با دو دست آفتاب و لگن بدون برنامه نمی توان با دبی و استانبول رقابت کرد



سلام جدید – خدمات اجتماعی: «ما درخواست یک ویدیوی پنج بعدی کردیم که ارائه نشد و تبدیل به ویدئو پروژکتور 360 شد که محقق نشد و در نهایت دو ویدئو پروژکتور معمولی گرفتیم. خشایار نیکزادفر، مدیر اجرایی شرکت مادر توسعه گردشگری ایران گفت: این بخشی از نحوه حضور ایران در اکسپوی دبی بود.

ایران با روایت راوی شهرزاد و با شعار «ایران; تمدن باستانی و پایدار: تنوع اقوام و میزبانان ملل» در غرفه 2014 متری ارائه شد که برای آن حدود 13 میلیون درهم امارات و معادل سه میلیون و هشتصد هزار دلار هزینه کرد. با وجود این قیمت، حضور ایران در اکسپوی ایران ضعیف و پر از حاشیه و حرف و حدیث بود.

حال به آمار ورود گردشگران خارجی به کشور می پردازیم. تعداد گردشگرانی که در سال ۱۳۹۷ وارد ایران شده اند کمی بیش از ۷ میلیون نفر بوده است. بعد از آن به دلیل تحریم ها، تاج و هزار مشکل دیگر این تعداد روز به روز کمتر شد.

در نقطه مقابل آماری است که میزبان نمایشگاه دبی بوده و تنها در 6 ماهه نخست سال 2019 (1397) میزبان بیش از 8 میلیون گردشگر بوده است. در همان سال 2019، 52 میلیون گردشگر خارجی از ترکیه بازدید کردند و در رتبه یازدهم جهان قرار گرفتند. گردشگری در سال جاری 12.7 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه را به خود اختصاص داده است.

با وجود امارات در جنوب، ترکیه در غرب و ارمنستان و گرجستان در شمال، آیا می توان صنعت گردشگری ایران را با دو پروژکتور چند میلیون دلاری و بدون طرح و ایده مشخص سامان داد؟ پاسخ از قبل مشخص است. نه. به زبان ساده نمی توان به جنگ رستم با رهشا و هفت سلاح با خورشید و لگن رفت.

بیشتر بخوانید  حسرت واکسن کرونا برای بی‌شناسنامه‌های ایرانی! -

بودجه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1401 رشد 54 درصدی را دنبال کرد و به 2 میلیارد و 147 میلیون و 251 میلیون تومان رسید، اما همانطور که مشخص است برای کشوری به وسعت و کمبودهای ایران این مبلغ ناچیز است.

در یک نمونه به گفته سیدهادی احمدی رویینی، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی، در شرایط فعلی درآمد سرانه هر بنای تاریخی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. 5 میلیون تومان. یعنی از تخت جمشید تا ابن باوی هر جا که مسئولیت میراث فرهنگی را برعهده دارد فقط 5 میلیون بودجه دارد! بودجه ای که در بسیاری از موارد حتی کفاف هزینه های آب و برق را هم نمی دهد، چه برسد به امنیت، مراقبت و تعمیر!

جدا از بودجه ناچیز، وظایف، تعهدات و انتظارات بخش گردشگری همچنان نامشخص است. در ترکیه که صنعت گردشگری در آن باثبات و شناخته شده در جهان است، هر روز برنامه جدیدی برای معرفی این کشور راه اندازی می شود. در یک مثال، آژانس تبلیغاتی استانبول اوگیل وی وظیفه توسعه استراتژی برند جدید برای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه را داشت.

در ایران کدام آژانس تبلیغاتی رسما با بالاترین نهاد مرتبط با گردشگری در ایران همکاری کرد تا برند خوبی در ذهن خارجی ها بسازد در حالی که می دانیم خارجی ها بمباران اخبار منفی درباره ایران هستند؟ چرا دولت وقتی فردی معروف مثل عزت الله ضرغامی را به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد، بودجه این وزارتخانه را چند صد درصد افزایش نداد تا گردشگری ایران تغییر کند و ما یک قدم به نفت – اقتصاد آزاد نزدیک شویم. ?

بیشتر بخوانید  داستان تلخ بهترین بازیگر زن جشنواره آتش از فروش کلیه در گلخانه/فیلم

دیدگاهتان را بنویسید