با گم شدن سند ازدواج چه باید کرد؟



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: عواقب مفقود شدن سند ازدواج چیست؟ آیا می دانید در صورت مفقود شدن سند ازدواج چه باید بکنید؟ سند ازدواج یک سند رسمی است. طبق این سند رابطه زناشویی زن و مرد ثابت می شود. قرارداد یکی از آن اسنادی است که معمولاً به صورت روزانه یا مکرر کاربرد خاصی ندارد. اما اگر این سند گم شود می تواند عواقبی داشته باشد. در ادامه این مقاله به موضوع مفقود شدن سند ازدواج و راه حل بازپس گیری آن می پردازیم.

سند ازدواج گم شده

ممکن است سند ازدواج خود را گم کنید. اگر طرف مقابل قرارداد را پیدا کند. معمولاً به صندوق پستی تحویل داده می شود. بنابراین، قرارداد مفقود شده شما به یکی از دفاتر پستی کشور خواهد رسید. و اداره پست برای مدارک یافت شده سند ازدواج را در وب سایت قرار می دهد.

به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از اعلام مفقود شدن قرارداد و تلاش برای دریافت مجدد سند، ابتدا به این سایت مراجعه کنید. صفحه الکترونیکی ارسال شده برای اسناد مفقود است. که به اداره پست تحویل داده شد. می توانید قبل از تلاش برای دریافت مجدد گواهی ازدواج، از این صفحه دیدن کنید و سند گم شده خود را پیگیری کنید.

اگر با مراجعه به سایت مذکور موفق به یافتن سند ازدواج گمشده خود نشدید. می توانید دوباره برای کپی سند ازدواج اقدام کنید.

بیشتر بخوانید  بیانیه سران شورای همکاری خلیج فارس و ادعاهای واهی و تکراری علیه ایران

چگونه از یک سایت منتشر شده قرارداد بگیریم

اگر سند خود را در این سایت موجود است، فقط با وارد کردن نام و نام خانوادگی و سایر مشخصات می توانید آن را پیدا کنید. گواهی ازدواج که توسط شخص دیگری پیدا شده است. و به اداره پست ارسال شد. فقط 6 ماه در این دفتر نگهداری می شود. پس از گذشت 6 ماه و عدم ردیابی صاحب سند، این سند از بین می رود.

گواهی ازدواج گم شده دریافت گواهی ازدواج المثنی

اولین قدم پس از گم شدن سند ازدواج برای دریافت سند المثنی، اعلام مفقود شدن سند است. توصیه می کنیم برای جلوگیری از سوء استفاده در اسرع وقت مفقود شدن سند ازدواج خود را گزارش دهید. جهت اعلام مفقود شدن سند ازدواج به مراجع ذیصلاح رسمی و قضایی لازم است.

ابتدا باید با پلیس و شورای حل اختلاف تماس بگیرید. و سند ازدواج خود را مفقود اعلام کنید. پس از آن باید به دفتر ازدواج صادر کننده سند ازدواج گزارش شود. با این کار سایر مراحل مربوط به صدور کپی سند ازدواج آسانتر می شود.

در مرحله بعد چاپ روزنامه در تیراژ انبوه برای جلوگیری از سوء استفاده ها حائز اهمیت است. می توانید یک آگهی برای گواهی ازدواج مفقود شده در یک روزنامه عمومی تیراژ یا در روزنامه محلی خود قرار دهید. باید توجه داشته باشید که گواهی شما در آگهی مورد نظر وجود ندارد. و از این به بعد باطل است. با درج آگهی در روزنامه از هرگونه سوء استفاده از قرارداد خود جلوگیری می کنید.

کپی سند ازدواج چیست؟

بیشتر بخوانید  توصیه کنعانی به دولتمردان آمریکایی،‌ آلمانی و انگلیسی

اگر بعد از گم شدن سند ازدواج به دفتر ازدواج مراجعه کنید. و اطلاع دهید که سند ازدواج خود را گم کرده اید. اداره ثبت احوال یک کپی از سند ازدواج را به شما می دهد. این کپی سند ازدواج از نظر قانونی همانند اصل سند ازدواج است. به عبارت دیگر اعتبار رونوشت سند ازدواج برابر با اعتبار اصل سند است. البته در نظر داشته باشید که باید تاریخ دقیق ثبت رسمی ازدواج را به دفترخانه اعلام کنید.

گواهی ازدواج گمشده هزینه های اخذ کپی سند ازدواج

برای دریافت کپی سند ازدواج یا کپی سند ازدواج باید به یکی از شعب دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. همچنین برای دریافت کپی یا کپی سند ازدواج ملزم به پرداخت هزینه های لازم می باشید. دفاتر اسناد رسمی زیر نظر اداره ثبت اسناد می باشد. هر ساله هزینه صدور رونوشت یا المثنی سند ازدواج توسط اداره ثبت اسناد تعیین می شود.

طبق اعلام سازمان ثبت اسناد، هزینه کپی و المثنی سند ازدواج پانصد هزار ریال (پنجاه هزار تومان) می باشد. که باید این هزینه را به حساب دفتر اسناد رسمی که مراجعه کردید واریز کنید. بد نیست بدانید این هزینه ها شامل هزینه های مربوط به انتشار آگهی مبنی بر مفقود شدن سند ازدواج نمی شود. به عبارت دیگر هزینه های انتشار آگهی به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کپی یا کپی سند ازدواج

اگر سند ازدواج خود را گم کرده اید. پس از اینکه سند مفقود شده را به مقامات فاش کردید. دیگر لازم نیست نگران سوء استفاده از سند مفقود باشید. شما و همسرتان فقط با شناسنامه خود و همسرتان می توانید به دفتر اسناد رسمی که ازدواج خود را در آنجا ثبت کرده اید مراجعه کنید. می بینید. و با انتشار تاریخ دقیق ثبت رسمی ازدواج خود درخواست دریافت کپی سند و یا دریافت کپی از سند ازدواج نمایید.

بیشتر بخوانید  عکس / آدرینا صادقی با شخصی کاملا احضار شده بازگشت!

سوالات متداول

اولین مرحله دعوا پس از مفقود شدن سند ازدواج چیست؟

اولین قدم پس از گم شدن سند ازدواج برای دریافت سند المثنی، اعلام مفقود شدن سند است.

کپی سند چیست؟

پس از گزارش مفقود شدن سند ازدواج می توانید از همان اداره ثبت احوال کپی سند ازدواج را دریافت کنید. کپی دارای اعتبار قانونی مشابه سند اصلی است.

برای دریافت رونوشت یا سند المثنی چه مدارکی لازم است؟

شناسنامه زن و شوهر، حضور هر دو در اداره ثبت احوال و انتشار تاریخ دقیق ثبت رسمی ازدواج.


دیدگاهتان را بنویسید