دیگر ذکر کرد و افزود: با این روش 63.44 میلیون متر مکعب با استفاده از ساختارهای مدیریت آبریز یا سیستم های توزیع سیل ذخیره می شود که برای رفع نیازهای مختلف کشاورزی استفاده می شود. از نوشیدنی و بهداشت برای کاهش افت سطح آب در مکان های استرس زا استفاده می شود.

وی افزود: ذخیره بخشی از تأمین جانبی سفره آب نیز روش دیگری است که در آن آب زیرزمینی تأمین شده از سطح آبهای زیرزمینی از جنوب و جنوب غربی حدود 176 میلیون متر مکعب خواهد بود.

قاسمیه ، کنترل آب تأمین شده با احداث یک سد زیرزمینی قبل از ورود به قسمتهای پایین دشت با منابع آب با رده های با کیفیت پرسنل برای توزیع به آب آشامیدنی و بهداشتی را از دیگر راهکارهای این بخش عنوان کرد.

به گفته وی ، کاهش کمی و کیفی آب های زیرزمینی ، فرونشست زمین و تخریب زمین از پیامدهای بهره برداری بیش از حد از آب های زیرزمینی است.

قاسمیه به افزایش بیش از حد یونها در آب و ایجاد مسمومیت در گیاهان ، اختلال در جذب عناصری مانند آهن و روی در کشاورزی ، ظهور بیماریهای مختلف در بخش آشامیدنی مانند اسهال ، سرطان و ناهنجاریهای مادرزادی اشاره کرد.

عضویت علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین در دانشگاه کاشان در نظر دارد همکاری نهادها برای تدوین برنامه ای مبتنی بر برنامه ریزی و استعداد زمین و منابع برای به حداقل رساندن آسیب به منابع آبی منطقه باشد.

بیشتر بخوانید  تصویری ستودنی از با ارزش ترین بنر نصب شده در یک مدرسه ایرانی! + عکس

با ارائه سیستم آبیاری جدید ، سطح كشت محصولات كشاورزی فعلی كاشان را به میزان قابل توجهی كاهش داده یا از بین برده است ، مشروط بر اینكه كشت محصولات غنی از آب از آران و بیدل تا دریاچه نمك باعث كاهش آبیاری سیل در جنوب و جنوب غربی شود. بالاتر ، جلوگیری از پمپاژ کنترل نشده آب زیرزمینی به عنوان یکی از روش های صرفه جویی در منابع آب کاشان.

وی تصریح کرد: آب بندی چاه های غیرمجاز ، اجرای سند آمایش سرزمین با تمرکز بر آب مجازی ، تکمیل تصفیه خانه صنعتی برای فاضلاب کشاورزی ، ذخیره رواناب از ارتفاعات بالای دشت ، به ویژه در قسمت های غربی و جنوبی سفره های زیرزمینی. افق و ساخت سدهای زیرزمینی در مناطق سفره های زیرزمینی

راه حل دیگر حفظ منابع آبی باقیمانده در دشت کاشان است.

سومین جلسه کمیته آب و محیط زیست روز پنجشنبه با سخنرانی هدا گاسامی ، عضو دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین در دانشگاه کاشان ، در مورد تأثیر ادامه بهره برداری از سفره های آب زیرزمینی در دشت ممنوع کاشان برگزار شد روی کیفیت باقیمانده آب.

اولین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی ، چالش ها و فرصت های آینده سه شنبه این هفته به صورت حضوری و آنلاین در دانشگاه فنی اصفهان آغاز به کار کرد و سه روز بعد امشب ، پنجشنبه ، 24 جولای در دانشگاه فنی اصفهان به کار خود پایان داد.

در این کنگره 13 کمیته با حضور 116 استاد از دانشگاههای مختلف کشور ، حوزه های علمیه ، صنعتگران و بازرگانان تشکیل و شبکه مناسبی برای گفتگو ایجاد شد.

بیشتر بخوانید  سر و کله تمساح غول پیکر گرسنه پس از سیل در روستایی در سیستان و بلوچستان پیدا شد / فیلم

دیدگاهتان را بنویسید