با X-37B نیروی هوایی ایالات متحده آشنا شوید


شاتل مینیاتوری رباتیک

نیروی هوایی ایالات متحده دارای دو فضاپیمای X-37B است که هر دو توسط بخش فانتوم بوئینگ طراحی و ساخته شده اند. دو فضاپیما در مجموع در سه ماموریت معروف به (OTV-1، OTV-2 و OTV3) شرکت کردند. OTV مخفف Orbital Test Vehicle است. ابعاد این فضاپیما 8.9 در 2.9 متر و طول بال آن 4.5 متر است. با این حجم فشرده، هر دو Ks-37B می توانند به راحتی در فضای بار شاتل فضایی قرار بگیرند.

k-37b-landing-space-plane-photography-7-101203-02

آخرین فناوری فضایی در بدنه کامیون تعبیه شده است.

OTV-1 در سپتامبر 2010 آغاز شد و در دسامبر همان سال پس از 225 روز در مدار به پایان رسید. ماموریت OTV-2 که با X-37B متفاوت انجام شد، در مارس 2010 با پرتاب فضاپیما آغاز شد و 469 روز در مدار زمین به طول انجامید. OTV-3 رکورد ماموریت قبلی این هواپیما را 200 روز افزایش داد، 11 دسامبر 2011. این هواپیما جمعه گذشته پس از 22 ماه در پایگاه نیروی هوایی Vonderberg در کالیفرنیا از کشور خارج شد و به زمین بازگشت.

آزمایش فناوری فضایی

پنهان کاری در مورد Ks-37B گمانه زنی هایی را در مورد این فضاپیما افزایش می دهد. برخی بر این باورند که این فضاپیما سلاح هایی برای از کار انداختن یا حتی سرقت ماهواره های کشورهای دیگر حمل می کند، اما نیروی هوایی ایالات متحده اصرار دارد که X-37B فقط یک پلت فرم برای آزمایش فناوری فضایی است.

بر اساس اسناد رسمی نیروی هوایی، هدف اصلی از پرتاب Ks-37B شامل دو بخش است: اول ارتقای فناوری ساخت فضاپیما با قابلیت بازگشت به زمین و پرواز مجدد و پیشرفت کشور در عصر فضا و سپس آزمایش نمونه های خاص در فضا و بازگشت آنها به زمین.

091021-k37b-orbit-02

تصویری خیالی از فعالیت Ks-37B در مدار زمین

بیشتر بخوانید  چرا مردم از شرم سرخ می شوند؟

فناوری‌های آزمایش شده در این عملیات شامل هدایت ناوبری و کنترل سیستم‌های حفاظت حرارتی، فناوری استفاده از دستگاه‌های خودکار الکترونیکی برای هدایت هوا، سازه‌هایی با قابلیت تحمل دماهای بالا و عایق فشرده دستگاه‌های قابل استفاده مجدد است.

همچنین سیستم های پرواز الکترومکانیکی سبک و پرواز مداری مستقل از جمله خروج از یک مدار و ورود به مدار دیگر از جمله فناوری هایی است که با استفاده از این فضاپیما بهینه و توسعه خواهد یافت.

091021-k37b-reenter-02

X-37B به عنوان یک شاتل فضایی که در هوا حرکت می کند به زمین بازمی گردد و عایق حرارتی یکی از سخت ترین قسمت های هر فضاپیما است.

کارشناسان کم و بیش با این اهداف موافق هستند و می گویند که X-37B به اندازه کافی بزرگ نیست و قدرت مانور کافی برای سرقت ماهواره های دیگر کشورها را ندارد، اما می تواند نوعی فناوری نظارت هوشمند (ISR) را برای این منظور حمل کند. فضا.

k37b-shroud-100421-02

X-37B در یک محفظه آیرودینامیکی روی کمان موشک اطلس 5 قرار دارد.

k37-b-3rd-mission-payload

نمای بیرونی فضای بار اطلس 5

بسیاری از محرمانه بودن ماموریت های فضاپیما، احتمال مرتبط شدن عملیات با آژانس شناسایی ملی ایالات متحده را افزایش می دهد و آزمایش و بهبود فناوری حسگر یا تکنیک های جدید برای این مرکز می تواند هدف X-37B باشد.

اخترشناسان آماتور این فضاپیما را در مدار 43.5 درجه عرض شمالی تا 43.5 درجه عرض جنوبی و 350 کیلومتر بالاتر از زمین مشاهده کردند. قرار گرفتن در این مدار امکان جاسوسی از روسیه را کاهش می دهد.

اما این X-37B را در منطقه ای قرار می دهد که می تواند همه چیز را از خاورمیانه و افغانستان گرفته تا آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی را پوشش دهد. به گفته نیروی هوایی آمریکا، چهارمین ماموریت X-37B در سال 2015 آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید  روز جهانی اعصار 1400 چیست؟

اطلس 5

Atlas V یک موشک یکبار مصرف خانواده Ats است که توسط لاکهید مارتین-بوئینگ ساخته شده است. در طبقه اول، موتور روسی آردی-180 نفت سفید را با نفت سفید و اکسیژن مایع تامین می کند و سپس به راه اندازی یک کلاس بالاتر یا سناتور با موتور آرال-10 آمریکایی و هیدروژن و اکسیژن مایع ادامه می دهد.

k37-b-3rd-mission-mate-atlas-v

در OTV-3، یک هواپیمای نظامی در یک تانک به قطر 5 متر بر روی دماغه پرتابه اطلس 5 فرود آمد.

با X-37B نیروی هوایی ایالات متحده آشنا شوید

k37-b-3rd-mission-vide-launch

عملیات OTV-3 در 11 دسامبر 2011 با پرتاب از ایستگاه نیروی هوایی آمریکا در کیپ کاناری آغاز شد.

سرانجام X-37B در آخرین ماموریت خود در والدنبرگ، کالیفرنیا فرود آمد.


دیدگاهتان را بنویسید