مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

با روش پرورش و تکثیر درخت انار آشنا شوید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





کاشت درخت انار




انار از گیاهان بومی ایران به شمار می آید، و امروزه به صورت وحشی در کلیه سواحل دریای شمال و نقاط استپی معتدل نظیر جنگلهای غرب در لرستان، کردستان، بختیاری و فارس میروید.درخت انار جزء گیاهان برگ ریز بوده و در زمستان خالی از برگ می شود. ارتفاع آن حداکثر تا ۶ متر میرسد و در مناطق نیمه گرمسیری می روید. گلهای انار به رنگ قرمز ولی بی بو و در برخی گونه های زینتی به رنگ سفید و در برخی نیز به رنگ زرد و گلهای کامل به شکل زنگ یا استوانه ای هستند که دارای اعضاء نر و ماده می باشد.




برای کاشتن انار از دانه، کار زیادی لازم نیست انجام دهید چرا که دانه های انار به سهولت بدون نیاز به مراقبت زیاد، رشد می کنند. باید دانه ها را از غلاف گوشتی که آنها را احاطه کرده است تمیز کنید و در خاک شل و نرم قرار دهید و یک لایه 1.5 سانتی متری خاک روی آن بریزید.




بهترین منطقه برای کشت درختان انار شرایط اقلیمی گرم و خشک می باشد. بسیاری از علاقه مندان باغبانی ترجیح می دهند که یک باغ انار را نه تنها به دلیل میوه های مغذی آن، بلکه همچنین برای گل های قرمز رنگ روشن و جذاب آن پرورش دهند. همچنین برخی از ارقام بی ثمر این درخت تنها برای شکوفه های زیبای آن کشت می شوند. صرف نظر از هدف باردهی این درخت، انتخاب یک رقم مقاوم پیشنهاد می شود.


انار




شرایط محیطی پرورش درخت انار


  • درخت انار قادر است تا با آب و هوای مختلف سازگاری پیدا کند

  • این درخت می تواند در آب و هوای بهاری و تابستانی که بیشتر روزها آفتابی است به خوبی رشد کند.

  • درخت انار به هیچ عنوان نمی تواند در شرایط سرمای بیشتر از 12- دوام بیاورد.

  • اگر سرمای زیاد بیش از حد طولانی شود ریشه این درخت آسیب خواهد دید.

  • از طرفی هم تابش شدید نور خورشید باعث سوختن، تنه و میوه درخت خواهد شد،

  • در نتیجه این درخت آب و هوایی معتدل و تابستانی را می پسندد و در این شرایط است که بهترین محصول خود را می رویاند.


نکته : اگر می خواهید درختان انار دچار آفتاب سوختگی نشوند، تراکم درختان در باغ را زیاد کنید با این روش شما با استفاده از شاخ و برگ های درختانتان توانستید از سوختگی میوه ها جلوگیری نمایید.


انتخاب نوع درخت انار




انواع مختلفی از انار وجود دارد که شما می توانید مطابق با برنامه ی خود آن ها را کشت کنید. طبق ذائقه ی شما، می توانید درباره ی عطر و طعم رقم میوه قبل از خرید آن از نهالستان درخت انار پرس و جو کنید. تنها قلمه های ساقه ی سالم (حدود 20 اینچ) را خریداری کنید که دارای شاخ و برگ سبز، بدون هر گونه نشانه ای از بیماری باشد.


آماده سازی خاک برای کاشت درخت انار




درختان انار به هر دو خاک قلیایی و اسیدی سازگار می باشند، بنابراین جهت آماده سازی خاک برای کاشت میوه نگران نباشید. در واقع، این میوه به خوبی در انواع مختلفی از خاک ها تا زمانی که هیچ مشکل زهکشی نداشته باشد، رشد می کند، مقادیر مناسبی از هوموس، کمپوست دامی و کود درختی دانه ای به خاک موجود در باغ و نهال های کاشته شده اضافه کنید.


انار


کاشت درخت انار از طریق بذر




برای کاشتن انار با دانه، کار زیاد سختی ندارید، زیرا دانه های به مراقبت زیادی نیاز ندارند و به آسانی رشد می کنند.


ابتدا دانه ها را از غلاف گوشتی اطرافشان خارج کنید در خاکی نرم و گل شل بکارید و سپس 1.5 سانتی متر روی آن خاک بریزید. گرما یکی از مهمترین نیاز های دانه انار برای رشد کردن است. ابتدا باید دانه ها را حدودا سی تا چهل روز در دمایی معادل دمای اتاق نگه دارید تا سبز گردند. اگر می توانید درجه حرارت خاک را بیشتر کنید تا با این کار مدت زمانی که دانه برای جوانه زدن به آن نیاز دارد را به نصف برسانید.




کاشت نهال درخت انار


گودالی مناسب با اندازه نهالتان حفر کنید. سپس غرس نهال را با مقداری کود حیوانی کاملا پوسیده مخلوط میکنیم و درون گودال میگذاریم ، خاک را میریزیم و آن را لگدکوب می نماییم. با این کار ذرات خاک تا حد زیادی به هم میچسبند و ریشه را محکم نگه خواهند داشت. زمانی که نهال را می کارید مواظب باشید تا قسمت یقه آن را وارد خاک کنید . اگر در انتهای چالتان لایه ای خاک رس وجود داشته باشد بایستی مقداری ماسه را با خاک آن مخلوط نمایید .به اندازه یک بیل هم کود حیوانی در انتهای چاله مخلوط کنید. پس از انجام این کارها آبیاری درخت را شروع کنید و پس از آن که خاک آن نشست کرد مقداری خاک مجددا پای نهال بریزید.


محدوده دمایی مناسب کاشت درخت انار




درخت گرمسیری انار نیاز به دمای نسبتا بالایی دارد. اگر چه این درخت به سرما متحمل است، اما قرار گرفتن در معرض دماهای زیر 15 درجه فارنهایت برای دوره ی زمانی طولانی مدت می تواند منجر به آسیب به برگ ها و ریزش آن ها گردد. محدوده ی دمایی مناسب برای کشت درخت انار بین 40 تا 90 درجه فارنهایت می باشد.


نور مورد نیاز درخت انار




به منظور اطمینان از رشد بهتر و برداشت خوب انار، محلی را برای کشت انتخاب کنید که نور کاملی را دریافت کند. دما و حرارت بالا برای به دست آوردن عملکرد خوب و میوه های آبدار مهم می باشد. در مقابل، زمانی که درخت در معرض محیط سایه دار برای زمان طولانی قرار گیرد، میوه های کوچک تر و کم آب تر تولید می کند.


درخت انار


تنظیم آبیاری درخت انار




هیچ کدام ار ارقام درخت انار خشکی طولانی مدت را تحمل نمی کنند. این درخت به رطوبت بالا و مقادیر کافی آب برای رشد مطلوب نیاز دارد. برای یک برداشت خوب، درختان باید به ویژه در طول مراحل گلدهی و میوه دهی به طور عمیق و منظم آبیاری شوند. اما اجازه دهید لایه ی بالایی خاک بین دو جلسه ی آبیاری خشک گردد.


هرس درخت انار در زمان مناسب




با توجه به هرس درختان انار، هرس اول باید هنگامی که ارتفاع درخت انار به حدود 2 فوت رسید، انجام شود. بسته به رقم، ارتفاع درخت انار به 4 متر تا 8 متر می رسد. شما می توانید شاخه های مرده را در طول ماه های زمستان سرد، هنگامی که درختان غیر فعال هستند، هرس کنید.


کوددهی درخت انار




کودهای مکمل برای درختان انار اجباری نیست. با این حال، اگر خاک کاشت درخت ضعیف باشد، یا فاقد مواد تغذیه ای ضروری برای درخت باشد، می توانید کودهای آلی و کمپوست دامی را گاهی اوقات، یکبار در طی هر سه ماه به آن اضافه کنید. هنگامی که میوه ها در مرحله ی رسیدن قرار دارند، نباید از کودهای شیمیایی استفاده کرد.


روش های تکثیر انار




آسان ترین و باصرفه ترین روش تکثیر انار در ایران از طریق قلمه می باشد. تکثیر انار از طریق بذر و همچنین به روش خوابانیدن، پیوند و پاجوش نیز امکان پذیر بوده و در بعضی از مناطق و یا در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. ازدیاد انار از طریق بذر صرفاً برای کارهای تحقیقاتی انجام می شود. زیرا درختان حاصل از تکثیر بذری نمی توانند خصوصیات مادری خود را حفظ کنند.


برداشت انار




شما می توانید میوه های رسیده را از رنگ متمایز آن ها تشخیص دهید. آن ها را قبل از اینکه بیش از حد برسد و ترک بخورد، برداشت کنید. مزیت اصلی رشد یک درخت انار این است که آن ها برای سال های زیادی باقی می مانند. از این رو، هیچ نیازی به جایگزینی فوری درختان بعد از برداشت میوه وجود ندارد.


آفات و بیماری های درخت انار




اکثر ارقام انار مقاوم به آفات و بیماری ها هستند. تحت شرایط نامطلوب، آسیب و لکه های برگی ایجاد شده توسط مگس سفید، تریپس و حشرات آشکار می شوند. گاهی اوقات، این حشرات باعث ایجاد لکه های بر روی میوه می گردند. در هنگام استفاده از حشره کش ها و آفت کش ها برای کنترل آفت، مطمئن شوید که آن ها را قبل از رسیدن میوه به کار ببرید. درختان پاکوتاه میوه به همان اندازه ی درختان با اندازه ی معمولی نیاز به مراقبت دارند. بنابراین به دنبال یافتن برخی نکات مربوط به حفظ رشد گونه های پاکوتاه و اشکال بونسای انار باشید.


divider


بیشتر بخوانید:


با روش کاشت درخت انگور و نگهداری از آن آشنا شوید


آموزش روش کاشت و پرورش درخت لیموترش در گلدان


آشنایی با روش کاشت بادام درختی و نگهداری از آن


divider


بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد شهریار
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *