با نیکی کریمی آشنا شوید


بیوگرافی نیکی کریمی

نیکی کریمی
نیکی کریمی (زاده ۱۹ آبان ۱۳۶۰ در تهران) بازیگر، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی است. او داور چندین جشنواره بین المللی فیلم بوده است. کریمی با کسب چهار جایزه از جشنواره های مختلف بین المللی یکی از موفق ترین بازیگران ایرانی در تعداد جوایز بین المللی است.

زندگی نیکی کریمی + فعالیت های نیکی کریمی
نیکی کریمی متولد ۱۹ آبان ۱۳۶۰ در تهران است. از دبستان شروع به بازی در گروه های کوچک تئاتر کرد. اولین بازی سینمایی خود را در سال 1368 در فیلم «وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری به دست آورد. اما اولین حضور جدی او را می توان در فیلم عروس محصول 1990 به کارگردانی بهروز افکامی دانست. نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب را اولین ستاره های سینمای ایران پس از انقلاب می دانند. پس از آن در دو فیلم مهم داریوش مهرجویی به نام‌های «سارا» و «پری» بازی کرد. در سال 1992 در فیلم «سارا» (اقتباسی از «خانه عروسکی» هنریک ایبسن) بازی کرد که جایزه بهترین بازیگر زن را در جشنواره های سن سباستین و نانت برای او به ارمغان آورد. در همان سال برای تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا رفت و تا زمانی که در «پری» داریوش مهرجویی بازی کرد به ایران بازنگشت. بازی او در این فیلم که اقتباسی از کتاب پریج و زوئی سلینجر بود مورد توجه قرار گرفت و برای سومین بار نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.
او پس از بازی در چندین فیلم از جمله ابراهیم حاتمی کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در سال 1377 در فیلم «دو زن» تهمینه میلانی بازی کرد. معلوم شد این همکاری تا فیلم «واکنش پنجم» ادامه داشت. او برای پنجمین بار برای فیلم «دو زن» نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و برای بازی در همین فیلم از جشنواره فیلم تائورمینا ایتالیا جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.
پس از کمک به عباس کیارستمی در فیلم «abc africa» در سال 1380 مستند کوتاهی درباره ناباروری به نام «داشتن یا نداشتن» ساخت که برنده جایزه باران شد. وی در سال ۱۳۸۱ در دو فیلم «دیوانه پریدن از قفس» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و «واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد که برای بازی در این دو فیلم برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد. برای اولین بار در «فرزاد موتمن»، «بای حورا» نقش خاکستری را ایفا کرد.
او در سال 2004 اولین فیلم بلند خود با نام یک شب را کارگردانی کرد. این فیلم به دلیل شرایط بازبینی در ایران نمایش داده نشد اما در جشنواره های معتبر خارجی از جمله جشنواره کن خوش درخشید. نیکی کریمی فیلم بعدی خود را چند روز بعد در سال 1385 در شرایطی ساخت که وظیفه اکران یک شب همچنان در مه بود. او در دومین فیلم خود نیز بازی کرد و فیلم قابل قبول و تحسین شده ای را کارگردانی کرد اما باز هم به دلیل مشکلات ممیزی در ایران این فیلم هنوز اکران نشده است. سومین فیلم نیکی کریمی به نام سوت پایان در سال 1389 ساخته شد.

بیشتر بخوانید  استودیو متین ستوده و نقاشی های دیدنی

او اولین بار در تله تئاتر در تله تئاتر جنایات بخار ظاهر شد.

نیکی کریمی در حرفه عکاسی نیز فعال است. او همچنین چندین نمایشگاه از عکس های آثارش برگزار کرد. او تاکنون سبک های مختلفی از عکاسی مانند پرتره و … را تجربه کرده است اما عکاسی از طبیعت در آثارش جلوه بیشتری دارد.

نیکی کریمی که اعضای خانواده اش در انگلستان یا آمریکا زندگی می کنند بین تهران و لندن رفت و آمد دارد.

بیوگرافی نیکی کریمی

آثار
کارگردان
* The Last Whistle (2010) (عنوان موقت روایت بود)
* چند روز بعد (2006) (نام موقت آن فرار بود)
* یک شب (2004)
* داشتن یا نداشتن (2001)

بازیگری سینما
* تمشک (2013)
* زندگی در جای دیگری است (2013)
* لاله (1311)
* خبر خوب برای شهروند هزاره سوم (2012)
* تلفن همراه رئیس جمهور (2011)
* من همسر او هستم (2011)
* سوت پایان (2010)
* خیابان های خاموش (2010)
* جنایت (2010)
* دموکراسی در روز روشن (2009)
* سلام عشق (2009)
* شکلات داغ (2009)
* Plaimate (2009)
* آقای. هفت رنگ (2008)
* بیداری (2008)
* خیابان 24 (2008)
* دو خواهر (2008)

بازیگری تئاتر
* شام با دوستان (به کارگردانی آیدا کیخایی، 1392)

بازیگری تلویزیون
* کشور کهن (سریال، به کارگردانی کمال تبریزی – 1392)
* جنایات جزئی زوج ها (تله تئاتر به کارگردانی فرهاد عجس – 1387)

در

کتابشناسی – فهرست کتب
* آهنگ هایی که مادرم به من آموخت (بیوگرافی مارلون برند) [ترجمه]در
* صمیمیت اثر حنیف کوریشی [ترجمه]در
* نور ماه روی کاج ها (هایکوی ژاپنی) [ترجمه]در
* مجموعه ای از اشعار صدها شاعر چینی [ترجمه]در
* عشق در زمان غم (بر اساس 10 داستان کوتاه از حنیف قریشی) [ترجمه، مجوز نشر آن صادر نشده است]در

بیشتر بخوانید  حلقه لبخند..!! سری 79

گالری عکس
* گالری گلستان (بهمن 1392)
* گالری هنر توتال، دبی (2010)
* گالری گلستان (آبان 1388)
* نمایشگاه موسسه صبا (2008)

دیگر آثار نیکی کریمی
آلبوم تولدی دیگر (آهنگ های منتخب فرو فرح زاد، 1382)

در

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید