بحران برق – ایرنا



روزنامه ایران روز سه شنبه (6 ژوئیه) گزارشی از قطع پی در پی برق ارائه داد و نوشت: در روزهای اخیر ، کمبود ظرفیت تولید انرژی و جهش تقاضای برق به حدی وجود دارد که وقفه ها دیگر محدود به ساعات اوج مصرف نیستند. مشکل دیگر این است که ساعت خسوف با ساعت اعلام شده در برنامه کسوف مطابقت نداشت.

اما فاجعه زمانی رخ داد که عمق خورشید گرفتگی به خطوط قرمز صنعت برق سرایت کرد. قطع پی در پی برق ، به ویژه در پایتخت ، این بحران را به بحران اپیدمی کرونا مرتبط می کند.

ویدئویی که دکتر محمدرضا هاشمیان ، متخصص مراقبت های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری در وب سایت خود قرار داده است ، نشان می دهد که بر خلاف اصرار کارکنان صنعت برق ، در بحبوحه بحران کرونر ، وقفه ها به بیمارستان ها و قطع شدن آنها اضافه می شود اکسیژن و هواکش ها روند بهبودی را مختل کردند.

اما چرا بحران برق این همه گسترده شده است؟ اکنون چه کارهایی باید انجام شود تا حداقل برای بیماران کرونری که به اکسیژن و واحدهای تولیدی نیاز دارند ، یک فاجعه محسوب نشود؟

نیاز مصرفی در محدوده ٦٦ 1000 مگاوات
نقشه مصرف برق کشور نشان می دهد که وضعیت مصرف برق در بیش از 40٪ استانهای ایران از چند روز قبل قرمز شده است. از نظر ایران ، با توجه به افزایش شدید دما در کشور ، اوج برق در کشور 46266 مگاوات است و نیاز مصرفی حدود 4000 مگاوات است. به عبارت دیگر ، این یک منبع تغذیه 4000 مگاواتی است و نیاز به مصرف تقاضایی است که توانیر با آن روبرو شده است و بخشی از آن با همکاری صنعت ، کشاورزی و ادارات گرفته می شود و نمی تواند بخشی را که به شکل گرفتگی نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  مادری که ۷ روز با جنازه نوزاد ۳ ماهه اش زندگی کرد!

نقشه مصرف برق و شرایط رنگ منتشر شده توسط توانیر مناطقی را نشان می دهد که بحران در آنها جدی تر است. براساس این نقشه ، وضعیت مصرف برق در استان های شرقی کشور بیش از حد مجاز است و در حال حاضر قرمز است. سرخ شدن نقشه کشور به معنای افزایش احتمال وقفه در این استانها است.

حداکثر مصرف کسوف در خارج از برنامه
سخنگوی صنعت برق روز گذشته از مشترکان عذرخواهی کرد و گفت که دلیل اصلی گرفتگی های برنامه ریزی نشده ، اوج مصرف فراتر از انتظار و برنامه ریزی ها است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه سه روز بسیار گرم در پیش داریم گفت: “روز یکشنبه مصرف به 65900 مگاوات رسید که در صنعت برق بی سابقه است ، اما به دلیل گرم شدن این رقم احتمالاً بیش از 66000 مگاوات خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه های برق کشور نمی توانند بیش از 55 هزار مگاوات تولید کنند ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد فاصله 11 هزار مگاواتی در تولید و مصرف برق هستیم که باید فاصله بین برنامه های تولید و مصرف و برنامه های جابجایی باشد. صنایع و مشترکین بزرگ “پر کنید یا اگر ممکن نیست ، باید از کسوف گرفتگی استفاده کنیم.

رجبی مشهدی همچنین دلایل وقفه در خارج از برنامه شب گذشته گفت: از رله های فرکانسی برای حفظ ثبات شبکه استفاده شد و وقتی سطح تولید و مصرف از حد استاندارد بالاتر رفت و امکان کنترل مصرف وجود ندارد ، این رله ها به صورت خودکار انجام می شوند. استفاده و قطع برق تعدادی از مشترکان.

بیشتر بخوانید  کاهش علایم حیاتی ارشا اقدسی/نگرانی پزشکان از وضعیت ارشا اقدسی

وی با عذرخواهی از مشترکان برای چنین وقفه های خارج از برنامه ، گفت: اگر رله های فرکانسی به درستی کار نکنند ، شاهد کسوف های گسترده در کشور خواهیم بود و بنابراین برای حفظ ثبات کل شبکه برق به این رله ها نیاز داریم. “

در همین حال سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد که در روزهای اخیر تعدادی نیروگاه با ظرفیت کلی 2000 مگاوات از تولید خارج شده اند. وی گفت: در حال حاضر تمام امکانات ما تحت فشار زیادی قرار دارند ، بنابراین در این شرایط آن را ثابت نگه دارید. شبکه جهانی نیاز به همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان دارد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه اوج مصرف انرژی سال گذشته 58 هزار و 253 مگاوات بود ، افزود: کمبود بیش از 10 هزار مگاوات برق با صرفه جویی و مدیریت بار جبران می شود ، اما ساخت نیروگاه حتی با فرض زمان دقیق ، 200 ما برای ساختن این مقدار نیروگاه به هزار میلیارد تن سرمایه نیاز داریم. وی رشد طبیعی مصرف برق را 4 تا 5 درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که امسال شاهد حداقل 14 درصد افزایش مصرف هستیم که به راحتی محقق نمی شود.

رجبی مشهدی یکی از مهمترین دلایل این افزایش مصرف را ناهنجاری دما عنوان و بیان کرد: در این شرایط شاهد افزایش ناگهانی و شدید دما در تمام نقاط کشور هستیم که باعث افزایش استفاده از دستگاه های خنک کننده در کنار سایر موارد می شود. لوازم برقی. وی افزایش مصرف برق در بخشهای صنعتی و کشاورزی و اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق را از دیگر دلایل افزایش مصرف برق عنوان کرد و افزود: امسال شاهد پدیده ای به نام استخراج ارز رمزنگاری شده هستیم. آنها مجاز به جدا شدن هستند.

بیشتر بخوانید  ایا فردا مدارس تبریز تعطیل است دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ – ایران چطور

رجبی مشهدی ادامه داد: مراکز مجاز که به دستور رئیس جمهور تا پایان شهریور ماه تعطیل هستند اما مراکز غیرقانونی اگرچه تاکنون بیش از 3500 مرکز افتتاح شده است اما ما همچنان باید مبارزه را افزایش داده و اینها را جمع آوری و شناسایی کنیم مراکز غیرقانونی وی با اشاره به لزوم همکاری و مدیریت بار در صنایع گفت: متاسفانه در تعدادی از استان ها شاهد عدم همکاری بین صنایع هستیم و این مشکل این مسئله را دو چندان کرده است ، در حالی که طبق مصوبات دولت صنایع نیاز به کاهش هزینه ها توسط 50٪. ساعت آنها از 13 تا 21 هستند.

سخنگوی صنعت برق گفت: در صورت همکاری صنایع ، حداکثر همکاری را با آنها طی ماه های آینده خواهیم داشت. رجبی مشهدی تأثیر راهکارهای مدیریت مصرف در جلوگیری از خسوف را بسیار مهم و فوری عنوان کرد و گفت: اگر مشترکین از کولرهای آبی استفاده کنند و از این نوع کولرها از راه دور استفاده کنند ، شاهد کاهش 2000 مگاواتی مصرف برق خواهیم بود. بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر دمای کولرهای گازی در کشور به جای 18 درجه 25 درجه تنظیم شود ، شاهد کاهش 5000 مگاواتی مصرف برق خواهیم بود. سخنگوی صنعت نیرو گفت: با هر درجه افزایش دما در ترموستات کولر ، مصرف برق این نوع کولر 3٪ کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید