برآوردهای اخیر از رانش زمین در استان تهران



از اوایل دهه 1980 ، تحقیقات میدانی و اندازه گیری های فرونشست توسط سازمان نقشه برداری ملی و محققان در دانشگاه ها و م institسسات تحقیقاتی مختلف انجام شده است و خوشبختانه علاوه بر انتشار نتایج در مجلات معتبر علمی ، یک رسانه نیز است. میزان فرونشست در حومه شهر تهران حداکثر 40 سانتی متر در سال گزارش شده است.

آخرین اندازه گیری ها که از نیمه دوم سال 1998 تا بهار 1400 انجام شده ، نشان می دهد که حداکثر میزان غرق شدن در منطقه ورامین و در منطقه شهریار ، به ترتیب در جنوب شرقی و جنوب غربی تهران ، به حداکثر 40 سانتی متر در هر می رسد. سال! این پدیده ، به دلیل استقرار گسترده در جوامع انسانی غالباً مهاجر و استفاده گسترده از منابع آب زیرزمینی ، خود شهر تهران را تحت تأثیر قرار داده است ، به ویژه در جنوب غربی ، غرب و جنوب تهران ، و در نتیجه باعث افزایش تمرکز جمعیتی 13.5 میلیون نفر می شود. استان تهران ، همین جمعیت و زیرساخت ها استان تهران را تهدید می کند!
تحقیقات اخیر و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای طی دوره 18 ماهه بین ژانویه 1998 و ژوئن 1400 نشان می دهد ، اولاً ، در 18 ماه گذشته ، میزان غرق شدن در منطقه ورامین حتی بیشتر از جنوب شهریار بود ، و دوم دوم حداکثر فرونشست برای قسمتهایی از این محدوده می تواند تا 25 سانتی متر در سال باشد.
این مسئله در برنامه های استراتژیک شهری و توسعه ای تهران بسیار حساس و قابل توجه است ، به همین دلیل برداشت بیش از حد آب زیرزمینی باعث فرونشست زمین با حداکثر میزان 25 سانتی متر در سال در برخی مناطق استان تهران شده است و این مسئله همچنان ادامه دارد. رویدادهایی که در طول تصویربرداری و تجزیه و تحلیل ماهواره با فرونشست بیشتر اتفاق می افتد و با تغییر شکل و آسیب به زیرساخت ها مانند جاده ها ، پالایشگاه ها ، خطوط لوله آب ، نفت و گاز و بنزین ، خطوط راه آهن و مترو ، خطوط برق و باند فرودگاه ها در فرودگاه ها منطقه همراه است.

بیشتر بخوانید  حسرت یوسف تیموری ستاره سریال جوکر از ندیدن پسرش

تیم تحقیقاتی ما در حال بررسی رابطه بین لرزه خیزی ، به ویژه ثبت زمین لرزه های خرد ، در جهت گسل های فعال در منطقه ، با مناطق فروپاشی در استان تهران است. اولین نتایج ما نشان می دهد که رانش زمین با این حداکثر درصد در استان تهران نیز می تواند در تحریک خسارت فعال در استان تهران مثر باشد. در این زمینه خاص ، اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی اندازه گیری و میزان تغییر پس از انتشار نتایج در مجلات علمی ، انشا Godالله ، نیز برای عموم و رسانه ها منتشر خواهد شد.

* استاد مهندسی لرزه نگاری ، انستیتوی بین المللی زلزله و عضو وابسته آکادمی علوم
* منتشر شده در روزنامه اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید